Koleje Mazowieckie, jeden z najnowocześniejszych operatorów przewozów pasażerskich w Polsce, konsekwentnie inwestują w nowoczesny tabor, zwiększając sukcesywnie komfort i bezpieczeństwo podróży koleją na Mazowszu. Po zawarciu w ubiegłym tygodniu umowy ramowej na dostawy 50 ezt FLIRT i dwóch umów wykonawczych na 25 jednostek, mazowiecki przewoźnik i Stadler Polska podpisały dziś kolejną umowę na dostawy 15 pojazdów FLIRT z opcją na dodatkowych 10 jednostek. Wartość umowy to ponad 1,6 mld złotych. Kontrakt zostanie zrealizowany m.in. dzięki dofinansowaniu z funduszy unijnych, którego łączna wartość wynosi niemal 390 mln złotych.
Umowa na dostawy łącznie 25 pojazdów FLIRT najnowszej generacji wraz z usługą ich 18-letniego utrzymania została podpisana dzisiaj w Warszawie przez przedstawicieli zarządu Kolei Mazowieckich: Roberta Stępnia i Czesława Sulimę oraz przedstawicieli zarządu Stadlera: Philippa Brunnera oraz Arkadiusza Świerkota. Jej zawarcie było możliwe dzięki uzyskaniu funduszy unijnych – spółka otrzymała dofinansowanie w wysokości 242 618 065,50 zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027 na zakup 15 pociągów elektrycznych oraz
w wysokości 143 667 785,89 zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności na zakup 10 kolejnych jednostek.
Pojazdy dofinansowane z FEM będą obsługiwały połączenia na terenie województwa mazowieckiego, realizowane na w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T – transeuropejskiej sieci transportowej. Dodatkowych 10 pojazdów pozwoli na rozwój oferty przewozowej Kolei Mazowieckich poprzez zwiększenie liczby połączeń na trasach: Warszawa – Płock, Warszawa – Otwock i Warszawa – Sochaczew.
– Cieszę się, że działamy tak prężnie w kierunku rozwoju przewozów kolejowych w naszym regionie. W 2018 roku zawarliśmy umowę na zakup 61 ezt FLIRT. W tym roku podpisaliśmy już umowy na zakup łącznie 75 ezt FLIRT. Te inwestycje są możliwe dzięki efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych. To właśnie dzięki nim Koleje Mazowieckie dynamicznie się rozwijają. Takie projekty inwestycyjne są najlepszym dowodem na to, że Spółka to nowoczesny przewoźnik kolejowy gwarantujący wysoką jakość świadczonych usług transportowych – podkreśla Robert Stępień, prezes Zarządu KM.
Pojazdy FLIRT, bestsellerowy model pociągu Stadlera został sprzedany w ponad 2570 egzemplarzach i można go spotkać na szlakach kolejowych w 23 krajach.
Nowe pojazdy dla Kolei Mazowieckich, podobnie jak jednostki z poprzednich zamówień, zostaną wyprodukowane w siedleckim zakładzie Stadler Polska. Usługa utrzymania floty pociągów FLIRT KM, dostarczonych w ramach poprzednich zamówień, jest realizowana przez Stadler Service Polska
w nowoczesnym obiekcie serwisowym w Sochaczewie.
Czesław Sulima, członek Zarządu KM zaznacza, że pojazdy FLIRT ER160 są sprawdzonymi pojazdami. – Na ten moment najnowsze pojazdy produkcji Stadler Polska stanowią ponad 20% całego parku taborowego Kolei Mazowieckich. Dzięki kolejnym dostawom nasza flota zmienia się i unowocześnia. Obecnie wykorzystywane ezt ER160 cieszą się dużym współczynnikiem niezawodności, który w 2024 roku wynosi niemal 100%.
Philipp Brunner, członek zarządu Stadlera i wiceprezes wykonawczy dywizji Europa Centralna, podkreśla wieloletnią, udaną współpracę z mazowieckim przewoźnikiem: – Cieszę się, że możemy dziś podpisać kolejną umowę z Kolejami Mazowieckimi na dostawy 15 pojazdów FLIRT i wesprzeć naszego Klienta w konsekwentnym dążeniu do zapewnienia najwyższej jakości usług przewozowych na Mazowszu. Wliczając umowy podpisane w ubiegłym tygodniu, nasz siedlecki zakład ma już zamówienia na 40 pojazdów FLIRT. Zakładając realizację obu umów w pełnym zakresie, wyprodukujemy dla Kolei Mazowieckich w kolejnych latach aż 75 pięcioczłonowych pociągów FLIRT najnowszej generacji. To bardzo dobra wiadomość zarówno dla Stadler Polska, jak i dla naszych dostawców w regionie oraz dla pasażerów mazowieckich tras. Dziękujemy naszemu Klientowi za zaufanie i cieszymy się na kontynuację naszej owocnej współpracy.
Pojazdy FLIRT KM to jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej elektryczne zespoły trakcyjne, poruszające się z prędkością do 160 km/h. We wnętrzu każdego z nich znajduje się 275 miejsc siedzących, a także przestrzeń z wieszakami na rowery oraz półki na większy bagaż. Ezt FLIRT posiadają bezprzewodowy dostęp do Internetu, wewnętrzny i zewnętrzny monitoring, interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i ograniczoną mobilnością,
tj. platformy i mocowania dla wózków inwalidzkich i dziecięcych, toalety z obiegiem zamkniętym przystosowane dla potrzeb tych osób. W wagonie C zintegrowano pętlę indukcyjną. Wysyła ona sygnał elektromagnetyczny do aparatów słuchowych osób niesłyszących, aby udostępnić im dane
z systemu informacji pasażerskiej.