10,5 mln zł na budowę dróg trafi do samorządów z województwa mazowieckiego. Uroczystość podpisania umów z udziałem Wojewody Mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego odbyła się w Starostwie Powiatowym w Wołominie 13 października. Były uśmiechy, setki fleszy i przemówienia. Włodarze miast, gmin i powiatów cieszą się, że otrzymają pieniądze z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Mało kto zauważył, że łączna długość tych dróg to 9,5 km dla dziesięciu samorządów. Czyli mało. W niektórych miejscowościach dofinansowanie pozwoli na zmodernizowanie jedynie dwustu metrów drogi!
Powiat wołomiński za otrzymane pieniądze wyremontuje drogę powiatową nr 4361W (Lipińską) od skrzyżowania z ul. Legionów do skrzyżowania z ul. Sikorskiego, czyli 610 m.
Powiat legionowski przeprowadzi remont drogi powiatowej nr 1809W (Serocką) na odcinku od ul. Wyszkowskiej w kierunku ul. Popowskiej we wsi Nowa Wieś w gminie Serock. Odcinek ma długość 1760 m.
Powiat otwocki zmodernizuje 1027 m drogi powiatowej nr 2709W w gminie Wiązowna.
Miasto Kobyłka poprawi jakość ulicy Leśnej na odcinku 322m.
Miasto Ząbki wyremontuje 261 m ulicy Wigury na odcinku Narutowicza – Piotra Skargi.
Miasto Józefów unowocześni ul. Jana Sobieskiego. Odcinek ma długość 878 m.
Miasto Otwock naprawi drogi gminne Prusa i Okrzei, łączna długość nawierzchni wyniesie 581 m.
Gmina Raszyn będzie cieszyć się z naprawy 395 m ul. Godebskiego od ul. Bitwy pod Raszynem do ul. Zacisze.
Gmina Błonie wyremontuje 955 m drogi gminnej 410108W od granicy miejscowości Błonie do drogi gminnej w miejscowości Pass.
Gmina Leoncin, choć nie otrzymała najwyższej dotacji, wyremontuje 2688 m drogi w miejscowościach Nowe Polesie i Stare Polesie.
Samorządowcy się cieszą i podkreślają, że Mazowsze z roku na rok pięknieje, a wyremontowane drogi zapewnią bezpieczeństwo dzieciom w drodze do szkoły. Wojewoda chwali ich za poprawne wypełnianie wniosków o dofinansowanie Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg.
Program ten wspiera realizację zadań na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Wnioskować można o dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg i mostów, a także przejść dla pieszych. Dofinansowanie jest uzależnione od dochodów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego: im niższe dochody, tym większa wartość dofinansowania, przy czym maksymalne dofinansowanie może wynieść 80% kosztów realizacji. W bieżącym roku program pomógł zmodernizować 55 km dróg powiatowych i 100 km gminnych, a w ciągu całego czasu trwania dofinansowano 1717 km dróg i 300 przejść dla pieszych.
Miejmy nadzieję, że politycy nie osiądą na laurach: samorządowcy dalej będą pisać wnioski o dofinansowania, a wojewoda będzie pośredniczyć w przekazywaniu pieniędzy. Wiemy, że wyremontowane odcinki to ledwie widoczny ułamek wszystkich dróg w województwie. Niektóre z pozostałych dróg są w tak tragicznym stanie, że nie trzeba budować na nich progów zwalniających. Przekroczenie trzydziestki wiązałoby się na nich z utratą kół w samochodzie. Miejmy też nadzieję, że Polacy będą jeździć wolniej. Progi zwalniające są bardzo dużym wydatkiem, ale koniecznym z powodu przekraczania prędkości.
Barbara Wiśniowska