Trwają prace budowlane nad długo oczekiwaną inwestycją – wiaduktem nad linią kolejową PKP Warszawa – Siedlce na ul. Chełmżyńskiej, prowadzącej do Ząbek. Ten projekt, choć niezwykle potrzebny, niesie ze sobą duże utrudnienia dla kierowców i pasażerów miejskich autobusów. Jakie zmiany czekają mieszkańców?
Przeprawa przez sześć torów – koszmar kierowców
Aktualnie przejazd przez tory PKP w kierunku Ząbek i Kawęczyna to nie lada wyzwanie. Kierowcy muszą przeprawiać się przez sześć torów, co nie tylko wydłuża czas przejazdu, ale i zwiększa ryzyko wypadków. Według wiceministra infrastruktury Piotra Malepszaka to jeden z najbardziej uczęszczanych przejazdów kolejowych w Polsce, zarówno przez kierowców, jak i pociągi. Nic dziwnego, że mieszkańcy Ząbek, Rembertowa i Wesołej od dawna czekają na poprawę tej sytuacji.
Utrudnienia w ruchu – co czeka kierowców?
Wraz z rozpoczęciem prac budowlanych, kierowcy muszą przygotować się na pewne utrudnienia, Do 29 lipca zmieniona będzie organizacja ruchu na ul. Strażackiej, co utrudni skręt z ul. Zabranieckiej na rondzie Granzowa w kierunku ul. Chełmżyńskiej.
Jezdnia od strony Targówka, przed rondem Granzowa, zostanie zwężona. Drogowcy zajmują pas w stronę Zabranieckiej. W tym kierunku kierowcy pojadą po istniejącej jezdni – pasem „pod prąd”. Wygrodzony został też pas do jazdy prosto – w stronę ronda. Kierowcy pojadą tymczasowym pasem wykonanym z płyt drogowych. Przed samym rondem kierowcy wrócą na istniejącą jezdnię. Te utrudnienia zakończą się 29 lipca. Później pas do skrętu w prawo zostanie skrócony.
W czasie budowy nasypu, podpór i konstrukcji wiaduktu, drogowcy do wiosny zwężą ulice:
- Chełmżyńską – w miejscu projektowanego ronda, na wysokości posesji 174, pas w stronę ronda Granzowa;
- Chełmżyńską – po drugiej stronie torów, w miejscu projektowanego skrzyżowania z Nowochełmżyńską, na wysokości posesji 147, pas w stronę ulicy Żołnierskiej;
- Chłopickiego – po obu stronach ulicy, na wysokości posesji 77 i 90;
- Strażacką – fragment pasa do skrętu w prawo przed rondem Granzowa od strony Targówka.
Te zwężenia nie zmienią zasad ruchu drogowego. Liczba pasów w każdym przypadku pozostanie taka sama jak obecnie.
Długo oczekiwana inwestycja – budowa wiaduktu
Rządowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe już w 2012 roku uzyskała decyzję środowiskową dla budowy wiaduktu. Cztery lata później zawarła porozumienie ze stołecznym samorządem o współfinansowaniu inwestycji. Dopiero w 2024 roku udało się podpisać umowę z wykonawcą, firmą Intop, która za kwotę 68,5 mln zł ma zakończyć budowę do końca 2025 roku.
Co dokładnie obejmuje projekt?
Wiadukt będzie częścią nowej drogi o długości 700 metrów, która bezkolizyjnie połączy skrzyżowanie ulic Chełmżyńskiej i Stelmachów po południowej stronie linii kolejowej z rondem na skrzyżowaniu z ulicą Chełmżyńską po stronie północnej.
Na 140-metrowym wiadukcie znajdzie się jedna jezdnia, na której zostaną wyznaczone po jednym pasie ruchu w każdym kierunku. Po jej wschodniej stronie powstanie chodnik i ścieżka rowerowa, a od strony zachodniej chodnik. Przy wiadukcie wybudowane będą pochylnie i schody oraz windy dla osób z niepełnosprawnościami. Na dojeździe po stronie północnej pojawi się zatoka autobusowa z przystankiem. Po otwarciu nowego wiaduktu funkcjonujący obecnie na ulicy Chełmżyńskiej przejazd przez tory w poziomie szyn zostanie zlikwidowany. Inwestycja, którą realizują wspólnie Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta i PKP Polskie Linie Kolejowe SA, ma być gotowa pod koniec 2025 r.
Podsumowując, rozpoczęcie budowy wiaduktu nad linią PKP Warszawa – Siedlce na ul. Chełmżyńskiej to krok w kierunku poprawy infrastruktury drogowej w tej części Warszawy. Choć prace budowlane przyniosą pewne utrudnienia, finalny efekt z pewnością przyniesie korzyści dla mieszkańców i kierowców.
Na podstawie: UM Warszawa