W okresie przedświątecznym uczniowie klasy 7d Szkoły Podstawowej nr 2 w Markach, wraz z rodzicami, nauczycielem współorganizującym nauczanie i wychowawcą klasy zrealizowali wyjątkowy projekt edukacyjny, łączący naukę z pomocą potrzebującym. Młodzi ludzie podjęli się ambitnego zadania – stworzenia z piernika makiety budynku Ośrodka Pomocy Społecznej w Markach oraz przygotowania świątecznych upominków dla seniorów.
Projekt „Budynek Ośrodka Pomocy Społecznej z Piernika” to doskonały przykład edukacji STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics), gdzie uczniowie mogli w praktyczny sposób wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin.
Podczas realizacji zadania młodzież musiała zmierzyć się z wieloma wyzwaniami – od wykonania dokładnych pomiarów budynku, przez przeliczenie ich na skalę makiety, po zaprojektowanie stabilnej konstrukcji z piernika.
To nie był zwykły projekt kulinarny. Uczniowie musieli wykorzystać wiedzę z chemii, by zrozumieć proces spulchniania ciasta, zastosować umiejętności matematyczne przy obliczaniu skali i proporcji składników, a także wykazać się zdolnościami inżynieryjnymi przy projektowaniu konstrukcji – mówi Urszula Romanowska nauczycielka matematyki i wychowawca klasy.
Wartościowym aspektem przedsięwzięcia była jego strona społeczna. Młodzież nie tylko poznała działalność lokalnego Ośrodka Pomocy Społecznej, ale również aktywnie włączyła się w pomoc seniorom, przygotowując dla nich własnoręcznie wykonane kartki świąteczne i piernikowe choinki.
Projekt pokazał, jak skutecznie można połączyć rozwój kompetencji twardych (matematycznych, technicznych, plastycznych) z kształtowaniem umiejętności miękkich, takich jak kreatywność, cierpliwość czy współpraca w zespole. Zaangażowanie rodziców w realizację projektu dodatkowo wzmocniło więzi społeczne i pokazało uczniom wartość międzypokoleniowej współpracy.
Przedsięwzięcie trwające od końca października do grudnia 2024 roku było dokumentowane fotograficznie, a jego efekty zostały zaprezentowane podczas specjalnego wydarzenia podsumowującego projekt- spotkania z przedstawicielem OPS panią Joanną Gawryś-Rafał.
To przykład, jak szkoła może łączyć naukę przedmiotów ścisłych z rozwojem wrażliwości społecznej i kreatywnością artystyczną – dodaje Urszula Romanowska.
Projekt „Szkoła z Piernika” udowodnił, że nauka może być nie tylko skuteczna i interdyscyplinarna, ale przede wszystkim może służyć szlachetnym celom, ucząc młodych ludzi empatii i odpowiedzialności społecznej.