Lepszy standard życia dla mieszkańców Zielonki

Z Grzegorzem Dudzikiem, burmistrzem Zielonki o wpływie inwestycji drogowych i kolejowych na funkcjonowanie miasta oraz o nowej firmie Laboratorium PoloniAero, która pojawiła się na terenie miasta, rozmawia Teresa Urbanowska.

dudzik

? Zielonka znalazła się w centrum trwających inwestycji drogowych ale i kolejowych. Jaki wpływ ma to na funkcjonowanie miasta?
? Inwestycje, które prowadzi aktualnie PKP PLK mają bardzo duży zakres, obejmują wiele sektorów miasta. Oczywistym jest więc, że mieszkańcy napotykają na mniejsze lub większe utrudnienia z tym związane. Widać też zalążki budowy trasy S8, czyli przedłużenia Trasy Toruńskiej na granicy Marek i Zielonki. Ta inwestycja dotyka tylko części miasta, ale będzie kłopotliwa dla większej liczby mieszkańców, bowiem przecina drogi wyjazdowe do Warszawy. Znaczenie tych inwestycji jest jednak tak duże, że czas utrudnień traktujemy jako konieczny do przetrwania, by w perspektywie najbliższych kilkunastu miesięcy zyskać w Zielonce nową infrastrukturę kolejową i drogową. Pomimo, że miasto nie jest inwestorem tych zadań, to samorząd Zielonki jest w stałym kontakcie z GDDKiA i Koleją, by na bieżąco opiniować działania w zakresie inwestycji, tak aby były one jak najmniej uciążliwe dla mieszkańców, a jednocześnie aby nie przeciągać czasu trwania tych budów. Mieszkańcy Zielonki chcieliby, po dziesiątkach lat oczekiwania, wreszcie doczekać bezkolizyjnych przejść i przejazdów przez tory i łatwości włączenia się do tranzytu do Warszawy. Z nadzieją patrzymy na pierwsze wykopy w miejscach gdzie zostaną zbudowane dwa przejścia podziemne prowadzące na perony, oczekujemy na rozpoczęcie prac nad tunelem w ulicy Kolejowej, również z możliwością przejścia dla pieszych. Zatem po modernizacji, w centrum Zielonki, dla pieszych zostaną udostępnione trzy przejścia pod torami. W zakres tej inwestycji wchodzi też budowa wiaduktu drogowego na drodze wojewódzkiej 634, która postępuje w szybkim tempie.
? Na terenie Poligonu uruchomiona została niedawno nowoczesna inwestycja ?Poloni Aero Laboratory? ? Czego miasto oczekuje po tego rodzaju przedsięwzięciu?
? Laboratorium PoloniAero to inwestycja z najwyższej półki tzw. innowacyjnej gospodarki. Cieszy fakt, że ?uśpione? tzw. tereny popoligonowe w Zielonce, które stanowią ok. 80 % całej powierzchni gminy, zaczynają być wykorzystywane pod działalność przemysłową i innowacyjną. Dzięki tej inwestycji Zielonka, ma szansę przedstawić się szerszemu gronu potencjalnych inwestorów jako miejsce godne ulokowania swoich inwestycji. Ponownie, zgodnie z naszą przedwojenną tradycją, kojarzeni jesteśmy z technologiami lotniczymi, a teraz dodatkowo z wysokimi technologiami. Laboratorium PoloniaAero, w swojej klasie jedno z kilku na świecie, to potężny sojusznik dla promocji i rozwoju gminy.
? Czy daje to jakąś szansę na lokalizację kolejnych tego rodzaju inwestycji na terenie Zielonki?
? Oczywiście tak, ale pole działania Miasta w tym obszarze jest ograniczone. Tak jak wspominałem, poligon stanowi większą część gminy, a jak wiadomo nasze miasto nie włada tym terenem. Nie mamy więc bezpośredniej możliwości zaproponowania inwestorom jakichś konkretnych nieruchomości. Niemniej, liczymy, że skoro w przypadku PoloniAero udało się stworzyć tak innowacyjny zakład na gruntach nienależących do Miasta, to nie jest to aż tak znacząca przeszkoda, by w Zielonce powstało więcej takich przedsięwzięć. Szczególnie liczymy na inwestycje innowacyjne związane z wysokimi technologiami, w przestrzeni popoligonowej mogłaby przecież powstać unikatowa na skalę Polski strefa wysokich technologii lotniczych i nie tylko (taka nasza ?dolina krzemowa?), położenie jest optymalne ? w pobliżu są szkoły wyższe, instytuty, politechniki, duże centra badawcze, duża liczba wykształconych pracowników i kadry naukowej.
? Zielonka to miasto, które jako jedno z niewielu wokół Warszawy nie odnotowuje wzrostu liczby mieszkańców. Czy jest pomysł na zmianę takiej tendencji?
? Ta kwestia związana jest ze specyfiką terytorium Miasta. Obszar leżący w gminie Zielonka można podzielić na ten zurbanizowany i ten, który jest terenem leśno-poligonowym. O mieszkalnictwie, póki co, możemy mówić tylko na części zurbanizowanej miasta. Jednak w ostatnich 20 latach znaczna większość wolnych gruntów została już zabudowana. W zasadzie nie ma już przestrzeni na zabudową wielorodzinną. Można powiedzieć nieco upraszczając, że Zielonka ?wypełniła się już po brzegi?. Trzeba prócz tego zaznaczyć, że przyrost liczby mieszkańców zależy najbardziej właśnie od budowy dużych osiedli mieszkaniowych, a w Zielonce pozostała już tylko jedna, niewielka i ostatnia strefa na taką zabudowę. Nie ma więc raczej żadnych przesłanek do tego, by sądzić, że Zielonka w kolejnych latach będzie znacząco zwiększać liczbę mieszkańców. Póki co staramy się skupić na podnoszeniu standardu życia mieszkańców, którzy w Zielonce mieszkają już od dawna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.