Już od 30 lipca mazowieccy przedsiębiorcy będą mogli składać wnioski o dotacje z Unii Europejskiej na cele obrotowe i utrzymanie płynności finansowej. Na ten cel samorząd Mazowsza przeznaczy ponad 66 mln zł w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020. Z pomocy skorzystają firmy najbardziej dotknięte skutkami epidemii COVID-19. O bezzwrotne dotacje mogą ubiegać się mikroprzedsiębiorstwa (w tym samozatrudnieni) oraz małe firmy działające w branżach: turystycznej, hotelarskiej, gastronomicznej, wystawienniczo-targowej i artystycznej.
Szczegółowe informacje o naborze na stronie www.funduszedlamazowsza.eu. Wnioski będą przyjmowane w formie elektronicznej do 7 sierpnia br. Co ważne, o przyznaniu dotacji zadecyduje poziom spadku przychodów ze sprzedaży, a nie kolejność składania wniosków.
? Kryzys i ograniczenia związane z epidemią COVID-19 dotknęły zwłaszcza firmy prowadzące działalność turystyczną, hotelarską, wystawienniczo-targową, artystyczną, ale też gastronomiczną. Przedsiębiorcy z tych branż odczuli negatywne skutki finansowe już wiele miesięcy temu i część z nich wciąż walczy o możliwość utrzymania się na rynku. Stąd nasza decyzja, aby to właśnie do nich w pierwszej kolejności skierować bezzwrotne dotacje ? mówi Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego. Jak dodaje Marszałek ? Trwają jednocześnie prace nad uruchomieniem preferencyjnych pożyczek, z których będą mogły skorzystać również inne branże.
Warunkiem ubiegania się o wsparcie będzie spadek przychodów ze sprzedaży o co najmniej 50 procent w czerwcu 2020 r. w porównaniu do czerwca 2019 r. Z pomocy finansowej będą mogły skorzystać firmy, które na koniec grudnia ubiegłego roku nie znajdowały się w trudnej sytuacji finansowej, a także nie zalegały z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenie społeczne.
Kto może ubiegać się o dotację?
Bezzwrotne dotacje przeznaczone zostaną dla mikroprzedsiębiorstw (w tym samozatrudnionych) i małych firm prowadzących jako przeważającą działalność związaną z turystyką (PKD 79), zakwaterowaniem (PKD 55), organizacją targów, wystaw i kongresów (PKD 82.30.Z), gastronomią (PKD 56.10.A), a także przedstawieniami artystycznymi (PKD 90.01.Z; PKD 90.02.Z).
? Dla wielu hoteli, restauracji, biur turystycznych czy instytucji kultury to szansa na odzyskanie płynności finansowej ? podkreśla Wicemarszałek Wiesław Raboszuk. ? Docierają do nas liczne sygnały od przedsiębiorców, którzy są w bardzo trudnej sytuacji finansowej spowodowanej pandemią. Nabór ruszy już 30 lipca i potrwa do 7 sierpnia. Zachęcam wszystkich do śledzenia strony internetowej www.funduszedlamazowsza.eu, na której będą dostępne wszystkie informacje oraz dokumenty do pobrania ? dodaje Wicemarszałek.
? Zdecydowaliśmy się, aby podstawą przydzielania dotacji obrotowych na Mazowszu był spadek przychodów ze sprzedaży w czerwcu, ponieważ w kilka miesięcy od rozpoczęcia epidemii widać już duże zróżnicowanie w sytuacji poszczególnych przedsiębiorców. Część firm w miarę luzowania obostrzeń sanitarnych zaczęła generować zyski, a część wciąż znajduje się w bardzo trudnej kondycji. Ponadto, trochę inaczej wygląda specyfika poszczególnych branż, dlatego każdą z nich będziemy rozpatrywali oddzielnie ? powiedział Mariusz Frankowski, Dyrektor Mazowieckiej Jednostki Wdrażania Programów Unijnych, która odpowiada za ogłoszenie naboru.
Wnioski uporządkowane zostaną zgodnie z rodzajem prowadzonej przez przedsiębiorców działalności z uwzględnieniem podziału na mikroprzedsiębiorstwa wliczając w to samozatrudnionych oraz oddzielnie małe firmy. W przypadku, gdy wartość wszystkich pozytywnie ocenionych wniosków nie przekroczy puli dostępnych środków, dotacje uzyskają wszyscy przedsiębiorcy. W przypadku przekroczenia alokacji największe szanse na dofinansowanie będą miały firmy, które odnotowały najwyższy spadek przychodów. Dodatkowo pod uwagę wzięte zostaną takie kryteria jak czas prowadzenia działalności gospodarczej oraz zatrudnianie więcej niż jednego pracownika. Kryteria te będą jednak zdecydowanie mniej punktowane niż spadek przychodów, aby dać pierwszeństwo firmom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji.
3-miesięczne wsparcie w utrzymaniu działalności
Dofinansowanie obejmie zaspokojenie bieżących, pilnych potrzeb przedsiębiorstwa przez maksymalnie 3 miesiące. Firmy będą mogły przeznaczyć dotacje na m.in.: wynagrodzenia pracowników, pokrycie zobowiązań publiczno-prywatnych, pokrycie zobowiązań handlowych, zaległych faktur, kosztów użytkowania infrastruktury czy zakupu towarów.
Wysokość wsparcia uzależniona będzie od liczby zatrudnionych pracowników na podstawie umowy o pracę. Osoba samozatrudniona może liczyć na maksymalnie ok. 23,5 tys. zł na okres 3 miesięcy. W przypadku małych firm wsparcie może osiągnąć nawet ok. 164,7 tys. zł (w sytuacji zatrudniania 49 pracowników). Wsparcie zostanie przekazane w dwóch transzach – 60 proc. w formie zaliczki po podpisaniu umowy o dofinansowanie oraz 40 proc. jako refundacja po utrzymaniu działalności i zatrudnienia przez 3 miesiące.
Jak złożyć wniosek o dofinansowanie?
Nabór wniosków o bezzwrotne dotacje płynnościowe rozpocznie się 30 lipca i potrwa do 7 sierpnia. Każdy z przedsiębiorców będzie mógł złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie. Wnioski przyjmowane będą wyłącznie w formie elektronicznej. Na wysłanie wypełnionego formularza w systemie MEWA 2.0 przedsiębiorcy będą mieli
9 dni. Wniosek będzie należało wypełnić zgodnie z dołączoną do dokumentacji konkursowej instrukcją. Co ważne, do konkursu zakwalifikowane zostaną wyłącznie poprawnie podpisane i wysłane wnioski.
Kolejność złożenia wniosku nie będzie miała wpływu na możliwość uzyskania dofinansowania. Prosimy jednak w miarę możliwości nie pozostawiać tego do ostatniej chwili, ponieważ w zależności od szybkości komputera lub łącza internetowego czas potrzebny na podpisanie i wysłanie wniosku może się wydłużyć. Wniosek będzie można podpisać za pomocą podpisu elektronicznego lub podpisu ePUAP a system umożliwi wcześniejsze jego sprawdzenie.
Nabór wniosków ogłoszony zostanie w ramach działania 3.3 Innowacje w MŚP (typ projektu: Finansowanie wydatków MŚP, których sytuacja pogorszyła się w związku z pandemią COVID-19, dotyczących utrzymania bieżącej działalności firmy i zapewnienia jej płynności finansowej). Za jego ogłoszenie odpowiada Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych. Szczegółowe informacje wraz z instrukcją wypełniania wniosku w systemie MEWA 2.0 opublikowane zostaną 24 lipca na stronie www.funduszedlamazowsza.eu w zakładce ?Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów wniosków?. |
O Funduszach Europejskich dla Mazowsza
Mazowsze ma do dyspozycji ponad 8 mld zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 skierowane głównie do samorządów, przedsiębiorców, sektora naukowego i pozarządowego. Szczegółowe informacje o możliwościach pozyskania unijnego dofinansowania dostępne są na stronie www.funduszedlamazowsza.eu w zakładce Zobacz ogłoszenia i wyniki naborów wniosków. Za ogłaszanie konkursów o dotacje odpowiada Mazowiecka Jednostka Wdrażania Programów Unijnych oraz Wojewódzki Urząd Pracy
w Warszawie. Za zarządzanie pożyczkami odpowiada Europejski Bank Inwestycyjny oraz Bank Gospodarstwa Krajowego.
Gdzie szukać informacji o konkursach o unijne dofinansowanie?
- Zapraszamy do kontaktu z ekspertami Punktów Informacyjnych Funduszy Europejskich na Mazowszu. Z uwagi na zagrożenie epidemiczne zachęcamy do korzystania z konsultacji telefonicznych oraz e-mailowych. Informacje o godzinach pracy Punktów oraz dane kontaktowe znajdują się w zakładce Punkty informacyjne.
- Zachęcamy do monitorowania na bieżąco aktualizowanych informacji na stronie www.funduszedlamazowsza.eu oraz na naszych profilach w serwisach społecznościowych Facebook i Twitter. Jesteśmy również dostępni na portalach LinkedIn, YouTube oraz Instagram.
- Zapraszamy do zapisania się do newslettera funduszy europejskich dla Mazowsza (m.in. najważniejsze informacje o konkursach i dofinansowanych projektach), a także do systemu powiadomień o aktualnych naborach.