Niedawno w mareckich punktach sprzedających alkohol pojawili się tajemniczy klienci. Były to osoby, które niedawno ukończyły18 lat. Chciały one kupić alkohol, ale ich wygląd budził uzasadnione wątpliwości co do pełnoletności.
W kilkudniowym odstępie, w każdym ze sklepów, pojawiły się dwie różne osoby ? jedna próbowała kupić piwo, a druga wódkę. W 48 punktach sprzedawcy wykazali się czujnością i poprosili o dowód przy próbie zakupu piwa (lub innego dostępnego alkoholu), natomiast przy kupnie wódki (lub innego dostępnego alkoholu) prawidłowo zachowało się 54 sprzedawców. W 40 punktach, w obu próbach zakupu alkoholu, sprzedawcy nie wykazali się czujnością i nie zapytali się ?tajemniczego klienta? o okazanie dokumentu tożsamości.
– Jednym z celów naszego projektu była diagnoza rzeczywistej dostępności alkoholu poniżej 18 roku życia. Choć wyniki nie są rewelacyjne, to w porównaniu z poprzednim badaniem nastąpiła spora poprawa. W większej liczbie sklepów sprzedawcy są wrażliwi na to, komu sprzedają alkohol ? mówi Ewa Motyczyńska, pełnomocnik ds. rozwiązywania problemów alkoholowych.
Celem obecnego badania nie było karanie finansowe przedsiębiorców sprzedających alkohol osobom, które mogły wyglądać na niepełnoletnie.
– Chcieliśmy uwrażliwić sprzedawców na ten problem. Mało z nich wie, że mogą nawet ponieść odpowiedzialność karną, jeśli młodociany popełni przestępstwo pod wpływem alkoholu kupionego w ich placówce. Policja jest w stanie ustalić miejsce sprzedaży oraz osobę, która to zrobiła. Wówczas problemy właściciela sklepu i sprzedającego mogą być dużo większe niż kary finansowe ? podkreśla Ewa Motyczyńska.
Z badania tajemniczego klienta wynika, że odsetek sprzedawców, którzy częściej wykazywali się brakiem czujności jest wyższy wśród mężczyzn niż kobiet. Sprzedawcy wykazują większą czujność przy próbie zakupu napojów o wyższej zawartości alkoholu.
Aby wyniki badania nie miały jedynie statystycznego charakteru, sprzedawcy zostali zaproszeni na szkolenie do urzędu miasta. Podczas spotkania, które odbyło się 10 listopada, wzbogacili się o wiedzę na temat konsekwencji prawnych i społecznych związanych ze sprzedażą alkoholu nieletnim.
Wykonawcą badania oraz szkolenia było Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych, które realizowało zadanie na zlecenie Urzędu Miasta Marki.
Źródło: UM Marki