Rada Miejska w Radzyminie zajęła stanowisko w sprawie Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Samorządowcy apelują o wstrzymanie decyzji dotyczących wyboru korytarza Autostradowej Obwodnicy Warszawy i ponowną analizę jej przebiegu z uwzględnieniem postulatów społeczności lokalnych.
Budowa drogi ekspresowej S10 oraz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej były tematem spotkań z samorządami, które Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zorganizował zdalnie na początku bieżącego roku. Uczestnicy dyskusji mogli zapoznać się m.in. z wynikami Studium korytarzowego, najkorzystniejszym ? zdaniem GDDKiA, przebiegiem korytarza planowanej trasy oraz dalszymi krokami związanymi z przygotowaniem inwestycji. Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej ma poprawić połączenie stolicy z innymi regionami kraju oraz usprawnić komunikację wewnątrz miasta, przejmując ciężki ruch tranzytowy. Jednak w dużej mierze odbędzie się to kosztem mieszkańców gmin, przez które obwodnica będzie przebiegać. Warto w tym miejscu zauważyć, że każdy z korytarzy ma około 5 km szerokości, a droga szybkiego ruchu nazywana na naszym odcinku trasą S50 budowana będzie w standardzie trzypasmowej autostrady w każdym z kierunków, a tym samy dużo szersza niż trasa S8.
GDDKiA zaproponowała cztery warianty korytarzy, jednak w rzeczywistości na odcinku przebiegającym przez Powiat Wołomiński są to tylko dwa korytarze ponieważ wariant czerwony i zielony z mostem przez Zegrze biegną jednym torem, podobnie jak niebieski
i fioletowy z mostem przez Bug na wysokości Somianki, w okolicach Dręszewa.
– GDDKIA nie ukrywa, że ze wstępnych analiz preferowanym przez nich korytarzem (jeszcze nie przebiegiem) są wariant 1 (czerwony) i 3 (zielony), a to są właśnie te warianty, dla których oś korytarza (jeszcze nie przebieg drogi) przebiega przez naszą gminę (okolice sołectw Emilianów, Zwierzyniec, Zawady, Łosie, Nowe Załubice, Arciechów). (?)W związku z tak ograniczonymi, a z drugiej strony niepokojącymi informacjami podtrzymałem stanowisko, które gmina Radzymin wyraziła już w konsultacjach, a które Rada Miejsca przyjęła w formie uchwały o stanowczym proteście przeciwko takiemu przebiegowi AOW na terenie gminy Radzymin ? informował Krzysztof Chaciński, burmistrz Radzymina.
Krzysztof Chaciński przedstawił też kilka istotnych z punktu widzenia mieszkańców Radzymina faktów: połączenie tras S8 i AOW miałoby miejsce najprawdopodobniej na węźle Wola Rasztowska w miejscowości Emilianów, na terenie gminy Radzymin znalazłby się jeszcze jeden węzeł ?Łosie? z drogą powiatową pomiędzy Łosiem a Sokołówkiem. Pomimo dużych kosztów środowiskowych i społecznych (dla tego korytarza) we wstępnych analizach nie widać węzła w okolicach Załubic co oznacza, że mieszkańcy tych okolic nie odnieśli by żadnych korzyści ani z trasy ani z przeprawy w kierunku Serocka. GDDKIA prognozuje, że do 2040 roku odcinek Łosie-Serock byłby odcinkiem o największym natężeniu ruchu w północnej części ringu, na poziomie 55 tysięcy pojazdów na dobę.
Zaniepokojenie propozycjami GDDKiA wyrazili w formie uchwały radzymińscy radni.
– Z dużym niepokojem przyjmujemy stanowisko GDDKiA, które pomimo 4 wariantów korytarzowych, jednoznacznie już na tak wczesnym etapie wskazuje, jako najkorzystniejszy przebieg AOW w śladzie czerwono-zielonym. Lokalne społeczności odniosą korzyści z trasy tylko wówczas, gdy ominie ona zwarte skupiska domów, powstaną odpowiednie rozwiązania węzłowe i dróg dojazdowych, które będą stymulować gospodarczo poszczególne obszary, a odpowiednie rozwiązania techniczne zapewnią niezakłócone funkcjonowanie ludzi i przyrody. ? podkreślają samorządowcy z Radzymina.
W marcu 2021, starosta wołomiński Adam Lubiak, po konsultacjach z gminami, wystosował pismo do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka. Starosta wspólnie z Zarządem Powiatu opracowali koncepcję modyfikacji korytarza drogowego projektowanej trasy. Propozycja została przygotowana na podstawie rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami Gmina Poświętne, Gmina Tłuszcz, Gmina Strachówka, Gmina Klembów, Gmina Radzymin oraz Urząd Gminy Dąbrówka i wychodzi naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców oraz samorządowców.
W odpowiedzi na pismo starosty wołomińskiego Sekretarz Stanu Rafał Weber, zapewnił że mieszkańcy i samorządy na kolejnych etapach planowanej inwestycji będą mieli możliwość uczestniczenia w procesie przygotowawczym i zgłaszania swoich sugestii i uwag co do konkretnych rozwiązań projektowych.
– Kolejnym etapem prac przygotowawczych będzie wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Na etapie STEŚ będzie zaprojektowanych kilka wariantów przebiegu (trasy). Na tym etapie również będą organizowane spotkania informacyjne ze społeczeństwem każdej gminy, przez którą będzie przebiegało planowane przedsięwzięcie inwestycyjne, celem rekomendowania najbardziej optymalnego wariantu do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) ? czytamy w dokumencie
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej prędzej czy później powstanie, nie ma co do tego najmniejszych wątpliwości. Nadal jednak pozostaje wiele niewiadomych, jak chociażby kwestia podnoszona na facebookowej grupie „Zegrze NIE dla Tirów” – Grupa inf. AOW S10 powiat wołomiński i legionowski.
– (?) w wariancie czerwonym z mostem przez Zegrze, S50 na ternie gminy Radzymin przetnie (trasa S50 ? red) dwie drogi lokalne Radzymin-Guzowatka-Józefów oraz Radzymin-Łosie-Kuligów. Kto da gwarancje, że obie te drogi będą zachowane, albo nawet jedna z nich? Przez ile lat podczas budowy autostrady te drogi będą wyłączone z ruchu? ? czytamy na profilu „Zegrze NIE dla Tirów”.