Kontrowersje wokół Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Nie słabną kontrowersje wobec przebiegu drogi ekspresowej S10 oraz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Inwestycje te były tematem spotkań z samorządami, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizowała zdalnie na początku bieżącego roku. W połowie sierpnia Ministerstwo Infrastruktury zorganizowało konsultacje publiczne projektu, które potrwają do 17 września br.

Zdaniem GDDKiA wybudowanie Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej poprawi połączenie stolicy z innymi regionami kraju oraz usprawnić komunikację wewnątrz miasta, przejmując ciężki ruch tranzytowy. Jednak w dużej mierze odbędzie się to kosztem gmin, także z naszego powiatu, przez które obwodnica będzie przebiegać. Na Facebooku powstała grupa Zegrze NIE dla Tirów, zrzeszająca mieszkańców powiatów wołomińskiego i legionowskiego. Jej członkowie protestują przeciwko ?czerwonemu? i ?zielonemu? wariantowi trasy. Zaniepokojeni są także samorządowcy , pisaliśmy o tym 27 maja br. w artkule ?Co dalej z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej?. W połowie sierpnia Ministerstwo Infrastruktury zorganizowało konsultacje publiczne projektu, jednostki administracyjne, przez które przebiega wspomniana trasa mogą, do 17 września br zgłaszać uwagi do projektu. Zapytaliśmy burmistrzów i wójtów czy wezmą udział w konsultacjach.
Obszerną i wyczerpującą odpowiedź (której pełna treść jest dostępna na naszej stronie internetowej) otrzymaliśmy od burmistrza Tłuszcza, Pawła Bednarczyka.
? Ogłoszone konsultacje dotyczą Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Znalazł się w nich zapis o konieczności budowy OAW. Mieszkańcy Gminy Tłuszcz zostali o tym fakcie powiadomieni za pośrednictwem naszej strony internetowej oraz mediów społecznościach, a ja jako Burmistrz Tłuszcza prześlę uwagi, które uważam za istotne biorąc pod uwagę dbałość o lokalne uwarunkowania geograficzne, przyrodnicze i społeczne. Uważam, że bardzo istotne, zarówno dla rozwoju całego kraju, jak i poszczególnych regionów są inwestycje drogowe planowane na tak szeroką skalę, jednak decyzja o lokalizacji przebiegu trasy powinna zostać podjęta biorąc pod uwagę minimalną ingerencję w istniejące domostwa, obszary chronione oraz cenne przyrodniczo, a także zagospodarowanie przestrzenne poszczególnych gmin. Najbardziej optymalny wariant powinien pogodzić zarówno kryteria ekonomiczne, jak i społeczne oraz środowiskowe ? zaznacza burmistrz Paweł Bednarczyk.
Rada Gminy oraz wójt gminy Klembów stanowczo sprzeciwiają się zaproponowanemu wariantowi przebiegu trasy S10 przez teren Gminy Klembów.
? Rozumiemy oczywiście konieczność i potrzebę budowy Autostradowej Obwodnicy Warszawy. Wszyscy przecież chcemy korzystać z szybkiego i bezpiecznego dojazdu do Warszawy, czy do innych miast w Polsce. Jednak planowany korytarz drogi S10 biegnie przez istniejące osiedla na terenie gminy Klembów i tereny przeznaczone do zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej. Spowoduje to konieczność przesiedlenia mieszkańców! Proponowany szlak trasy S10 spowoduje podzielenie gminy na dwie części, co sprawi olbrzymie utrudnienia dla mieszkańców w dostępie do obiektów użyteczności publicznej (szkoły, kościoły, cmentarze), a w konsekwencji uniemożliwi to zrównoważony rozwój gminy. Bezpowrotnie ulegnie degradacji środowisko naturalne gminy, zwłaszcza chroniony drzewostan Rezerwatu ?Dębina? w Ostrówku. Niezwykle istotne jest to, że zaprezentowany wariant przebiegu trasy jest sprzeczny z Planem Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego przyjętym przez Sejmik Województwa Mazowieckiego w 2018 r. Uchwalony Plan zakłada poprowadzenie Autostradowej Obwodnicy Warszawy śladem Drogi Krajowej nr 50 (Stanisławów?Łochów), a następnie śladem Drogi Krajowej nr 62 (Łochów?Wyszków?Serock). Dlaczego autorzy koncepcji wariantów przebiegu trasy S10 nie uszanowali ważnych dokumentów planistycznych? Przecież po to tworzy się Plany, żeby wszyscy wiedzieli gdzie planowane są strategiczne inwestycje drogowe. Kolejne pytanie, to dlaczego już na tak wczesnym etapie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych odrzuca dwa inne warianty trasy S10, które przebiegają około 10 km od Gminy Klembów, powołując się na wyssane z palca szacowane koszty poszczególnych wariantów. Przy czym różnica kosztowa między poszczególnymi wariantami jest rzędu 10%. Moim zdaniem, nie jest to podstawa do podjęcia zobowiązujących decyzji. Na każdym etapie konsultacji zachęcamy mieszkańców do zgłaszania swoich uwag. Wiemy, że największa ilość wniosków pochodzi z Woli Rasztowskiej, przez którą miałaby przechodzić obwodnica.
W 2020 roku organizowaliśmy zebrania sołeckie w sprawie wyrażenia opinii przez mieszkańców. Na podstawie zebranych informacji od mieszkańców Rada Gminy oraz Wójt zajęli odpowiednie stanowiska ? deklaruje Rafał Mathiak, wójt Gminy Klembów.
Mariusz Dybka, kierownik Referatu Inwestycji i Rozwoju Lokalnego Urzędu Gminu Jadów twierdzi, że także Gmina Jadów weźmie udział w konsultacjach, jednak na chwilę obecną nie może określić jakie pytania zadadzą jadowscy samorządowcy, gdyż nie są znane szczegóły do których można się odnieść. Jego zdaniem sprawa obwodnicy sporadycznie pojawia się na zebraniach wiejskich, pytania dotyczą ewentualnego przebiegu OAW.
Wójt gminy Dąbrówka, Radosław Korzeniewski, inwestycję popiera, ale tylko w przypadku, gdy teren przez który będzie przebiegać, nie zostanie narażony na szkody m.in. przyrodnicze.
– Razem z Radą Gminy Dąbrówka popieramy budowę obwodnicy S10, jeżeli teren na którym powstanie nie będzie narażony na szkody np. przyrodnicze. Jesteśmy w stałym kontakcie z GDDIKA i będziemy oczywiście brać udział w konsultacjach. Zwrócimy uwagę, że wariant północny, który teoretycznie przechodziłby w okolicach miejscowości Dreszew jest mniej korzystny dla Gminy Dąbrówka, niż wariant południowy. Budowa trasy wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, którzy swoje zastrzeżenia artykułują na forach albo sesjach rady gminy. Oczywiście na bieżąco informuje każdego kto jest zainteresowany ? napisał Radosław Korzeniewski, wójt Dąbrówki.

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Potężna kraksa na DW 634

Potężna kraksa na DW 634

19 lipca na drodze wojewódzkiej nr 634 w Lipce doszło do zderzenia 3 samochodów. Ciekawe z jaką prędkością trzeba jechać, żeby aż tak [...]
0 komentarzy
Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Zderzenie aż siedmiu samochodów miało miejsce w Emilianowie na trasie S8 19 lipca po południu. Na miejscu pojawiło się kilka zastępów straży pożarnej, [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 23 do 31 lipca planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

W ciągu ostatniej doby w wypadkach drogowych zginęło 5 osób. Od początku wakacji ofiar śmiertelnych na drogach naszego kraju było 156. Policja prezentuje [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o programie edukacyjnym „Bezpiecznie nad wodą”, pilotażowym programie badania lokalnych [...]
0 komentarzy

W połowie września rozpocznie się przebudowa skrzyżowania w Wołominie!

W połowie września rozpocznie się rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 634 i 635 w m. Wołomin. Teren budowy został przekazany wykonawcy, który przygotowuje [...]
0 komentarzy
Kobyłka - łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy

Kobyłka – łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy

11 lipca stał się dniem, który z pewnością zapisze się w historii Kobyłki. Władze miasta ogłosiły długo oczekiwany przetarg na budowę łącznika między [...]
0 komentarzy
Marki - Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca

Marki – Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca

17 lipca 2024 roku to kolejny dzień intensywnych prac drogowych w Mieście Marki. Marecki samorząd kontynuuje modernizację i budowę miejskich ulic, aby poprawić [...]
0 komentarzy
Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców

Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców

Trwają prace budowlane nad długo oczekiwaną inwestycją – wiaduktem nad linią kolejową PKP Warszawa – Siedlce na ul. Chełmżyńskiej, prowadzącej do Ząbek. Ten [...]
0 komentarzy
Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8

Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8

Ten wypadek wyglądał groźnie. Zderzyły się samochód osobowy ciągnący przyczepę kempingową i bus. Wypadek miał miejsce w Trojanach, na trasie S8 17 lipca o godzinie [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.