Gmina Radzymin na początku roku 2019 przystąpiła do ogólnopolskiego Programu Polska Bezgotówkowa, prowadzonemu przez Fundację Polska Bezgotówkowa, dzięki której płatności bezgotówkowe są w pełni dostępne dla interesantów. Obecnie w Urzędzie Miasta i Gminy Radzymin oprócz punktu kasowego, w którym można zapłacić gotówką, funkcjonują trzy punkty, w których można uregulować opłaty za pomocą karty płatniczej – w referatach ds. podatków i spraw obywatelskich.
W wywiadzie dla biuletynu Fundacji Polska Bezgotówkowa Burmistrz Radzymina Krzysztof Chaciński oraz Skarbnik Artur Goryszewski opowiedzieli, dlaczego Radzymin zdecydował się na współpracę z Fundacją i jakie z tego płyną korzyści, przytaczamy obszerne fragmenty wywiadu poniżej.
Krzysztof Chaciński: Wszystkie nasze działania skierowane są na to, aby mieszkańcom żyło się w Radzyminie lepiej. Myślenie o gminie z perspektywy mieszkańców to dla mnie główna strategia na jej rozwój. Słuchamy, czego oczekują ludzie, prowadzimy intensywną działalność inwestycyjną i modernizacyjną, analizujemy doświadczenia innych samorządów, dbamy o transfer wiedzy i rozwiązań. A potem przekładamy to na nasze możliwości ? organizacyjne i budżetowe. Wdrożenie programu Polska Bezgotówkowa jest tego dobrym przykładem.
Od kiedy objąłem urząd w 2014 r. duży nacisk kładę na to, aby Radzymin stawał się innowacyjny.Przykładowo ? wdrożyliśmy w mieście nowoczesny system monitoringu, a obecnie kończymy inwestycję wymiany oświetlenia ulicznego na energooszczędne. Ten ostatni projekt jest o tyle ciekawy, że po jego zakończeniu i wdrożeniu systemu zarządzania będzie można sterować oświetleniem ulicznym niemalże z poziomu komórki. Każdy mieszkaniec gminy Radzymin, który płaci tu podatki, ma prawo uzyskać Radzymińską Kartę Mieszkańca. To produkt, który daje mieszkańcom wiele przywilejów i łączy kilka rodzajów korzyści. Z kartą można bezpłatnie korzystać z komunikacji gminnej czy zakodować na niej zniżkowe bilety okresowe ZTM Warszawa. Kartą można otwierać gminne obiekty sportowe czy uzyskiwać zniżki w firmach i instytucjach partnerskich. Karta mieszkańca została tak przygotowana, aby w przyszłości można było płacić za jej pomocą za parkowanie. Jeśli zaś chodzi o wdrożenie płatności bezgotówkowych w urzędzie, było ono po prostu niezbędne jako element budowania sprawnej administracji. W XXI w. mieszkaniec oczekuje, że z urzędem, tak jak z każdym innym punktem sprzedaży, będzie mógł się rozliczać w sposób nowoczesny. Myślę, że każdy samorząd powinien stawiać na płatności bezgotówkowe.
Artur Goryszewski: Podstawową przesłanką były dla nas oczekiwania społeczne. Klienci są przyzwyczajeni do tego, że płatności bezgotówkowe są powszechnie dostępne. Jako urząd czuliśmy się zobowiązani do tego, by odpowiedzieć na te oczekiwania. My sami jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że płatności bezgotówkowe możemy napotkać praktycznie wszędzie. Gdybyśmy więc nie zaoferowali nowoczesnych metod płatności mieszkańcom, jako samorząd pozostalibyśmy daleko w tyle. A na to jako miasto innowacyjne pozwolić sobie nie możemy.
Od wejścia urzędu gminy Radzymin do Programu Polska Bezgotówkowa minęło pół roku. Jakie korzyści niesie za sobą przyjmowanie płatności bezgotówkowych dla jednostki samorządu terytorialnego?
Artur Goryszewski: Praktyka pokazuje, że relatywnie najdroższą usługą, związaną z obsługą bankową budżetu jednostek samorządu terytorialnego, jest odbiór i dostawa gotówki do kasy. Wprowadzenie terminali płatniczych i ograniczenie ilości gotówki, którą trzeba przewozić, eliminuje więc wiele kosztów. Obecnie dla nas jako jednostki samorządu terytorialnego Program jest bezkosztowy.
A jak wygląda sprawa z perspektywy mieszkańców ? jak zareagowali na wdrożenie płatności bezgotówkowych w urzędzie gminy Radzymin?
Artur Goryszewski: Mieszkańcy i interesanci oczekiwali od nas tego, żeby płatności bezgotówkowe były w urzędzie w pełni dostępne. Spełniliśmy ich potrzeby. Dla nas to pewnego rodzaju wyrównanie do pewnego standardu, który jest oczywisty w transakcjach zakupowych i szeroko przyjęty w społeczeństwie. Mam poczucie, że ludzie doceniają wygodę transakcji i szybszą obsługę. Uruchomienie punktów z terminalami umożliwiło nam bowiem otwarcie większej liczby punktów przyjmowania płatności. Mamy w tym momencie jeden punkt stricte kasowy, w którym możemy zapłacić gotówką, oraz trzy punkty, w których możemy uregulować te same zobowiązania również za pomocą karty płatniczej.
Źródło: UMiG Radzymin