Marecki parowóz wrócił na stację „Ratusz”

Marecki parowóz wrócił na stację "Ratusz"

Po przeprowadzeniu generalnych prac renowacyjnych marecka ciuchcia powróciła na tor na skwerze przy ratuszu. To wpisany w 2012 r. do rejestru zabytków parowóz Px48–1778, wyprodukowany w 1953 r. przez fabrykę w Chrzanowie.

Lokomotywa, która na stałe zatrzymała się przy ratuszu, wymagała gruntownego remontu. Ząb czasu bardzo mocno naruszył jej materię. Władze miasta postanowiły odnowić tę szczególną pamiątkę – ważną nie tylko dla starszego pokolenia mieszkańców. Przetarg na wykonanie prac wygrała firma Warsztaty Parowozowe Zbigniew Goczał z Gliwic. Koszt tej inwestycji wyniósł blisko 460 tys. zł. Działania mareckiego samorządu wsparł samorząd województwa mazowieckiego. Z tego źródła otrzymano 80 tys. zł. I o tę kwotę pomniejszono koszty renowacji.

Prace remontowe „ciuchci” nad którymi czuwał wojewódzki konserwator zabytków, obejmowały m.in.

  • demontaż parowozu, oczyszczenie konstrukcji lokomotywy
  • wykonanie prac antykorozyjnych,
  • uzupełnienie i rekonstrukcję podwozia lokomotywy,
  • częściową odbudowę tendra i budki maszynisty – wykonanie prac ślusarskich, renowacyjnych i spawalniczych (m.in. rekonstrukcja brakujących części, wycięcie i wspawanie wspawek, naprawa bądź wymiana skorodowanych nitów),
  • natryskowe malowanie lokomotywy i tendra warstwą podkładową i nawierzchniową,
  • uzupełnienie armatury lokomotywy (w celach dydaktycznych).

Marecka ciuchcia to jeden z symboli  miasta. Od 15 września 1899 r. woziła pasażerów na trasie z Warszawy do Radzymina. Zapisała piękne karty w swojej historii. Podczas Bitwy Warszawskiej w 1920 r. woziła na front żołnierzy oraz ich wyposażenie, z powrotem przywoziła rannych. W czasie okupacji pomagała w szmuglowaniu zakazanych towarów oraz broni. 31 sierpnia 1974 r. charakterystyczny gwizd lokomotywy ucichł. Tego dnia była żegnana przez tysiące ludzi na ostatnim kursie z Radzymina do Warszawy. Na pożegnanie kolejki przygrywała jej orkiestra dęta, a w remizach wyły syreny strażackie. Niejednej osobie zakręciła się łezka w oku.

– Lokomotywa jest materialnym dziedzictwem minionej epoki. Udało nam się uzyskać dofinansowanie od samorządu Mazowsza i to zdecydowało, że podjęliśmy się jej gruntownej modernizacji. Dzisiaj parowóz wygląda tak jakby wyjechał prosto z fabryki. Niech przypomina o tej pięknej karcie w historii Marek – mówi Dariusz Pietrucha, zastępca burmistrza Marek.

 

Więcej informacji z Marek

Marki - godziny pracy w okresie świątecznym

Marki – godziny pracy w okresie świątecznym

27 grudnia (piątek) biuro spółki Wodociąg Marecki oraz kasa są nieczynne. Ten dzień został odpracowany 7 grudnia (sobota). W dniach 24 i 31 [...]
0 komentarzy
Szczegółowy harmonogram godzin otwarcia CAF3

Marki – Zmiana godzin otwarcia CAF3

Szczegółowy harmonogram godzin otwarcia CAF3 19 grudnia (czwartek) czynne w godz. 8:00-16:00 20 grudnia (piątek) czynne w godz. 8:00-20:00 21 grudnia (sobota) nieczynne [...]
0 komentarzy
Rondo na ul. Sosnowej i Kościuszki w Markach gotowe – koniec utrudnień

Rondo na ul. Sosnowej i Kościuszki w Markach gotowe – koniec utrudnień

Mieszkańcy Marek mogą odetchnąć z ulgą. Prace nad przebudową ronda na skrzyżowaniu ulic Sosnowej i Kościuszki dobiegły końca. To inwestycja, która poprawi bezpieczeństwo [...]
0 komentarzy
Marki - Młodzi, zdolni, nagrodzeni

Marki – Młodzi, zdolni, nagrodzeni

W roku szkolnym 2024/2025 Jacek Orych, burmistrz Marek, przyznał uczniom szkół ponadpodstawowych i studentom wyższych uczelni stypendia za wysokie wyniki w nauce oraz [...]
0 komentarzy
Marki w 2025 roku: rekordowy budżet i ambitne plany inwestycyjne

Marki w 2025 roku: rekordowy budżet i ambitne plany inwestycyjne

Na ostatniej tegorocznej sesji Rada Miasta Marki jednogłośnie przyjęła budżet na rok 2025. Plan finansowy, o którym mówi się jako o największym w [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.