Na skrajnych fragmentach warszawskiego odcinka ekspresówki S8 pojawią się urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości. Pojawiło się wiele pytań o te lokalizacje. Kierowcy łamią przepisy również na innych odcinkach.
Odcinkowy pomiar prędkości pojawi się na skrajnych fragmentach warszawskiej części trasy S8. Inne odcinki są również bardzo niebezpieczne. Trasa Armii Krajowej, most Grota-Roweckiego i Trasa Toruńska to miejsca gdzie również dochodzi do kolizji i wypadków. Dlaczego więc tam też nie zastosowano odcinkowego pomiaru prędkości.
Urządzenia zostaną zainstalowane na dwóch odcinkach pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego (Marki) oraz węzłem Konotopa a węzłem Bemowo (ul. Lazurowa). Pomiary będą prowadzone w obu kierunkach na wszystkich nitkach głównego ciągu trasy S8.
Na portalu tvn24.pl rzeczniczka Generalnego Inspektoratu Transportu Drogowego Monika Niżniak wyjaśnia:
Skrajne fragmenty warszawskiego odcinka S8 wybrano na podstawie „analizy bezpieczeństwa ruchu drogowego, sporządzona na podstawie danych uzyskanych od policji”. Na wybór tych konkretnych lokalizacji wpłynął również aspekt prawny. – Na wytypowanych odcinkach obowiązuje jednolita prędkość – jest to wymóg niezbędny do objęcia drogi kontrolą przy zastosowaniu urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości – informuje i dodaje, że za tymi miejscami przemawiała też istniejąca infrastruktura drogowa – bramownice, na których zostaną zamontowane kamery.
Miejsca zostały wytypowane wspólnie z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad. Wybór lokalizacji poprzedziły kilkukrotne wizje lokalne oraz analiza bezpieczeństwa ruchu drogowego. Ze względu na skalę oraz skutki zdarzeń drogowych do których dochodzi na trasie S8, konieczne jest objęcie drogi stałymi kontrolami prędkości.
Po przeprowadzeniu dodatkowych oględzin przez wykonawcę, oceniono że infrastruktura drogowa umożliwia montaż urządzeń na trasie S8 pomiędzy węzłem Łabiszyńska a węzłem Piłsudskiego na odcinku ok. 8,5 km w obu kierunkach ruchu oraz węzłem Konotopa a węzłem Bemowo na odcinku ok. 5 km w obu kierunkach ruchu. Wykonawca planuje rozpocząć realizację głównych prac na przełomie września i października. CANARD będzie na bieżąco informował o postępie prac, ze szczególnym uwzględnieniem ich ewentualnego wpływu na ruch drogowy.
Wykorzystanie odcinkowych pomiarów prędkości, poprzez ich kluczową zaletę jaką jest możliwość nakłonienia kierowców do ograniczenia prędkości na całej długości monitorowanego odcinka, istotnie wpływa na poprawę poziomu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.
Urządzenia, które zostaną zainstalowane to system kamer, który automatycznie określi czas wjazdu i wyjazdu z kontrolowanego odcinka drogi. Funkcjonalność kamer umożliwi przyporządkowanie do pojazdu, którym przekroczono prędkość szeregu danych, w tym m.in.: miejsca, daty i czasu pomiaru, długości odcinka pomiarowego, maksymalnej dozwolonej prędkości. Urządzenia zidentyfikują również pas ruchu którym poruszał się samochód. Zastosowane rozwiązania techniczne umożliwią rejestrację wysokiej jakości zdjęcia także w porze nocnej. Zarejestrowane zdjęcia będą przesyłane online do systemu centralnego CANARD.
Zgodnie z warunkami podpisanej umowy, wykonawca ma czas do końca października tego roku na montaż i oddanie urządzeń gotowych do wykonywania pomiarów. Koszt montażu urządzeń odcinkowego pomiaru prędkości na trasie S8 wyniesie blisko 4 mln zł.
GITD obecnie nie jest planuje montażu odcinkowego pomiaru prędkości na innych fragmentach trasy.
Źródło: GITD, tvn24.pl