Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych: ponad 1,2 mln zł w ramach trzeciego naboru wniosków dla województwa mazowieckiego

Likwidacja linii autobusowej J

Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński podpisał łącznie 14 umów z przedstawicielami samorządów z województwa mazowieckiego na objęcie w 2023 r. dopłatą zadań organizatora transportu publicznego ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Na ich mocy samorządy otrzymają dopłatę o łącznej wysokości ponad 1,2 mln zł na uruchomienie 38 połączeń lokalnych o łącznej długości 848,4 km. Wydarzenie odbyło się 21 lipca br. w Mazowieckim Urzędzie Wojewódzkim w Warszawie. Uczestniczyli w nim również m.in.: Poseł do Parlamentu Europejskiego Ryszard Czarnecki, Poseł na Sejm RP Dariusz Bąk, Radny Sejmiku Województwa Mazowieckiego Stefan Traczyk.

W 2019 r. zapadła strategiczna decyzja rządu, aby powołać Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych, który ma na celu walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Ma on na celu zwiększenie integracji społecznej i ekonomicznej naszego województwa. Dąży do tego, aby, niezależnie, gdzie kto mieszka, czy w małej gminie, małej miejscowości, małej wsi, czy w większym mieście, miał możliwość korzystania z komunikacji autobusowej w taki sposób, w takim natężeniu, aby ten rozkład jazdy był tak skonstruowany, aby każdy mógł dojechać do pracy, do szkoły, w inne miejsca, odwiedzać znajomych. W tym roku przeznaczyliśmy na ten fundusz 108 milionów złotych, które przekłada się na 923 linie komunikacyjne, które swoją długością obejmują 29,5 tysiąca km na całym Mazowszu. W 2019 r. było tylko 33 organizatorów, gdy rozpoczęliśmy ten proces w województwie mazowieckim. Dzisiaj, gdy mamy rok 2023, takich organizatorów jest już 118. To pokazuje jak przez ten czas, przez te cztery lata, ten program okazał się sukcesem. – powiedział Wojewoda Mazowiecki Tobiasz Bocheński

Na mocy zawartych umów do przedstawicieli 14 samorządów trafi dopłata o łącznej wysokości 1 284 763,57 . Środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 38 lokalnych połączeń, o łącznej długości 848,4 km. Dofinansowanie trafiło do:

  • Gminy Zakrzew trafi dopłata w wysokości 264 334,46 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 119,4 km,
  • Gminy Kołbiel trafi dopłata w wysokości 90 001,81 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 28,2 km,
  • Gminy Warka trafi dopłata w wysokości 72 832,50 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 22,5 km,
  • Gminy Gózd trafi dopłata w wysokości 29 250,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 78 km,
  • Gminy Prażmów trafi dopłata w wysokości 168 738,60 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 24,8 km,
  • Gminy Wolanów trafi dopłata w wysokości 5 200,00 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 29,2 km,
  • Gminy Teresin trafi dopłata w wysokości 100 488,00 zł na uruchomienie 10 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 207,1 km,
  • Gminy Stara Biała trafi dopłata w wysokości 81 648,00 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 70,4 km,
  • Gminy Bodzanów trafi dopłata w wysokości 44 784,00 zł na uruchomienie 2 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 31,1 km,
  • Gminy Promna trafi dopłata w wysokości 92 904,00 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 98 km,
  • Gminy Gąbin trafi dopłata w wysokości 23 328,00 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 16,2 km,
  • Związku Powiatowo – Gminnego „Otwockie Przewozy Gminno – Powiatowe” trafi dopłata w wysokości 109 900,80 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 83,6 km,
  • Związku Powiatowo – Gminnego „Grodziskie Przewozy Gminno – Powiatowe” trafi dopłata w wysokości 184 147,20 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 27,8 km,
  • Powiatu Grójeckiego trafi dopłata w wysokości 17 206,20 mln zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 12,1 km,

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.

Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

W ramach pierwszej i drugiej tury o objęcie dopłatą w 2023 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 131 umów z 94 gminami, 35 powiatami i 2 związkami powiatowo-gminnymi na kwotę 107 361 064,26 zł. Środki te pozwoliły uruchomić w sumie 885 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 28 602,47 km.

W ramach trzech tur o objęcie dopłatą w 2023 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda Mazowiecki zawarł łącznie 145 umów z 105 gminami, 36 powiatami i 2 związkami powiatowo-gminnymi na kwotę 108 645 827,83 zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 923 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 29 450,865 km.

Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej jest państwowym funduszem celowym. Pozwala na dofinansowanie przywrócenia lokalnych połączeń autobusowych. Dzięki temu mieszkańcy, przede wszystkim z mniejszych miejscowości, będą mogli dotrzeć środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia i instytucji kultury. Zwiększenie siatki połączeń autobusowych stworzy także możliwość znalezienia pracy w miejscowościach, do których dojazd był dotychczas utrudniony lub niemożliwy.

Ustawa o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej z 16 maja 2019 r. przewiduje udzielenie dopłaty do jednego wozokilometra na reaktywowanych i nowo uruchomionych liniach komunikacyjnych.

Źródło: Zespół Prasowy Wojewody Mazowieckiego

Więcej informacji z Mazowsza

Bilet wycieczkowy KM na Święta Bożego Narodzenia

Bilet wycieczkowy KM na Święta Bożego Narodzenia

Koleje Mazowieckie przedłużają obowiązywanie oferty Bilet Wycieczkowy na okres Świąt Bożego Narodzenia. Oznacza to, że oferta obowiązuje od 24 grudnia 2024 r. (wtorek) [...]
0 komentarzy
Mamy budżet i patronów Mazowsza 2025

Mamy budżet i patronów Mazowsza 2025

Sejmik Mazowsza przyjął budżet województwa na 2025 rok. Ogłosił patronów roku oraz zgodził się na dofinansowanie budowy południowej obwodnicy Ostrołęki. MAZOWSZE MA BUDŻET [...]
0 komentarzy
Czarna, brązowa, a może kolorowa? Oto jak dobrać idealny odcień kurtki skórzanej

Czarna, brązowa, a może kolorowa? Oto jak dobrać idealny odcień kurtki skórzanej

Wybór odcienia kurtki skórzanej to nie tylko kwestia estetyki, ale także funkcjonalności i dopasowania do Twojej garderoby. Czerń to ponadczasowa klasyka, brąz wprowadza [...]
0 komentarzy
Z Mazowsza do Watykanu

Z Mazowsza do Watykanu

Zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. W instytucjach kultury samorządu Mazowsza tej niecodziennej atmosfery można już doświadczać. Dwa małe dzieła sztuki trafiły właśnie na [...]
0 komentarzy
MAZOWSZE MA – 432 INWESTYCJE W REGIONIE WARSZAWSKIM ZACHODNIM

MAZOWSZE MA – 432 INWESTYCJE W REGIONIE WARSZAWSKIM ZACHODNIM

Ponad 430 różnych inwestycji udało się w tym roku zrealizować w regionie warszawskim zachodnim dzięki wsparciu Sejmiku Województwa Mazowieckiego. 485 mln zł władze [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.