W pierwszych dnia stycznia br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała syntezę wyników Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/21 na drogach wojewódzkich, przeprowadzone przez poszczególnych zarządców dróg wojewódzkich. Wśród najbardziej obciążonych ruchem dróg wojewódzkich znalazła się droga nr 634 (Ząbki ? Zielonka) oraz droga nr 631 (Zegrze ? Nieporęt).
Drogi najbardziej obciążone ruchem
Największe wartości SDRR na drogach wojewódzkich zarejestrowano na odcinkach znajdujących się w pobliżu dużych aglomeracji miejskich oraz dojazdach do węzłów na autostradach i drogach ekspresowych.
Najbardziej obciążone ruchem w GPR 2020/21 drogi wojewódzkie jednojezdniowe to:
- droga nr 946, Żywiec, al. Jana Pawła II – ul. Sienkiewicza, SDRR 32 878 poj./dobę,
- droga nr 634, Ząbki – Zielonka, SDRR 26 351 poj./dobę,
- droga nr 631, Zegrze – Nieporęt, SDRR 25 927 poj./dobę,
- droga nr 719, Pruszków, ul. Poznańska – gr. miasta, SDRR 25 713 poj./dobę,
- droga nr 721, Konstancin-Jeziorna, ul. Śniadeckich – ul. Mirkowska, SDRR 24 449 poj./dobę.
Najbardziej obciążone ruchem w GPR 2020/21 drogi wojewódzkie dwujezdniowe to:
- droga nr 631, Zielonka – Warszawa, SDRR 49 343 poj./dobę,
- droga nr 719, Warszawa – Reguły, SDRR 42 930 poj./dobę,
- droga nr 724, Warszawa – Konstancin-Jeziorna, SDRR 39 912 poj./dobę,
- droga nr 719, Reguły – Pruszków, SDRR 34 344 poj./dobę,
- droga nr 631, węzeł Zielonka – Zielonka, SDRR 31 813 poj./dobę.
Zarządcy dróg wojewódzkich także wykonują pomiary ruchu
Drogi wojewódzkie (ich oznakowanie składa się z trzech cyfr, np. droga wojewódzka nr 747) stanowią podstawowe uzupełnienie sieci dróg krajowych i łącznie z nimi przenoszą zdecydowaną większość ruchu w kraju. Pomiary na tych drogach wykonywane są przez poszczególnych zarządców dróg wojewódzkich w tym samym okresie co pomiary na drogach krajowych. Obowiązek przeprowadzania okresowych pomiarów ruchu wynika z ustawy o drogach publicznych. Opracowana przez GDDKiA metoda i wytyczne pomiaru dla dróg wojewódzkich zapewniają spójność i porównywalność wyników uzyskanych dla dróg krajowych i wojewódzkich.
Dane o ruchu na drogach wojewódzkich będą mogły być wykorzystywane przez poszczególnych zarządców dróg wojewódzkich do rozwoju i utrzymania sieci drogowej. Na ich podstawie mogą być podejmowane decyzje o budowie nowych dróg, czy też dokonywana ocena potrzeb utrzymaniowych istniejącej sieci dróg wojewódzkich. Wyniki mogą być wykorzystywane do zarządzania ruchem, analiz ekonomicznych i środowiskowych oraz analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach wojewódzkich.
Synteza wyników GPR 2020/21 na drogach wojewódzkich, zawierająca szczegółową analizę uzyskanych wyników, dostępna jest w informacji podsumowującej pomiar, również ten na drogach krajowych.
Źródło: GDDKiA