Nadchodzi Armagedon na drodze 634!

Przebudowa drogi wojewódzkiej 634

Rozbudowa pięciokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 634 w Wołominie i Kobyłce rozpocznie się lada chwila i potrwa do roku 2026. Przez ten czas, który może wydawać się wiecznością, kierowców czekają spore utrudnienia, objazdy i ruch wahadłowy. Remont będzie pochłaniaczem nie tylko czasu, ale też pieniędzy. Podatnicy zapłacą za niego ponad 200 mln zł! Dlaczego tak drogo i długo? Zapytaliśmy urzędników.

Kiedy jedzie się drogą 634 do pracy, od czasu do czasu wygląda ona pięknie: nowy asfalt, światła, pas do skrętu w lewo. Są też miejsca, gdzie w korku utyka się na długie minuty. To stanie w korkach niedługo się zmieni na… jeszcze dłuższe stanie w korkach i potrwa przez długie lata. Przebudowa będzie kosztowna, czasochłonna i będzie powodem dyskusji, po co ją było zaczynać, skoro nawierzchnia była w dobrym stanie, a w korkach staliśmy również w miejscach, gdzie od dawna był zbudowany trzeci pas do skrętu w lewo. Tymczasem modernizacja tego kawałka to część większego projektu rozbudowy drogi wojewódzkiej, który był planowany od dziesiątek lat. Jednym z najważniejszych usprawnień dla kierowców będzie trzeci pas ruchu pomiędzy dwoma jezdniami. Ów trzeci pas z wyznaczonymi miejscami do skrętów pozwoli na chwilowe zatrzymanie się pojazdów planujących skręt, ale bez zatrzymywania całego ruchu na jezdniach. Do tej pory takie skręcające pojazdy blokowały przejazd i powodowały powstawanie korków. Kolejnym udogodnieniem – tym razem dla okolicznych mieszkańców – będzie postawienie ekranów, które tłumią dźwięki.

Gdzie, kiedy i za ile?

Tym razem przebudowany zostanie kawałek trasy 634 od Al. Niepodległości w Wołominie do ulicy Orląt Lwowskich w Kobyłce. Prace rozpoczną się w najbliższych dniach. Jest to odcinek o długości 5,2 km. Inwestycja pochłonie ponad 140 mln zł. 77 mln zł zapewni samorząd województwa, a 65 mln pochodzi ze środków Polskiego Ładu. Koszt inwestycji może dziwić. 5 km wydaje się krótkim odcinkiem. Remonty dróg zawsze są kosztowne – tłumaczy Monika Burdon, rzecznik prasowy Mazowieckiego Zarządu Dróg w Warszawie. – Ten odcinek wcale nie jest krótki. Postronny obserwator widzi tylko nawierzchnię drogi. W głębi pod nią jest cała ogromna infrastruktura, którą drogowcy muszą wymienić i to też kosztuje. W tak mocno zurbanizowanym terenie pod drogą biegną sieci teletechniczne, energetyczne i wodno-kanalizacyjne. Zostanie też przebudowana kanalizacja deszczowa. Będą wykonane wiaty przystankowe, chodniki i ścieżki rowerowe. 8 mln 700 tys. zł jest przeznaczone na wykup 250 działek, które musieliśmy pozyskać, żeby droga mogła zostać poszerzona. Przebudowa ruszy pełną parą być może w styczniu. Jeśli nie przeszkodzą spore opady śniegu. Dlaczego nie można zacząć wcześniej? W tej chwili trwa wykup ostatnich działek, zatwierdzanie objazdów, oczekiwanie na otwarcie innego remontowanego kawałka drogi oraz wycinka drzew, które kolidują z planowaną inwestycją. Użytkowników trasy może zastanawiać również, dlaczego budowa potrwa tak długo, bo aż 3 lata. Tych prac nie można wykonywać bez przerwy – mówi Monika Burdon, – szczególnie prac bitumicznych. Nie da się kłaść nawierzchni w temperaturze poniżej minus 5 albo podczas obfitych opadów śniegu. Wiele zależy więc od pogody. Po drugie: nie tylko my wykonujemy inwestycje w tym terenie. Kobyłka i Wołomin budują swoje sieci kanalizacyjne, PGE modernizuje sieć energetyczną. Ten odcinek jest bardzo trudny do remontowania ze względu na ogromne natężenie ruchu i ilość podziemnej infrastruktury.

Gdzie będą objazdy?

Na tej trasie porusza się 40 000 pojazdów dziennie. W niektórych miejscach trzeba zapewnić dla nich objazdy, w innych ruch wahadłowy. Niestety, wciąż nie wiadomo, które drogi lokalne chwilowo zastąpią drogę wojewódzką. Jeszcze nie jest uzgodniona organizacja ruchu – przyznaje Igor Sulich. dyrektor Delegatury Urzędu Marszałkowskiego w Wołominie – Dowiemy się tego w przeciągu miesiąca. – Zostały złożone propozycje czterech wariantów objazdów. Kiedy tylko zapadną ustalenia wspólne: Generalnej Dyrekcji Dróg, zarządu dróg powiatowych i zarządów dróg gminnych, oficjalna wersja pojawi się na stronie internetowej https:// mzdw.pl/pl. W tej chwili trudno mówić o najbardziej prawdopodobnej wersji, bo może ona być połączeniem kilku propozycji pierwotnych. Najpierw czekamy na otwarcie remontowanego kawałka trasy w Ząbkach, żeby można było puścić ruch tamtędy. Objazdy będą konieczne zwłaszcza na samym początku, kiedy budowa zbiornika na deszczówkę zmusi wykonawców do zamknięcia całej trasy. Później planowany jest ruch zasadniczo wahadłowy.

To nie jedyny planowany remont

Poszerzenie wyżej wymienionego odcinka nie jest jedynym planowanym remontem na tej trasie. Już niedługo, prawdopodobnie wiosną, rozpocznie się rozbudowa kolejnego odcinka: od ulicy Orląt Lwowskich aż do Zielonki – do miejsca, gdzie już istnieją na tej trasie trzy jezdnie. Ten kolejny kawałek drogi 634 ma długość 4,5 km. Modernizacja pochłonie 105 mln zł ze środków samorządu województwa. W tej chwili Mazowiecki Zarząd Dróg w Warszawie jest w trakcie rozstrzygania przetargu. Osobnym projektem jest remont skrzyżowania dróg wojewódzkich 634 i 635. Zostanie tam m.in. przebudowana sygnalizacja świetlna. Czekamy na przetargi i na podpisanie umowy z wykonawcą. Rozpoczęcia prac nad skrzyżowaniem możemy się ewentualnie spodziewać w drugiej połowie 2024 roku. Inwestorem jest Mazowiecki Zarząd Dróg. Urząd Marszałkowski sfinansuje również budowę drogi od trasy 634 do szkoły w Duczkach, projekt ma powstać w ciągu 2 lat. Kolejnym problemem, jaki pojawił się w okolicy trasy 634, jest wyjazd z nowo otwartego tunelu w Kobyłce. Wyjazd jest tak zakorkowany, że przemierzenie króciutkiego tunelu trwa około 20 minut. W najbliższych dniach władze samorządowe na wspólnym spotkaniu zastanowią się, jak zaradzić sytuacji. Prawdopodobnie nastąpi zmiana długości trwania zielonego światła, co jednak może zakorkować drogę wojewódzką.

Drzewa pod topór

Najbardziej zmartwieni inwestycją wydają się mieszkańcy Wołomina. Trwają lokalne protesty przeciw wycince drzew. Protestujący twierdzą, że wiele drzew wcale nie koliduje z nową drogą. Gromadzą się na stronie społeczności „Inicjatywa dla Drzew – Wołomin” i organizują spotkania w terenie. – Można protestować, ale szanse powodzenia tej akcji są małe – stwierdza Igor Sulich – Projekt wycinki jest zatwierdzony, decyzja środowiskowa jest już prawomocna i ostateczna. Odwołanie jej jest mało realne, 26 młodych drzew będzie przesadzanych, ale te, które kolidują z nową drogą, będą wycięte. Inwestor nie będzie nawet próbował niczego zmieniać. Gmina miała czas pochylić się nad tym problemem na etapie uzgodnień kilka lat temu, w tej chwili trwa już realizacja. Na etapie uzgodnień działania aktywnej grupy mieszkańców miałyby większy sens i sprawczość. Jednak mało jest osób, które interesują się planami samorządu na etapie projektu. Przywiązywanie się do drzewa, kiedy drwal z piłą i z decyzją samorządową przymierza się do jego wycięcia… grozi tylko bijatyką i uszkodzeniem ciała, a drzewom raczej nie pomoże. Podczas wszystkich remontów czekają na kierowców wzmożone korki, objazdy, czerwone światła, a czasem zmiana organizacji pierwszeństw i inne nerwowe sytuacje, ale światełkiem w tunelu jest fakt, że remonty się skończą, a lepsze drogi pozostaną na dłużej.

Barbara Wiśniowska

 

Więcej wiadomości z Mazowsza

Wypadek w Jadwisinie: samochód uderzył w drzewo

W miejscowości Jadwisin samochód osobowy z impetem uderzył w drzewo. Na miejscu zdarzenia natychmiast pojawiły się jednostki straży pożarnej i rozpoczęły działania ratunkowe. [...]
0 komentarzy
Kolizja na ulicy Jana Pawła II w Cegielni

Kolizja na ulicy Jana Pawła II w Cegielni

19 listopada w godzinach wieczornych, na ulicy Jana Pawła II w miejscowości Cegielnia doszło do wypadku, w którym uczestniczyły dwa samochody osobowe. Do [...]
0 komentarzy
Pożar budynku w Nowych Załubicach

Pożar budynku w Nowych Załubicach

21 listopada 2024r. po godzinie 20:00 do Stanowiska Kierowania Komendanta Powiatowego PSP w Wołominie wpłynęło zgłoszenie o pożarze budynku mieszkalnego w miejscowości Nowe [...]
0 komentarzy
Katastrofa budowlana w Mławie. Trwają czynności prokuratury i policji.

Katastrofa budowlana w Mławie. Trwają czynności prokuratury i policji.

Po akcji ratunkowej w środę 20 listopada na terenie dawnej zajezdni autobusowej w Mławie, gdzie doszło do zawalenia się dachu hali magazynowej, trwają [...]
0 komentarzy
Uważajmy na dzikie zwierzęta na drodze. Jadąc przez las zmniejszmy prędkość.

Uważajmy na dzikie zwierzęta na drodze. Jadąc przez las zmniejszmy prędkość.

Ostrołęccy policjanci odnotowują systematycznie zdarzenia drogowe z udziałem zwierzyny leśnej. W tym roku było już kilkanaście takich kolizji. Zderzenie samochodu z sarną lub [...]
0 komentarzy
23 listopada - sprawdź światła pojazdu. Bezpłatnie!

23 listopada – sprawdź światła pojazdu. Bezpłatnie!

W sobotę 23 listopada 2024 r., w ramach tegorocznej edycji kampanii „Twoje światła – Nasze bezpieczeństwo”, na wybranych stacjach kontroli pojazdów w całej [...]
0 komentarzy

Kawasaki Mule Pro-Mx. Wjedzie tam, gdzie nie wjadą inni

Nowoczesność i funkcjonalność to dwie ważne cechy, które powinny charakteryzować rozwój policyjnego taboru samochodowego i motocyklowego oraz innych pojazdów, które na lądzie, na [...]
0 komentarzy
Marki - piątkowe zdarzenie w SP2 - informacja dyrektor szkoły

Marki – piątkowe zdarzenie w SP2 – informacja dyrektor szkoły

W związku z różnymi relacjami pojawiającymi się w przestrzeni publicznej, dotyczącymi zdarzenia w szkolnej świetlicy, UM Marki przekazuje informację ze strony dyrektor Szkoły [...]
0 komentarzy

82-latek jechał pod prąd DW 629. Doprowadził do koszmarnego wypadku.

W środę 20 listopada w godzinach popołudniowych w miejscowości Cegielnia doszło do zderzenia dwóch pojazdów osobowych. Zdarzenie wymagało natychmiastowej interwencji, a na miejsce [...]
0 komentarzy
5 potrąceń pieszych w jeden dzień - apel o rozwagę na drodze

5 potrąceń pieszych w jeden dzień – apel o rozwagę na drodze

19 listopada  na drogach Mazowsza doszło do 5 potrąceń pieszych, co obrazuje skalę zagrożenia, jakie niesie jesienna aura w połączeniu z brakiem widoczności [...]
0 komentarzy
Surowe konsekwencje finansowo-prawne za brawurową jazdę

Surowe konsekwencje finansowo-prawne za brawurową jazdę

Ponad 22 tys. zł grzywny i 2-letni zakaz prowadzenia wszelkich pojazdów mechanicznych, tak surowe konsekwencje finansowo-prawne poniesie mieszkaniec powiatu ostrowskiego za popełnione wykroczenia [...]
0 komentarzy

Nietrzeźwy kierujący chcąc uniknąć konfrontacji z policjantami, wpadł w poślizg i dachował

Kierujący Saabem na widok policyjnego patrolu, gwałtownie przyspieszył, a po chwili stracił panowanie nad szwedzkim autem, wpadł w poślizg i dachował. Okazało się, [...]
0 komentarzy
Zderzenie w Rębiszach Kolonii- podczas włączania się do ruchu wykażmy się maksymalnym skupieniem

Zderzenie w Rębiszach Kolonii- podczas włączania się do ruchu wykażmy się maksymalnym skupieniem

Włączanie się do ruchu jest jednym z najbardziej niebezpiecznych manewrów. Poza tym, to właśnie nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu jest od wielu lat obok nadmiernej [...]
0 komentarzy
Trudne warunki na drogach - Policja apeluje o ostrożność!

Trudne warunki na drogach – Policja apeluje o ostrożność!

Na drogach występują trudne warunki atmosferyczne. Policjanci apelują o przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, rozwagę i życzliwość na drodze. Opady deszczu, zmienna temperatura, mokra [...]
0 komentarzy

Zajmowali się dystrybucją narkotyków na cały kraj

Policjanci stołecznego Wydziału ds. Zwalczania Przestępczości Pseudokibiców w Poznaniu zatrzymali dwoje obywateli Ukrainy, którzy zaopatrywali w hurtowe ilości narkotyków grupy przestępcze z całej [...]
0 komentarzy

2 przemyślenia nt. „Nadchodzi Armagedon na drodze 634!

  1. Ok, to znaczymy. Gdzie było miasto i pani burmistrz 5-3 lata temu? Może warto zadać jej to pytanie bo nie jest od wczoraj. Ta droga jak była tak jest i będzie bez przyszłości, teraz dla Was bez PRZYSZŁOŚCI … Bez żadnej przyszłości. Jako urodzony w Wołominie myślałem że to będzie kiedyś pracowało nas każdego dnia przy dojedzie do pracy ale to jest inaczej. Są firmy projektowe z Poznania z Wrocławia i one pokazują nam jak mamy żyć. Przykładem jest nasz tunel. Jak tak dalej pójdzie to jako mieszkańcy NIC nie będzie do zrobienia NIC. Tego chcecie? Obudźcie się ludzie Wołomina. Jak coś chcecie zmienić dajcie znać tu, podam maila lub nr tel

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.