Od niedzieli, 1 grudnia sporo zmieni się w komunikacji publicznej w powiatach: wołomińskim, piaseczyńskim, legionowskim, nowodoworskim, mińskim i warszawskim zachodnim.
Nowe przetargi na obsługę „eLek” dały okazję do zaplanowania tras po nowemu, bo miejscowości aglomeracji cały czas się zmieniają i rozbudowują – powstają tam nowe osiedla, którym trzeba zapewnić obsługę komunikacyjną, ale tak, by jednocześnie trasy autobusów były optymalne i nie dublowały się. Część z nich będzie kursowała częściej, a na linie którymi podróżuje wielu pasażerów, wysłane zostaną większe autobusy. Zmiany podyktowane są wnioskami gmin oraz propozycjami ZTM, które zostały opracowane podczas omawiania założeń do przetargów na obsługę linii lokalnych.
Powiat wołomiński
Autobusy linii L26 będą kursowały wyłącznie w Kobyłce (do osiedla przy ulicy ks. A. Kordeckiego) i pojadą częściej niż dotychczas – w dni powszednie co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 minut w pozostałych porach. Połączenie Kobyłki z Zielonką przejmie linia L40 na nowej trasie.
Linia L27 obsłuży (w zastępstwie linii L43) obszar Zielonki Bankowej zapewniając m.in. bezpośrednie połączenie tego osiedla ze stacją kolejową Zielonka oraz z Kobyłką i Nadmą. Autobusy kursować będą tak jak obecnie co 60 minut w dni powszednie, pozostanie także poranny kurs skrócony zapewniający dogodne połączenie ze szkołami.
Autobusy linii L35, łączącej Stare i Nowe Grabie oraz Duczki z Wołominem pojadą częściej – co godzinę w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy, z większą liczbą kursów.
Autobusy linii L36 od strony Lipinek i Zagościńca dojadą do pętli przy Szpitalu Powiatowym w Wołominie. Będą kursowały częściej, co 60 minut w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy, z większą liczbą kursów. Połączenie południowego Wołomina z centrum miasta przejmie L38.
Trasa linii L37 zostanie wydłużona do przystanku Kościół w Kobyłce. Dzięki temu mieszkańcy Leśniakowizny, Ossowa i Turowa zyskają bezpośredni dojazd do Kobyłki. Częstotliwość kursowania nie zmieni się, ale autobusy odjeżdżać będą regularnie co 60 minut w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy.
Autobusy linii L38, obsługujące znaczny obszar Wołomina (w tym duże osiedla), targowisko oraz zapewniające połączenia ze szkołami i stacją kolejową Wołomin Słoneczna, będą kursowały znacznie częściej – w dni powszednie co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 minut w pozostałych porach, oraz co 120 minut w weekendy.
Linia L40 stanie się kręgosłupem komunikacyjnym powiatu wołomińskiego. Połączy Marki, Zielonkę, Kobyłkę i Wołomin najkrótszą trasą przez centra tych miast, po drodze mijając przystanki kolejowe Zielonka, Kobyłka, Wołomin i Wołomin Słoneczna oraz Szpital Powiatowy. Autobusy kursować będą co 30 minut w godzinach szczytu oraz co 60 w pozostałych porach, także w weekendy. Linię obsłużą większe autobusy.
Linia L43 zostanie zastąpiona przez L27 i L40 na nowych trasach.
Nowa linia L44 w znacznej mierze przejmie trasę dotychczasowej linii L40 obsługując duży obszar Marek, w tym cmentarz i strefę przemysłową, oraz połączy to miasto z Nadmą, Kobyłką i Wołominem. Autobusy będą kursowały co 60 minut w dni powszednie oraz co 120 minut w weekendy.
Autobusy linii L46 będą kursowały znacznie częściej, co 30 minut w godzinach szczytu, co 60 minut poza szczytem i w soboty, przy czym w niedziele (z częstotliwością co 70 minut) skończą swoją trasę na przystanku Fabryczna w Markach.
Szczegóły zmian w Warszawskim Transporcie Publicznym.