Małe dzieci mają absolutnie unikalny dar: dar łatwej nauki języków obcych. Aby ten dar wykorzystać, nauka języka musi się odbywać w określony sposób. Najdoskonalszą metodą jest nauczanie dwujęzyczne.
Nauczanie dwujęzyczne (tzw. Immersja) czyli uczenie poprzez ?zanurzenie? (ang: immersion) w języku obcym jest najlepszą i najbardziej efektywną metodą uczenia dzieci języka obcego. I tylko dzieci potrafią się dzięki niej tak wiele nauczyć. Sukces tej metody oparty jest na podstawowym założeniu: metoda nauczania dwujęzycznego to uczenie języka obcego w sposób najbardziej zbliżony do nauki języka ojczystego.
W przedszkolu grupą dwujęzyczną opiekuje się dwóch wychowawców: jeden z nich używa wyłącznie języka polskiego, drugi ? tylko języka obcego. Dzięki temu dzieci stykają się z językiem obcym zarówno w czasie codziennych zajęć edukacyjnych, ale także podczas posiłków, spacerów i rozmów. Nie ma tu mowy o tłumaczeniu czy powtarzaniu, jest tylko żywy, codzienny język ? równolegle: ojczysty i obcy.
W polsce najczęściej drugim językiem jest język angielski. Dzieci początkowo zwracają się do obu wychowawców po polsku, jednak wychowawca ?angielski? zawsze odpowiada po angielsku. W ten sposób dzieci przyswajają język w sposób możliwie najlepszy, jakby mimochodem. W rezultacie już po kilku miesiącach nauki, dzieci doskonale rozumieją polecenia i uwagi ?angielskich? nauczycieli i odpowiednio na nie reagują.
Pierwszy etapu edukacji dwujęzycznej to intensywne osłuchiwanie się z językiem angielskim. Na kolejnym etapie dzieci zaczną powoli mówić: na początku pojedyncze słówka i wyrażenia, potem całe zdania ? tak, jak to się dzieje w wypadku języka ojczystego. Ten moment jest bardzo indywidualny ? nieliczne dzieci próbują mówić niemal od samego początku (często najpierw raczej do siebie, potem do innych), zdecydowanej większości zajmuje to jednak więcej czasu. Warunkiem jest stały, intensywny kontakt z językiem, który zapewnia tylko edukacja dwujęzyczna.
Ważne jest, by nie oczekiwać od dziecka natychmiastowych postępów. Maluch, który ma stały kontakt z językiem obcym, zacznie mówić. Na początku będzie popełniał błędy. Nie należy ich jednak poprawiać: zadaniem otoczenia jest dostarczanie prawidłowego wzorca komunikacji.
Nauczanie dwujęzyczne wpływa bardzo korzystnie na ogólny rozwój dziecka. Małgorzata Falkiewicz-Szult w swoim artykule immersja, czyli zanurzenie w języku obcym pisze: ?doświadczenie wczesnej konfrontacji z językiem innym niż język domu rodzinnego i najbliższego otoczenia z reguły wpływa bardzo stymulująco na rozwój dziecka. Dzieci te mają przewagę w zakresie kreatywnego myślenia; potrafią lepiej analizować swoją wiedzę i język oraz kontrolować procesy przetwarzania informacji językowej.?
W przedszkolu novum realizujemy sprawdzony program nauczania dwujęzycznego. Dodatkowo wzbogacamy go krótkimi zajęciami, bardziej intensywnymi ?lekcjami?, w których wprowadzamy i wzmacniamy słownictwo, zwroty, a przede wszystkim świetnie się bawimy przy fantastycznych materiałach, przygotowanych specjalnie do edukacji dwujęzycznej.
Dwujęzyczne nauczanie w szkole prowadzone jest w nieco innej formie. Podstawową metodą jest clil (content and language integrated learning ? zintegrowane nauczanie przedmiotowo – językowe), oparta, podobnie jak w przedszkolu, na zasadzie ?zanurzenia? (ang. Immersion) w języku obcym. Clil polega na nauczaniu poszczególnych przedmiotów lub działów edukacji zarówno w języku ojczystym jak i obcym. W szkole novum prowadzimy intensywną naukę języka angielskiego, w oparciu o najlepsze materiały, a część zajęć edukacji wczesnoszkolnej prowadzona jest również w języku angielskim.