Likwidacja lotów to kolejny cios w Modlin

Władze województwa i jednocześnie jeden z właścicieli lotniska w Modlinie są oburzone decyzją strony rządowej, która niesie za sobą niebezpieczeństwo likwidacji ponad 90 proc. połączeń realizowanych z portu w Modlinie.

Od maja liczba operacji z planowanych 62 dziennie ma spaść do zaledwie 4. Na lotnisku Chopina pozostanie ich 60, z czego dwie trzecie kosztem innych przewoźników realizował będzie LOT. ? To skandal, że skutki strajku kontrolerów próbuje się przerzucić na Modlin ? komentują władze województwa.

Brak porozumienia Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej z kontrolerami ruchu lotniczego sprawił, że nad Mazowszem wisi realne widmo paraliżu lotniczego. Niestety, z opublikowanego wczoraj rozporządzenia organizacji lotów po 1 maja wynika, że strona rządowa dała pierwszeństwo połączeniom realizowanym przez Lotnisko Chopina i PLL LOT.

? Strona rządowa kosztem Modlina stara się, aby LOT i lotnisko Chopina przeszły przez strajk kontrolerów niemal suchą stopą. Jedną decyzją pozbawiono Modlin ponad 90 proc. połączeń. Uznano, że nie są priorytetowe w przeciwieństwie do tych realizowanych przez rządowego operatora i Okęcie ? podkreśla wicemarszałek Wiesław Raboszuk. ? Zamiast niszczyć Modlin, strona rządowa powinna jak najszybciej doprowadzić do zakończenia strajku. Tymczasem jedną decyzją pozbawiono Polaków możliwości podróżowania.

Zgodnie z ostatnimi decyzjami strony rządowej od 1 maja ? jeśli nie dojdzie do porozumienia z kontrolerami ? port w Modlinie nie będzie mógł operować całodobowo, a jedynie w godzinach 9.30-17. Rozporządzenie wskazuje jedynie 2 kierunki priorytetowe realizowane przez Ryanair w Modlinie. Są to London Stansted oraz Dublin. Oba mają być realizowane tylko raz dziennie i na te operacje PAŻP zobowiązuje się do zapewnienia kontroli zbliżania.

Jak zauważa radny województwa mazowieckiego, przewodniczący klubu KO Krzysztof Strzałkowski lotnisko w Modlinie jest od lat blokowane i odsuwane na boczny tor.

? Ta decyzja to absolutny skandal. U progu weekendu majowego, kiedy zawsze ruch lotniczy rośnie ? dla przykładu w Modlinie w maju planowanych było ponad 60 operacji lotniczych w ciągu doby ? rząd ogranicza ich liczbę do dwóch. To oznacza likwidację ponad 90 proc. operacji. Ta decyzja działa na szkodę portu, przewoźników i mieszkańców Mazowsza. Wszystkie wykupione bilety z Modlina, są w tej chwili zagrożone. Trudno mi zrozumieć, dlaczego nie może dojść do porozumienia z jedną z najciężej pracujących grup pracowniczych w polskim lotnictwie.

Tymczasem sumarycznie w TMA Warszawa (obejmującym Warszawę Chopin i Modlin) będą mogły być obsłużone 24 operacje na godzinę (12 startów i 12 lądowań). Oznacza to, że zdecydowaną większość połączeń zrealizować ma Okęcie.

? Decyzja o likwidacji połączeń z Modlina jest skrajnie niesprawiedliwa. Trudno ją racjonalnie wytłumaczyć ? podkreśla Marek Miesztalski, przewodniczący rady nadzorczej spółki Mazowiecki Port Lotniczy WarszawaModlin. ? Modlin przed strajkiem obsługiwał ok. 20 proc. ruchu pasażerskiego całej aglomeracji, a wczorajszą decyzją przyznano mu zaledwie kilka procent operacji. Nawet jeśli dorzucą nam kilka dodatkowych będzie to maksimum 10 proc. Dlaczego? Ponieważ ULC nie porównywał ruchu pasażerskiego na obu lotniskach ? w Modlinie i na Chopina, za to zsumował na Lotnisku Chopina operacje pasażerskie, wojskowe, cargo, rządowe i charterowe. Więc porównano gruszki z jabłkami. I w efekcie ? po raz kolejny uderzono w Modlin, który od lat jest solą w oku rządzących ? dodaje.

Decyzja o wstrzymaniu lotów z Modlina oznacza brak dochodów i praktyczną zapaść dla lotniska. Tymczasem port ten był najszybciej po pandemii odbudowującym ruch lotniskiem w kraju.

Udało się tu odtworzyć niemal 90 proc. ruchu, tymczasem na innych portach jest to od 50-70 proc. Wskazuje to ? po raz kolejny ? na olbrzymi potencjał rozwojowy Modlina i potwierdza zaufanie, jakim cieszy się wśród podróżnych. Średnia liczba operacji w marcu wyniosła 49 dziennie (przylot + odlot). W tym miesiącu z usług portu skorzystało dziennie 6800 osób. Tymczasem w maju planowany był kolejny wzrost do 62 operacji. Pasażerowie mogli latać z Modlina do 48 destynacji. Zgodnie z wydanym rozporządzeniem ? zostaną im tylko dwie ? Dublin i Londyn.

Udziałowcy lotniska w Modlinie:

Województwo Mazowieckie ? 36,17% udziałów

Agencja Mienia Wojskowego ? 31,56% udziałów

Przedsiębiorstwo Państwowe ?Porty Lotnicze? ? 27,86% udziałów

Nowy Dwór Mazowiecki ? 4,41% udziałów

 

Więcej informacji z Mazowsza

Ruszył program „Mazowsze dla zwierząt”

Ruszył program „Mazowsze dla zwierząt”

Można już składać wnioski w ramach programu „Mazowsze dla zwierząt”. Samorządy lokalne mogą otrzymać wsparcie m.in. na czipowanie, remont schronisk czy kastrację i sterylizację kotów i psów. [...]
0 komentarzy
Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

Nowi ochotnicy w szeregach 5 Mazowieckiej Brygady OT

W piątek, 15 listopada br. bramę koszar 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej przekroczyło blisko 100 ochotników z północnego Mazowsza. Wśród nich znalazła się [...]
0 komentarzy

Innowatorzy Mazowsza wybrani

Znamy już tegorocznych „Innowatorów Mazowsza”. Wśród nich są dwie firmy oraz pięciu naukowców. Samorząd Mazowsza od lat wspiera przedsiębiorców i naukowców w pracy [...]
0 komentarzy
III Edycja Plebiscytu Ekologicznego – zgłoszenia do 31 stycznia 2025 r.

III Edycja Plebiscytu Ekologicznego – zgłoszenia do 31 stycznia 2025 r.

Departament Polityki Ekologicznej, Geologii i Łowiectwa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie i UKSW zapraszają do wzięcia udziału w III Edycji Plebiscytu Ekologicznego [...]
0 komentarzy
IPN zainaugurował ogólnopolską kampanię „Pamięć przetrwa dzięki Tobie"

IPN zainaugurował ogólnopolską kampanię „Pamięć przetrwa dzięki Tobie”

Instytut Pamięci Narodowej zainaugurował ogólnopolską kampanię „Pamięć przetrwa dzięki Tobie”, której celem jest zaangażowanie społeczeństwa w tworzenie i uzupełnianie bazy straty.pl – cyfrowego [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.