Wydział Ochrony Środowiska miejskiego ratusza otrzymuje zgłoszenia od pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Oczyszczania w m.st. Warszawie Sp. z o.o., które odbiera odpady komunalne w Sektorze 1 – Marki Północne oraz Sektorze 3 – Marki Połoudniowe, że na wielu nieruchomościach wielorodzinnych znajdują się zniszczone pojemniki. Wielu z nich nie da się założyć na system załadowszy pojazdów i bezpiecznie opróżnić. Dodatkowo pojemniki powinny spełniać odpowiednią normę.
Takie pojemniki nie będą opróżniane.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2021 roku poz. 888 ze zm.) właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez wyposażenie nieruchomości w worki lub pojemniki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów […].
Dlatego też wymiana starych i zniszczonych pojemników pozostaje jednym z obowiązków właścicieli nieruchomości (wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni).
Kolejnym problemem jest jakość segregacji odpadów oraz prawidłowe oznaczenie pojemników w zabudowie wielorodzinnej.
Dla ułatwienia:
- pojemnik niebieski – na papier, tekturę;
- pojemnik zielony – na szkło opakowaniowe;
- pojemnik żółty – na tworzywa sztuczne, metale opakowaniowe, opakowania wielomateriałowe;
- pojemnik brązowy – na bioodpady;
- pojemnik czarny (szary) – na niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne.
Pojemniki powinny być również jednoznacznie opisane, jaki rodzaj odpadów powinien do nich trafiać. To również zadanie wspólnot mieszkaniowych i spółdzielni.
Od sierpnia 2020 roku na terenie Marek obowiązuje nakaz prowadzenia segregacji odpadów. Kiedyś każdy właściciel nieruchomości mógł wybrać, czy będzie prowadził segregację odpadów, czy też decyzuje się na wyższą opłatę i nie prowadzi segregacji.
W przypadku nieruchomości, które nie prowadzą segregacji odpadów, zgodnie z obowiązującymi przepisami, będą naliczane podwyższone opłaty (zamiast 11,22 zł/m sześc. zużytej wody na 33,66 zł/m sześc. zużytej wody).