Nadchodzi Armagedon na drodze 634!

Przebudowa drogi wojewódzkiej 634

Rozbudowa pięciokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 634 w Wołominie i Kobyłce rozpocznie się lada chwila i potrwa do roku 2026. Przez ten czas, który może wydawać się wiecznością, kierowców czekają spore utrudnienia, objazdy i ruch wahadłowy. Remont będzie pochłaniaczem nie tylko czasu, ale też pieniędzy. Podatnicy zapłacą za niego ponad 200 mln zł! Dlaczego tak drogo i długo? Zapytaliśmy urzędników.

Kiedy jedzie się drogą 634 do pracy, od czasu do czasu wygląda ona pięknie: nowy asfalt, światła, pas do skrętu w lewo. Są też miejsca, gdzie w korku utyka się na długie minuty. To stanie w korkach niedługo się zmieni na… jeszcze dłuższe stanie w korkach i potrwa przez długie lata. Przebudowa będzie kosztowna, czasochłonna i będzie powodem dyskusji, po co ją było zaczynać, skoro nawierzchnia była w dobrym stanie, a w korkach staliśmy również w miejscach, gdzie od dawna był zbudowany trzeci pas do skrętu w lewo. Tymczasem modernizacja tego kawałka to część większego projektu rozbudowy drogi wojewódzkiej, który był planowany od dziesiątek lat. Jednym z najważniejszych usprawnień dla kierowców będzie trzeci pas ruchu pomiędzy dwoma jezdniami. Ów trzeci pas z wyznaczonymi miejscami do skrętów pozwoli na chwilowe zatrzymanie się pojazdów planujących skręt, ale bez zatrzymywania całego ruchu na jezdniach. Do tej pory takie skręcające pojazdy blokowały przejazd i powodowały powstawanie korków. Kolejnym udogodnieniem – tym razem dla okolicznych mieszkańców – będzie postawienie ekranów, które tłumią dźwięki.

Gdzie, kiedy i za ile?

Tym razem przebudowany zostanie kawałek trasy 634 od Al. Niepodległości w Wołominie do ulicy Orląt Lwowskich w Kobyłce. Prace rozpoczną się w najbliższych dniach. Jest to odcinek o długości 5,2 km. Inwestycja pochłonie ponad 140 mln zł. 77 mln zł zapewni samorząd województwa, a 65 mln pochodzi ze środków Polskiego Ładu. Koszt inwestycji może dziwić. 5 km wydaje się krótkim odcinkiem. Remonty dróg zawsze są kosztowne – tłumaczy Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg w Warszawie. – Ten odcinek wcale nie jest krótki. Postronny obserwator widzi tylko nawierzchnię drogi. W głębi pod nią jest cała ogromna infrastruktura, którą drogowcy muszą wymienić i to też kosztuje. W tak mocno zurbanizowanym terenie pod drogą biegną sieci teletechniczne, energetyczne i wodno-kanalizacyjne. Zostanie też przebudowana kanalizacja deszczowa. Będą wykonane wiaty przystankowe, chodniki i ścieżki rowerowe. 8 mln 700 tys. zł jest przeznaczone na wykup 250 działek, które musieliśmy pozyskać, żeby droga mogła zostać poszerzona. Przebudowa ruszy pełną parą być może w styczniu. Jeśli nie przeszkodzą spore opady śniegu. Dlaczego nie można zacząć wcześniej? W tej chwili trwa wykup ostatnich działek, zatwierdzanie objazdów, oczekiwanie na otwarcie innego remontowanego kawałka drogi oraz wycinka drzew, które kolidują z planowaną inwestycją. Użytkowników trasy może zastanawiać również, dlaczego budowa potrwa tak długo, bo aż 3 lata. Tych prac nie można wykonywać bez przerwy – mówi Monika Burdon, – szczególnie prac bitumicznych. Nie da się kłaść nawierzchni w temperaturze poniżej minus 5 albo podczas obfitych opadów śniegu. Wiele zależy więc od pogody. Po drugie: nie tylko my wykonujemy inwestycje w tym terenie. Kobyłka i Wołomin budują swoje sieci kanalizacyjne, PGE modernizuje sieć energetyczną. Ten odcinek jest bardzo trudny do remontowania ze względu na ogromne natężenie ruchu i ilość podziemnej infrastruktury.

Gdzie będą objazdy?

Na tej trasie porusza się 40 000 pojazdów dziennie. W niektórych miejscach trzeba zapewnić dla nich objazdy, w innych ruch wahadłowy. Niestety, wciąż nie wiadomo, które drogi lokalne chwilowo zastąpią drogę wojewódzką. Jeszcze nie jest uzgodniona organizacja ruchu – przyznaje Igor Sulich. dyrektor Delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Wołominie – Dowiemy się tego w przeciągu miesiąca. – Zostały złożone propozycje czterech wariantów objazdów. Kiedy tylko zapadną ustalenia wspólne: Generalnej Dyrekcji Dróg, zarządu dróg powiatowych i zarządów dróg gminnych, oficjalna wersja pojawi się na stronie internetowej https:// mzdw.pl/pl. W tej chwili trudno mówić o najbardziej prawdopodobnej wersji, bo może ona być połączeniem kilku propozycji pierwotnych. Najpierw czekamy na otwarcie remontowanego kawałka trasy w Ząbkach, żeby można było puścić ruch tamtędy. Objazdy będą konieczne zwłaszcza na samym początku, kiedy budowa zbiornika na deszczówkę zmusi wykonawców do zamknięcia całej trasy. Później planowany jest ruch zasadniczo wahadłowy.

To nie jedyny planowany remont

Poszerzenie wyżej wymienionego odcinka nie jest jedynym planowanym remontem na tej trasie. Już niedługo, prawdopodobnie wiosną, rozpocznie się rozbudowa kolejnego odcinka: od ulicy Orląt Lwowskich aż do Zielonki – do miejsca, gdzie już istnieją na tej trasie trzy jezdnie. Ten kolejny kawałek drogi 634 ma długość 4,5 km. Modernizacja pochłonie 105 mln zł ze środków samorządu województwa. W tej chwili Mazowiecki Zarząd Dróg w Warszawie jest w trakcie rozstrzygania przetargu. Osobnym projektem jest remont skrzyżowania dróg wojewódzkich 634 i 635. Zostanie tam m.in. przebudowana sygnalizacja świetlna. Czekamy na przetargi i na podpisanie umowy z wykonawcą. Rozpoczęcia prac nad skrzyżowaniem możemy się ewentualnie spodziewać w drugiej połowie 2024 roku. Inwestorem jest Mazowiecki Zarząd Dróg. Urząd Marszałkowski sfinansuje również budowę drogi od trasy 634 do szkoły w Duczkach, projekt ma powstać w ciągu 2 lat. Kolejnym problemem, jaki pojawił się w okolicy trasy 634, jest wyjazd z nowo otwartego tunelu w Kobyłce. Wyjazd jest tak zakorkowany, że przemierzenie króciutkiego tunelu trwa około 20 minut. W najbliższych dniach władze samorządowe na wspólnym spotkaniu zastanowią się, jak zaradzić sytuacji. Prawdopodobnie nastąpi zmiana długości trwania zielonego światła, co jednak może zakorkować drogę wojewódzką.

Drzewa pod topór

Najbardziej zmartwieni inwestycją wydają się mieszkańcy Wołomina. Trwają lokalne protesty przeciw wycince drzew. Protestujący twierdzą, że wiele drzew wcale nie koliduje z nową drogą. Gromadzą się na stronie społeczności „Inicjatywa dla Drzew – Wołomin” i organizują spotkania w terenie. – Można protestować, ale szanse powodzenia tej akcji są małe – stwierdza Igor Sulich – Projekt wycinki jest zatwierdzony, decyzja środowiskowa jest już prawomocna i ostateczna. Odwołanie jej jest mało realne, 26 młodych drzew będzie przesadzanych, ale te, które kolidują z nową drogą, będą wycięte. Inwestor nie będzie nawet próbował niczego zmieniać. Gmina miała czas pochylić się nad tym problemem na etapie uzgodnień kilka lat temu, w tej chwili trwa już realizacja. Na etapie uzgodnień działania aktywnej grupy mieszkańców miałyby większy sens i sprawczość. Jednak mało jest osób, które interesują się planami samorządu na etapie projektu. Przywiązywanie się do drzewa, kiedy drwal z piłą i z decyzją samorządową przymierza się do jego wycięcia… grozi tylko bijatyką i uszkodzeniem ciała, a drzewom raczej nie pomoże. Podczas wszystkich remontów czekają na kierowców wzmożone korki, objazdy, czerwone światła, a czasem zmiana organizacji pierwszeństw i inne nerwowe sytuacje, ale światełkiem w tunelu jest fakt, że remonty się skończą, a lepsze drogi pozostaną na dłużej.

Barbara Wiśniowska

 

Więcej wiadomości z Mazowsza

Zderzenie busa przewożącego 9 osób w tym 2 dzieci z samochodem osobowym

W nocy 14 grudnia doszło do kolejnego groźnego wypadku. Tym razem na DK 62 w miejscowości Somianka. Bus osobowy, którym podróżowało 9 osób [...]
0 komentarzy
Zderzenie czołowe osobówek w Klembowie

Zderzenie czołowe osobówek w Klembowie – dwie osoby trafiły do szpitala

13 grudnia około godziny ósmej wieczorem zderzenie czołowe dwóch samochodów osobowych w Klembowie wymagało zaangażowania straży pożarnej, Policji i zespołów ratownictwa medycznego, by [...]
0 komentarzy
Utrudnienia na S8 - dostawczak wjechał w bariery - 5 osób zostało poszkodowanych

Na S8 dostawczak wjechał w bariery – 5 osób zostało poszkodowanych

13 grudnia na drodze S8 w Lucynowie, na pasie w kierunku Białegostoku, doszło do poważnego zdarzenia drogowego. Jak wstępnie ustalili pracujący na miejscu [...]
0 komentarzy
Kierowca odpowie przed sądem za wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych…radiowozu

Kierowca odpowie przed sądem za wyprzedzanie przed przejściem dla pieszych…radiowozu

Policjanci z radomskiej drogówki zatrzymali 40-latka, który wyprzedził przed przejściem dla pieszych nieoznakowany radiowóz. Za popełnione wykroczenie odpowie przed sądem. Poszukujemy świadków potrącenia [...]
0 komentarzy
Poszukujemy świadków potrącenia pieszego

Poszukujemy świadków potrącenia pieszego

Policja poszukuje świadków wypadku drogowego. Zdarzenia miało miejsce na terenie Wołomina. Wszystkie osoby, które mogą pomóc w ustaleniu przyczyn i przebiegu zdarzeń, proszone [...]
0 komentarzy

Zderzenie dwóch osobówek z łosiem na DK50

12 grudnia około godziny 16.15 na drodze krajowej nr 50, w rejonie miejscowości Skrzynki, doszło do zdarzenia drogowego z udziałem dwóch samochodów osobowych [...]
0 komentarzy
Zderzenie trzech osobówek w Sochaczewie. Dwie osoby trafiły do szpitala.

Zderzenie trzech osobówek w Sochaczewie. Dwie osoby trafiły do szpitala.

12 grudnia, przed godziną 17, na ulicy Gawłowskiej w Sochaczewie doszło do zdarzenia drogowego z udziałem trzech samochodów osobowych. Pojazdami podróżowali sami kierujący, [...]
0 komentarzy

Zderzenie trzech samochodów na DK50. Jedno z aut dachowało.

12 grudnia około godziny 19 na drodze krajowej numer 50 w Czerwonce-Parcel w gminie Sochaczew doszło do zderzenia trzech aut osobowych. Na miejsce [...]
0 komentarzy
Potrącenie pieszej na krajowej 62. Kobieta w stanie ciężkim została przetransportowana LPR do szpitala

Potrącenie pieszej na krajowej 62. Kobieta w stanie ciężkim została przetransportowana LPR do szpitala

Na drodze krajowej nr 62 w rejonie Chociszewa gm. Czerwińsk nad Wisłą doszło do groźnego zdarzenia. Dwie kobiety przechodziły przez oznakowane przejście, gdy [...]
0 komentarzy

Nielegalna broń i narkotyki – dwóch mężczyzn w rękach policji

Dzięki wnikliwemu rozpoznaniu mazowieccy policjanci ujawnili na posesji w powiecie grójeckim sześć jednostek broni bez wymaganych zezwoleń oraz susz roślinny. Dwaj mężczyźni w [...]
0 komentarzy

Do 20 lat więzienia grozi kierowcy, który śmiertelnie potrącił 78-letnią rowerzystkę, a potem uciekł

W miniony poniedziałek w Sokołowie (pow. gostyniński) na DW 581 potrącona została 78-letnia rowerzystka, która mimo udzielonej pomocy zmarła w szpitalu. Sprawca odjechał [...]
0 komentarzy

„Pomóż nam ich znaleźć” – kampania Europolu i sieci ENFAST

10 grudnia  została zainaugurowana kolejna edycja kampanii Europolu i sieci ENFAST, mająca na celu zaangażowanie społeczeństwa w poszukiwania i rozpowszechnienie wizerunków najbardziej poszukiwanych [...]
0 komentarzy

Czołowe zderzenie osobówek w Adamowej Górze

Wczoraj w Adamowej Górze doszło do wypadku drogowego. Policjanci zatrzymali kierowcę pojazdu marki Renault Scenic. Badanie na zawartość alkoholu w organizmie 26-latka wykazało [...]
0 komentarzy
Areszt za ciężkie uszkodzenie ciała ze skutkiem śmiertelnym

Areszt za ciężkie uszkodzenie ciała ze skutkiem śmiertelnym

Kilka dni temu policjanci z komisariatu na Targówku zatrzymali 60-latka, w związku ze śmiercią jego współlokatora. 67-latek zmarł na skutek odniesionych obrażeń. Śledztwo [...]
0 komentarzy

„O 5.00 rano, w metrze będą wybuchać bomby (…)”

Zgłoszenie na numer 112, o takiej treści wpłynęło do policjantów z Targówka, nocą, w zeszłym tygodniu. W wyniku błyskawicznie wykonanych czynności, mundurowi ustalili, [...]
0 komentarzy

2 przemyślenia nt. „Nadchodzi Armagedon na drodze 634!

  1. Ok, to znaczymy. Gdzie było miasto i pani burmistrz 5-3 lata temu? Może warto zadać jej to pytanie bo nie jest od wczoraj. Ta droga jak była tak jest i będzie bez przyszłości, teraz dla Was bez PRZYSZŁOŚCI … Bez żadnej przyszłości. Jako urodzony w Wołominie myślałem że to będzie kiedyś pracowało nas każdego dnia przy dojedzie do pracy ale to jest inaczej. Są firmy projektowe z Poznania z Wrocławia i one pokazują nam jak mamy żyć. Przykładem jest nasz tunel. Jak tak dalej pójdzie to jako mieszkańcy NIC nie będzie do zrobienia NIC. Tego chcecie? Obudźcie się ludzie Wołomina. Jak coś chcecie zmienić dajcie znać tu, podam maila lub nr tel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.