27 grudnia 2022 r. w Bazylice Świętej Trójcy w Kobyłce odbył się Nadzwyczajny Koncert „Kultura łączy pokolenia – Najpiękniejsze Kolędy Polskie” 2022. Zapraszamy do obejrzenia zapisu wideo z tego niezwykłego muzycznego wydarzenia.
Wykonanie – kwartet symfoników Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego wraz z Maestro Światowej Sławy Barytonem Operowym Andrzejem Batorem
Kulturą słowa żywego w formie wykładu historycznego na temat znaczenia polskich kolęd dla kultury i dziedzictwa pokoleń Polaków według nauk i wskazań Świętego Jana Pawła II popartych Polskimi Poetami; Słowackim, Norwidem, Sienkiewiczem, Mickiewiczem, Rejem, Krasińskim, Kochanowskim, Reymontem, Wyspiańskim – przedstawił dyrektor generalny orkiestry Jacek Łepecki
W ramach koncertu było wykonanie i aranże muzyczne utworów nawiązujących do muzyki XVII, XVIII, XIX wieku ubiegłego stulecia. Wyłącznie opartego o działanie przewodnie kompozytorów i autorów polskich . W tym kontekście pragniemy podkreślić rolę i znaczenie wielu wybitnych postaci jak Feliks Nowowiejski, Franciszek Karpiński, Lubomir Szopiński, Piotr Skarga, Adam Asnyk i wielu innych.
Nadzwyczajny Koncert „Kultura łączy pokolenia – Najpiękniejsze Kolędy Polskie” 2022
Scenariusz Koncertu.
Prelekcja historyczna o znaczeniu Polskich Kolęd dla narodu polskiego – Kultura łączy Pokolenia .Dyrektor Generalny Orkiestry
Wykonawcy Koncertu :
Kwartet Symfoników Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „Sonata” im. Bogumiła Łepeckiego
Julia Fejdasz – Koncertmistrz
Michał Muller -II skrzypce
Katarzyna Wierzbicka – Altówka
Magdalena Sokołów – Wróblewska – Wiolonczela
Maestro Andrzej Bator – Baryton Operowy
Konferansjer Koncertu
Program koncertu
„Bóg się rodzi” – do słów Franciszka Karpińskiego – poeta Serca – „Królowa polskich kolęd”
„Dzisiaj w Betlejem” – Feliks Nowowiejski
„Przybieżeli do Betlejem pasterze” – XVII w. obecna forma XIX w.
„W żłobie leży” – Piotr Skarga nieznany, tekst XVI lub XVII w., muzyka XVII lub XVIII w.
Fryderyk. Chopin – Nokturn Es-dur op. 9 nr 2 – Symfonicy Kwartetu – Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „Sonata” im .Bogumiła Łepeckiego
„Tryumfy Króla Niebieskiego” – kolęda polska powstała w połowie XVIII wieku. Najstarszy zapis tekstu i melodii został sporządzony przez Annę Kiernicką ze Zgromadzenia Sióstr Benedyktynek i znajduje się w kancjonale pochodzącym z 1754.
„Gdy się Chrystus rodzi” – rok powstania 1843 – ks. Michał Mioduszewski , kompozytora -Misjonarza Św. Wincentego a Paulo
„Pójdźmy wszyscy do stajenki” – tekst XVIII w. muzyka XIX w.
„Wesołą Nowinę Bracia słuchajcie”-rok powstania 1878 -kompozytor Józef Wygrzewalski
„Do szopy hej pasterze” – komp. Lubomir Szopiński –/ Refren z publicznością /
„Nie było miejsca dla Ciebie” – sł. O. Mateusz Jeż T. J., muz. O. Józef Łaś T. J.
„Oj, Maluśki, Maluśki” – jest to kolęda ludowa góralska pochodząca z regionu Podhala
Kwartet Symfoników Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „SONATA” im. Bogumiła Łepeckiego ustanowił Prezes Zarządu Fundacji i dyrektor generalny orkiestry Pan Jacek Łepecki w 2010 roku dla promocji ogromnego kapitału polskiej muzyki klasycznej ze szczególnym uwzględnieniem polskiej muzyki sakralnej oraz przepiekanych polskich kolęd i dzieł Wielkopostnych.
Stąd właśnie na koncertach możemy wysłuchać w mistrzowskim wykonaniu dzieł wielkich polskich mistrzów takich jak: Stanisław Moniuszko, Henryk Szymanowski, Fryderyk Chopin, Zygmunt Noskowski, Władysław Żeleński, Feliksa Nowowiejski, Miłosz Magin, Romuald Twardowski, Kazimierz Rozbicki, Wojciech Kilar, Grażyna Bacewicz, ale także znajdziemy dzieła zarówno nawiązujące do opracowań biblijnych, jak i literackich czy ludowych. Zatem kwartet specjalizuje się i promuje polską myśl kompozytorską wszystkich wieków polskiej twórczości.
Obsada kwartetu to utalentowani i już wybitni artyści , lub wybitni młodzi liderzy Warszawskiej Orkiestry Symfonicznej „Sonata” im. Bogumiła Łepeckiego którzy w swoich indywidualnych dorobkach posiadają setki koncertów symfonicznych i kameralnych na wielu kontynentach których łączy wspólna pasja i miłość do muzyki kameralnej.
Andrzej Bator – Światowej Sławy Baryton Operowy – Kompozytor ,Autor tekstów
Zrealizował ponad 700 koncertów przemierzając blisko 500 tysięcy kilometrów występując na scenach pięciu kontynentów – Ameryk północnej i Południowej , Europy, Azji, Australii i Oceanii.
Ambasador Polskiej Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Bator Andrzej -Śpiewak Honorowy Obywatel ziemi Lubuskiej.
Jest wychowankiem legendarnej Miry Zimińskiej -Sygietyńskiej ,Zespołu Pieśni i Tańca „Mazowsze” z którym występował z wielkim powodzeniem w latach 70-tych.
1987 roku ukończył Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie , uzyskując dyplom w klasie śpiewu solowego prof. Marii Kunińskiej -Opackiej.
Mistrzowski kunszt wokalny doskonalił w ramach kursów międzynawowych pod kierunkiem najsłynniejszych gwiazd Metropolitan Opera i La Scali : Evengeliny Colon, Atheny Lampropulos, Anny Balos, Bruno Pola , Alfonso Cantu, Luciano Pavarottiego.
1985 roku debiutował w USA w Teatrze Stamford CT. partią Komandora w Operze W.A. Mozarta Don Giovanni.
Koncertował w Nowym Jorku u boku prof. Tadeusza Sadłowskiego – legendarnego pianisty polskiego pochodzenia.
Najważniejsze wydarzenia z udziałem artysty to m.in.
1988 -Galowy koncert 10 lecia pontyfikatu Jana Pawła II w Katedrze Św. Patryka w Nowym Jorku.
1992- Galowy koncert 500 lecia odkrycia Ameryki w Teatrze Del Barrio w Nowym Jorku.
1992- Galowy koncert w ONZ dla ambasadorów z całego Świata.
2002- Koncert w Londynie /Instytut Generała Sikorskiego/podczas uroczystości odsłonięcia portretu Królowej Matki
2022 – W swojej bogatej karierze współpracował z : Operą Narodową Teatrem Wielkim, Operetką Warszawską, Filharmoniami w Białymstoku, Koszalinie, Łomży, Wrocławiu, Zielonej Góry koncertując również w sanktuariach i miejscach kultu religijnego w Fatimie ,La Salete ,Lourdes, Mediugorie, Gietrzwałdu ,Rokitno, Jasna Góra.
Artysta zasiada w jury międzynawowych konkursów wokalnych m in. podczas międzynarodowego festiwalu Filmowego w Niepokalanowie.
Jacek Łepecki