O modernizacji linii kolejowej na terenie Kobyłki, pierwszym Partnerstwie-Publiczno-Prywatnym na terenie powiatu wołomińskiego, Wspólnym Bilecie i budowie nowoczesnej hali sportowej przy ZS nr 3 z Robertem Roguskim, burmistrzem Kobyłki rozmawia Teresa Urbanowska.
? Kolej w Kobyłce ? jak przebiegają prace budowlane na linii z Warszawy do Białegostoku? Jaki jest pomysł na komunikację obu stron miasta? Jakie będą rozwiązania? Co w praktyce oznacza brak przejazdu bezkolizyjnego w Kobyłce?
? Prace związane z modernizacją linii kolejowej nabierają tempa. Prowadzone są już praktycznie na całym, ponad trzyipółkilometrowym odcinku w granicach miasta. Przy przystanku Kobyłka-Ossów powstaje nowy peron tymczasowy, który pozwoli wykonawcy dokonać rozbiórki istniejącego. Pojawiają się też coraz większe utrudnienia ? wzmożony ruch pojazdów ciężarowych obsługujących budowę, zanieczyszczenia ulic i chodników czy drgania okolicznych budynków). Dodatkowo zamknięcie przejazdów drogowych w Wołominie i w Zielonce spowodowało przekierowanie praktycznie całego potoku pojazdów na kobyłkowskie ulice. Przez najbliższy rok, do czasu zakończenia przebudowy, musimy niestety liczyć się z takimi utrudnieniami. Oba przejazdy w Kobyłce, zgodnie z tym co zapowiada wykonawca, będą zamykane sporadycznie i krótkookresowo na czas prowadzenia prac w ich obrębie.
W wyniku modernizacji w Kobyłce powstaną dwa strzeżone przejazdy kolizyjne ze szlabanami. Na pewno komunikacja obu stron miasta będzie trudniejsza niż dotychczas, a czas poświęcony na przekroczenie linii kolejowej się wydłuży. Chociażby ze względu na uruchomienie dodatkowej pary torów do ruchu podmiejskiego i częstsze opuszczanie rogatek.
Dla mieszkańców Kobyłki mam też dobre informacje. Spółka PKP PLK S.A. rozpoczęła prace przygotowawcze do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie dwóch bezkolizyjnych przejazdów w Kobyłce! Zadanie to ma być zrealizowane w ramach drugiego projektu modernizacyjnego obejmującego przebudowę linii kolejowej E75 na odcinku Sadowne-Czyżew oraz budowę 5 obiektów inżynieryjnych, które ?wypadły? z obecnie realizowanego projektu pierwszego. Komisja Europejska przyznała już środki na to zadanie i jeżeli tylko zostaną dotrzymane wskazywane przez inwestora terminy, to już w 2019 r. przejedziemy bezkolizyjnie przez tory ? tunelem w Kobyłce i wiaduktem w Kobyłce Ossowie.
? Wspólny Bilet wrócił na linię wołomińską w tym również dla mieszkańców Kobyłki. W poprzednim ?rozdaniu? radni Kobyłki zaniechali kontynuacji tego zadania. Co spowodowało zmianę zdania kobyłkowskiego samorządu?
? Nie tylko radni Kobyłki. Wspólny Bilet przestał obowiązywać, bo żadna z gmin, także Wołomin, Zielonka i Ząbki nie godziły się na ówczesne propozycje ZTM-u odnośnie wysokości współfinansowania, podziału kosztów czy okresu obowiązywania umowy. Teraz po wielotygodniowych negocjacjach ZTM przystał na praktycznie wszystkie warunki postawione przez gminy. Również udział finansowy Powiatu w przedsięwzięciu pomógł w powrocie Wspólnego Biletu na linię wołomińską. W poprzednim ?rozdaniu? nie udało się przekonać starosty do wsparcia tego zadania.
? Gmina Kobyłka jest pionierem na naszym terenie w realizacji inwestycji w systemie PPP. Dlaczego Gmina zdecydowała się na ?podjęcie rękawicy? wchodząc na – uważany potocznie – za grząski grunt? Jakie z tego będą efekty dla mieszkańców?
? Uważamy, że realizacja zadań w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego to bardzo dobre rozwiązanie dla samorządów. Faktycznie ostatnio dużo się mówi o PPP, ale podpisanych partnerstw w dalszym ciągu jest niewiele. Cieszę się, że Kobyłka jest w tym temacie powiatowym liderem oraz że inne gminy chcą iść naszym śladem. To pokazuje, że warto było przetrzeć ten szlak.
W Kobyłce już w sierpniu 2016 r. zakończymy pierwszy z naszych projektów PPP, a mianowicie wdrożymy system zarządzania energią w budynkach miejskich, przeprowadzając wcześniej ich termomodernizację, wymianę okien, grzejników, opraw oświetleniowych. Wszystkie obiekty ? szkoły, przedszkole, MSPZOZ, OSP, urząd ? zmienią dzięki temu też swój wygląd zewnętrzny. Cieszyć oko będą nowe elewacje, poprawiając na pewno estetykę i wizerunek miasta. Wartość projektu ? to ok. 11 mln zł. Bez partnera prywatnego, który własnymi siłami za własne pieniądze wykona to zadanie, trudno byłoby miastu zrealizować i sfinansować inwestycję w takiej skali w tak krótkim czasie (12 miesięcy). Partnera prywatnego ? konsorcjum firm Siemens i Siemens Finance wybraliśmy w trybie dialogu konkurencyjnego.
Drugi projekt PPP dotyczy wymiany opraw oświetlenia ulicznego z sodowych na oprawy typu LED. Ten projekt zakłada również wdrożenie systemu zarządzania oświetleniem. Obecnie prowadzimy negocjacje z trzema podmiotami wybranymi z siedmiu, które zgłosiły chęć udziału w przedsięwzięciu. Planujemy, że umowa o PPP dla tego projektu zostanie podpisana w I półroczu 2016 r.
Do końca tego roku powinna powstać też spółka z udziałem miasta Kobyłka i konsorcjum firm: Multibud, Unidevelopment i Technobeton, której zadaniem będzie zaprojektowanie i wybudowanie budynków mieszkalno-usługowych z powierzchnią usługową w parterze przeznaczoną na potrzeby miasta. Zakładamy, że znajdzie tam swoje miejsce przedszkole, biblioteka, filia ośrodka zdrowia i inne usługi publiczne. To również inwestycja, która będzie zrealizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.
? W trakcie realizacji jest też długo oczekiwana przez mieszkańców Kobyłki inwestycja jaką jest hala sportowa przy ?trójce?. Jak mieszkańcy reagują na tą inwestycję? Czy spełnia ona ich oczekiwania?
? Odzew mieszkańców jest jak najbardziej pozytywny. Już za pół roku będziemy mogli korzystać z nowego, pięknego, pełnowymiarowego obiektu sportowego, pełniącego dodatkowo funkcję hali widowiskowej. Chcielibyśmy, aby nasi mieszkańcy w każdym wieku ? od malucha do seniora ? znaleźli w tym obiekcie coś interesującego i aby każdy mógł skorzystać z zaprojektowanych urządzeń i wyposażenia. Nie możemy zapomnieć, że poza samą halą, dzięki inwestycji szkoła zyska 10 nowych sal dydaktycznych. Poprawi to zdecydowanie warunki pracy placówki i umożliwi przyjęcie nowych uczniów.