Na ostatniej sesji mareccy radni zajęli stanowisko w sprawie zmian w komunikacji miejskiej proponowanych przez ZTM.
Niebawem uruchomione zostaną 3 kolejne stacje drugiej linii warszawskiego metra. Czas dojazdu z Marek do kolejki podziemnej zdecydowanie się skróci. W związku z oddaniem do użytku stacji metra „Trocka” Zarząd Transportu Miejskiego przygotował rewolucyjne zmiany w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej, o których pisaliśmy już na naszej stronie internetowej.
Podczas X sesji Rady Miasta Marki jednogłośnie podjęto stanowisko w sprawie proponowanych zmian w komunikacji autobusowej w związku z konsultacjami społecznymi prowadzonymi przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
Mareccy radni proponują utrzymanie trasy autobusu linii 140 do Dworca Wschodniego, zwracając uwagę na uciążliwość zmian dla pasażerów podróżujących połączeniami Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej, a także postulują przekształcenie linii 340 w linię przyspieszoną, która w granicach Warszawy zatrzymywałaby się tylko na wybranych stacjach.
Pasażerowie swoje uwagi na temat planowanych zmian w Warszawskim Transporcie Publicznym mogą zgłaszać również drogą elektroniczną, na adres konsultacje@ztm.waw.pl do niedzieli, 23 czerwca.
Stanowisko Rady Miasta Marki w sprawie proponowanych zmian w komunikacji autobusowej w związku z konsultacjami społecznymi prowadzonymi przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie
W związku z trwającymi konsultacjami społecznymi dotyczącymi zmian w funkcjonowaniu komunikacji autobusowej po uruchomieniu trzech nowych stacji metra zlokalizowanych na terenie dzielnic Praga-Północ i Targówek do radnych miasta Marki dociera szereg postulatów mieszkańców na temat rozwiązań zaproponowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie.
Rada Miasta Marki wyraża swoje uznanie dla Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie za działania zmierzające do rozwoju komunikacji miejskiej, podnoszenia jakość taboru, a także zwiększania różnorodności i dogodności połączeń dla mieszkańców miasta Marki. Właśnie takie działania w naturalny sposób zachęcają do wyboru komunikacji publicznej kosztem samochodu prywatnego. Dzięki takim posunięciom zmniejszają się zatory uliczne na drogach wjazdowych do stolicy, a także polepsza się jakość powietrza.
Mieszkańcy Marek z wielkim zainteresowaniem przyjęli informacje o planowanym uruchomieniem nowych stacji drugiej linii metra oraz związanym z tym zwiększeniem częstotliwości kursowania autobusów na terenie Marek, tj. co 5 minut w godzinach szczytu, 10 minut poza szczytem oraz co 15 minut w dni wolne od pracy. Jednak informacje o planowanym skróceniu tras wszystkich linii autobusowych, które obecnie dowożą mieszkańców Marek do Dworca Warszawa Wschodnia wzbudziła uzasadnione obawy.
Również Rada Miasta Marki z dużym zaniepokojeniem przyjęła plany w zakresie skrócenia tras linii 140, 340 i 738 do nowo wybudowanej stacji metra ?Trocka?, które nie posiada bezpośredniego połączenia z Dworcem Warszawa Wschodnia. Takie rozwiązanie spowoduje konieczność dokonywania przesiadek dla pasażerów jadących z Marek, którzy na co dzień korzystają z połączeń Kolei Mazowieckich oraz Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie. Nie wolno zapominać o osobach starszych i z niepełnosprawnościami, dla których przesiadki są bardzo trudne, a czasami prawie niemożliwe, dlatego bezpośredni autobus do Dworca Wschodniego jest wręcz konieczny.
Troszcząc się o harmonijny rozwój komunikacji publicznej w Warszawie i w Markach wnioskujemy o modyfikację proponowanego funkcjonowania poniższych linii autobusowych w następujący sposób:
Linia 140 ? zachowanie obecnej trasy z przystankiem końcowym przy Dworcu Wschodnim; podkreślenia wymaga fakt, iż ta stacja kolejowa stanowi ważny punkt przesiadkowy, gdzie można skorzystać z usług kolei dalekobieżnych jak również kolei miejskiej i podmiejskiej; pasażerowie mogą w łatwy sposób dojechać do południowych oraz zachodnich dzielnic Warszawy; pozostawienie tej linii na niezmienionej trasie da również możliwość bezpośredniej przesiadki przy Dworcu Wileńskim, skąd można skorzystać z rozbudowanej komunikacji tramwajowej; konieczność dodatkowej przesiadki przy metrze Trocka, tak jak to proponuje ZTM, wydłuży czasowo podróż do Dworca Wschodniego.
Linia 340 ? nadanie charakteru linii przyspieszonej od granicy miasta Marki z Warszawą do stacji metra Trocka; po opuszczeniu obszaru Marek autobusy tej linii zatrzymywałyby się w Warszawie na wybranych przystankach: Wolności, Młodzieńcza oraz Trocka.
Mając na uwadze dotychczasową dobrą współpracę pomiędzy Zarządem Transportu Miejskiego w Warszawie i Gminą Miasto Marki, Rada Miasta Marki wyraża nadzieję, że przedstawione powyżej propozycje, poparte licznymi głosami mieszkańców Marek, zostaną uwzględnione w ramach prowadzonych konsultacji społecznych.
Źródło: UM Marki