Do Biura Rady Miasta trafił projekt budżetu na 2023 r. Samorządowcy podkreślają, że jest to jeden z najtrudniejszych budżetów w ostatnich latach. Z dwóch podstawowych powodów – rosnących kosztów oraz spadających dochodów.
Więcej płacimy praktycznie za wszystko – od prądu do oświetlenia ulic, przez utrzymanie komunikacji miejskiej w I strefie, skończywszy na cenach asfaltu. Znacie to Państwo z własnych doświadczeń. Każda wizyta w sklepie to coraz wyższy rachunek przy kasie – opisuje burmistrz Jacek Orych.
Jednocześnie w przyszłym roku – mimo rosnącej liczby mieszkańców oraz inflacji – spadną dochody z PIT, czyli jednego z podstawowych źródeł wpływów miasta. W tym roku dochody z PIT wyniosą 71,3 mln zł, a w 2023 r. 61,3 mln zł. Spadną zatem aż o 10 mln zł.
W tej sytuacji parametry przyszłorocznego budżetu wyglądają następująco (w zaokrągleniu do dwóch miejsc po przecinku):
- Dochody – 227,13 mln zł
- Wydatki bieżące – 207,22 mln zł
- Wydatki majątkowe (inwestycje) – 43,21 mln zł
- Deficyt – 23,3 mln zł
Największą pozycją wydatkową jest oświata. Z każdym rokiem jest coraz więcej przedszkolaków i uczniów. W tym roku w mareckich podstawówkach oraz liceum uczy się już ponad 5 tys. młodych ludzi i nic nie wskazuje na to, by trend wzrostowy się zatrzymał! W przyszłym roku na oświatę miasto przeznaczy 124,8 mln zł. Z tej kwoty największą część stanowią wynagrodzenia nauczycielskie (62,9 mln zł). Państwo pokryje 41 proc. wydatków edukacyjnych. Resztę (a raczej większość) pochodzić będzie z miejskiej kieszeni.
Na kolejnych pozycjach wydatkowych budżetu znajdują się: gospodarka komunalna i ochrona środowiska (28,74 mln zł) oraz transport/łączność (25,35 mln zł).
Mimo spadku dochodów i wzrostu kosztów nie rezygnujemy z inwestycji. Przyjęliśmy założenie, że będziemy realizowali te, na które uzyskaliśmy bądź mamy szansę uzyskać dofinansowanie z przyszłym roku: ze źródeł unijnych, rządowych czy samorządowych – dodaje Jacek Orych.
Wśród najważniejszych projektów inwestycyjnych znajdują się m.in. budowa nakładek asfaltowych, przebudowa północnej części Alei Piłsudskiego, remont kamienic Briggsów, wymiana ogrzewania w większości domów komunalnych, projektowanie lub kontynuacja projektowania kolejnych projektów drogowych.