Prowadzenie własnej firmy często wiąże się z tym, że trzeba znać przynajmniej podstawową wiedzę dotyczącą finansów. Z tego względu warto dowiedzieć się, czy jest marża i jaka jest różnica pomiędzy nią a narzutem. Jeśli jeszcze tego nie wiesz, warto skorzystać z poniższego artykułu, by poszerzyć swoje horyzonty.
Czym jest marża?
Definicja marży jest bardzo prosta. Jest to zysk uzyskany ze sprzedaży pewnych towarów. Marża jest również wskaźnikiem nie bez znaczenia dla obu stron ? osoby sprzedającej oraz osoby, która kupuje. Marża to bardzo ważny termin dla przedsiębiorstw, gdyż określa on, ile faktycznie dany sprzedający zarobi na sprzedaży określonego produktu. Inaczej mówiąc, marża to zysk ze sprzedaży będący jednocześnie różnicą pomiędzy ceną zakupu, a ceną sprzedaży.
Rodzaje marż
W świecie finansów marża nie jest określana tylko i wyłącznie w przypadku produktów i usług. Bardzo często oznaczana jest w sprawozdaniach finansowych przedsiębiorstw. Marżę klasyfikuje się pod względem wyliczania zysków.
W tym temacie marża dzieli się na cztery rodzaje:
- Marża brutto ? różnica pomiędzy przychodem, a ceną sprzedaży, nie ma tutaj mowy o kosztach pośrednich. Marża brutto jest ogólnym zyskiem wypracowanym przez przedsiębiorstwo.
- Marża netto ? określa zysk przedsiębiorstwa w konkretnym okresie sprawozdawczym. Najczęściej doliczane są do niej koszty, jakie poniosło przedsiębiorstwo, by można było wygenerować jakikolwiek zysk.
- Marża wyrażona kwotowo ? różnica pomiędzy kosztem zakupu a ceną sprzedaży. Stanowi zysk.
- Marża wyrażana procentowo ? to stosunek procentowy marży wyrażonej kwotowo. Ten rodzaj marży może zostać wyliczony od kosztów sprzedaży.
Narzut ? co to jest?
Stosunkiem zysku ze sprzedaży a ceną zakupy określa się narzut. Najczęściej wyraża się go w procentach. Narzut to także swego rodzaju wskaźnik, gdyż na jego podstawie często określa się konkretną cenę danego produktu. Minusem ceny ustalanej według narzutu jest fakt, że nie bierze ona pod uwagę wielu czynników, dlatego nie zawsze jest optymalna.
Jakie konsekwencje wynikają z mylenia marży z narzutem?
Nie powinno się mylić narzutu z marżą, a przynajmniej nie powinien tego robić żaden przedsiębiorca, gdyż wynikają z tego różnorodne konsekwencje. Przede wszystkim może on się poważnie skompromitować przed klientem. Trudno bowiem zdobyć zaufanie klienta, który widzi sprzedawcę nieodróżniającego marży od narzutu.
Dodatkowo, jeśli przedsiębiorca nie będzie znał pojęć marży i narzutu i jeśli będzie mylił te dwie rzeczy, nigdy nie dowie się dokładnie, ile tak naprawdę zarobił na sprzedaży konkretnego produktu.
Mylenie marży z narzutem może w konsekwencji doprowadzić do poważnych problemów finansowych.
Po co obliczać marżę?
Marża w świecie finansów jest swego rodzaju wyznacznikiem. Ten podstawowy wskaźnik może określić rentowność danego sklepu. Wyliczając ją regularnie, możesz dowiedzieć się, czy prowadzony przez Ciebie biznes jest w jakimkolwiek stopniu opłacalny. Ponadto, jeśli wiesz, jak obliczyć marżę i jeśli znasz jej wartość, wiesz również dokładnie, ile towaru musisz sprzedać swoim potencjalnym klientom, by uzyskać pożądany zysk pod koniec każdego miesiąca. Marża informuje Cię także o tym, które ze sprzedawanych przez Ciebie produktów przynoszą Ci najlepszy, największy zysk. Dodatkowo, marża pozwoli wyznaczyć Ci optymalny budżet na działania marketingowe, które z pewnością zachęcą do zakupu nowych klientów oraz pozytywnie wpłyną na wyniki sprzedaży.
Jeśli jesteś zainteresowany tematem i chcesz dowiedzieć się więcej na temat marż oraz ich rodzaju, warto zajrzeć na stronę internetową https://intratka.pl/marza/ i zapoznać się z wyczerpującymi treściami.