Kobyłkowski Zespół ds. wdrażania innowacyjnych rozwiązań w pomocy społecznej szkoli się w zakresie wdrożenia ustawy o realizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Najbliższe miesiące poświęcone zostaną na zdiagnozowanie potrzeb mieszkańców miasta Kobyłka w celu przygotowania planu deinstytucjonalizacji.
Na początku przygotowana zostanie tzw. mała diagnoza, czyli rozpoznanie i zidentyfikowanie działań, jakie są prowadzone dla mieszkańców nie tylko przez Ośrodek Pomocy Społecznej, ale także przez organizacje pozarządowe oraz inne podmioty współpracujące i działające w obszarze polityki społecznej.
W późniejszym czasie zostaną zaplanowane usługi, które będą niewątpliwie kontynuacją wielu dotychczas realizowanych działań. Celem zmian jakie ustawodawca wprowadził jest przede wszystkim:
- zwiększenie lokalnej współpracy na rzecz poszerzenia zakresu i podniesienia jakości świadczonych usług w środowisku,
- zmiana wizerunku instytucji pomocy społecznej,
- usługi „szyte na miarę” podyktowane potrzebami samych zainteresowanych
- wzajemna współpraca międzysektorowa.
To szansa dla mieszkańców Kobyłki, którzy będą odbiorcami usług. A Dla kobyłkowskiego Ośrodka Pomocy Społecznej to szansa na wprowadzenie zmian zwiększających efektywność niesionej pomocy i wydobywanie potencjału w samych odbiorcach.
Kluczową rolę pełnić będzie organizator społeczności lokalnych, który działa w środowisku najbliżej mieszkańca, pobudza aktywność i inicjuje działania integrujące społeczność.
Zmiana już się dokonuje. Przykładem są 52 Centra Usług Społecznych, które powstały w Polsce od 2019 roku. Czym szczególnym się zajmują: świadczą usługi rehabilitacyjne, dietetyczne, wolontariat dla seniorów, usługa złotej rączki, zajęcia edukacyjne dla rodziców. CUS- y zlecają świadczenie usług lokalnym wykonawcom, w tym organizacjom pozarządowym i podmiotom ekonomii społecznej i koordynują udzielanie usług społecznych dla wszystkich mieszkańców danej gminy.