Przejazdy kolejowe w Zielonce i Mokrej Wsi w realizacji. A co z Kobyłką?

Rozpoczęła się budowa wiaduktów na trasie z Warszawy do Białegostoku. W Zielonce i w Mokrej Wsi (gmina Tłuszcz) powstają już nowe bezkolizyjne skrzyżowania. Pojawiły się też dobre informacje dotyczące obu przejazdów na terenie Kobyłki. Inwestorem jest PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a kosztowne zadanie współfinansowane jest z unijnego instrumentu CEF ?Łącząc Europę?.

Przez Zielonkę i Mokrą Wieś pociągi pojadą bezpieczniej,  a kierowcy nie będą czekać na przejazd składów przy zamkniętych rogatkach. Inwestycje realizowane przez Polskie Linie Kolejowe zwiększają bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym, szczególnie na mazowieckim odcinku Rail Baltica. Dla kierowców oznacza to przede wszystkim znaczniej sprawniejszą komunikację w regionie.
W Zielonce powstanie stumetrowy wiadukt kolejowy. Dodatkowe połączenie pod torami usprawni ruch drogowy. Jezdnia będzie miała po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Skorzystają z tej inwestycji także piesi i rowerzyści, ponieważ wzdłuż przebudowanych ulic powstanie chodnik oraz ścieżka rowerowa.
Nowy obiekt połączy ulicę Inżynierską z ulicą Leśną. W zakresie przyjętego rozwiązania komunikacyjnego jest też wiadukt drogowy. Ulica Leśna zostanie poprowadzona nad ulicą Kolejową.

Przy wiadukcie w Zielonce wykonawca przygotował już teren i rozpoczyna roboty w obrębie torów. Obiekt będzie budowany etapami. Zakres prac na linii jest szczegółowo uzgadniany między wykonawcą i kolejarzami, aby maksymalnie ograniczyć zmiany w ruchu pociągów. Informacje
o zmianach są ujęte w rozkładzie jazdy. Wartość inwestycji w Zielonce to blisko 26 mln zł netto. Zakończenie prac planowane jest w 2022 roku.
Nowy tunel będzie szerszy niż ten w ul. Kolejowej, poza jezdnią  powstanie chodnik oraz wyodrębniona zostanie ścieżka rowerowa. Miasto Zielonka nie jest inwestorem tej dużej inwestycji, jednak ze względu na strategiczny jej wymiar dla całej Zielonki, aktywnie współpracuje z inwestorem i wykonawcą.
Zaangażowanie Miasta rozpoczęło się już na etapie wykonywania przez inwestora inwentaryzacji budynków mieszkalnych. Miejskim urzędnikom udało się dotrzeć do mieszkańców, którzy nie wyrazili zgody na wizytę w swoich domach pracowników wykonujących dokumentację inwentaryzacyjną.
? Monitorujemy przebieg prac, jesteśmy w bieżącym, stałym kontakcie z przedstawicielami Inwestora. (?)Budowa realizowana jest w trudnych warunkach i przede wszystkim
w samym centrum miasta, tuż obok zabudowań mieszkalnych, szkoły średniej, kościoła i głównych ciągów komunikacyjnych. Współpracując z wykonawcą mamy wpływ na przebieg tych prac budowlanych oraz możliwość w odpowiedni sposób je kształtować. Istotnym dla nas aspektem jest odpowiednio wczesne informowanie mieszkańców o czasowych występujących uciążliwościach ? informuje zastępca burmistrza Robert Pomorski.
Prace w Zielonce rozpoczęły się w nocy z 9 na 10 listopada i potrwają do 15 grudnia. Nocne godziny pracy są efektem uzyskania z PKP PLK zamknięcia torowego. Umożliwi ono Wykonawcy wbijanie wibromłotem ścianek stalowych w międzytorzu linii kolejowych nr 21 i 449. Przyjęta technologia realizacji tunelu jest jedyną możliwą.
Praca nocą pozwoli uniknąć wyłączenia przejazdu pociągów w ciągu dnia. Niestety roboty z wykorzystaniem wibromłotu pod torami kolejowymi mogą być wykonywane jedynie gdy wstrzymany jest ruch kolejowy.
Pozostałe prace budowlane w Zielonce będą wykonywane zarówno w nocy, jak i w ciągu dnia w godz. 7 do 20. Kierownictwo budowy zapewnia, iż dołoży wszelkich starań, by zminimalizować negatywne skutki tych prac, jednak całkowite ich wyeliminowanie niestety nie jest możliwe. Wykonawca przeprasza Mieszkańców Zielonki za wszelkie niedogodności.

W Mokrej Wsi wykonawca przygotowuje teren i gromadzi materiały. Nowy obiekt zastąpi przejazd kolejowo-drogowy  w ciągu drogi wojewódzkiej nr 636 (ul. Podkowińskiego).
Na wiadukcie oraz dojazdach będzie obowiązywał ruch dwukierunkowy ? po jednym pasie  w każdą stronę. Przewidziano także trakt pieszo-rowerowy. Wartość inwestycji to 29 mln zł netto. Zakończenie planowane na III kwartał 2022 roku.
? Na początku należy zaznaczyć, że od lat w świadomości społecznej przyjęło się mylne określenie lokalizacji wspomnianego przejazdu. Mówi się bowiem o przejeździe w Mokrej Wsi, choć tak naprawdę znajduje się on w pobliskiej miejscowości Sitne.
Niezależnie jednak od nazewnictwa przejazd służy przede wszystkim mieszkańcom gminy Jadów i gminy Tłuszcz, a także podróżującym z Mazur do Warszawy i odwrotnie, którzy szczególnie w okresie letnim zaglądają do Jadowa na lody.
Bez wątpienia inwestycja przyczyni się, co w mojej opinii jest najważniejsze, do poprawy bezpieczeństwa podróżujących oraz pieszych i rowerzystów. Nie mniej istotny jest również komfort i wygoda użytkowników drogi, pewnie właśnie dlatego od dawna wszyscy czekali na tę przebudowę – mówi Dariusz Kokoszka, wójt gminy Jadów.
? Odnosząc się do inwestycji kolejowych na terenie gminy Jadów nie sposób pominąć zrealizowanych już projektów – przebudowy stacji kolejowej w miejscowości Urle oraz budowy bezkolizyjnego skrzyżowania w miejscowości Szewnica.
W Szewnicy pod torami wybudowano tunel, który zastąpił przejazd naziemny. W tunelu poza dwoma pasami ruchu drogowego znajdują się dwa chodniki oraz wejścia na perony stacji kolejowej. Natomiast stacja Urle została przebudowana całkowicie i jest teraz nowoczesnym punktem przesiadkowym. Do tej inwestycji można mieć tylko jedno zastrzeżenie – niestety inwestycja nie objęła budowy parkingu oraz drogi dojazdowej, a bardzo nam wszystkim na tym zależało. Mam nadzieję, że te elementy zostaną uzupełnione podczas planowanej w niedalekiej przyszłości budowie przejścia podziemnego. Stacja w Urlach jest miejscem tłumnie odwiedzanym nie tylko przez mieszkańców, ale też turystów, ze względu na letniskowy charakter okolicznych terenów i przepiękną okolicę.
Wszystkie te inwestycje prowadzą do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu użytkowników, nie tylko położonych w sąsiedztwie linii kolejowej dróg, ale również podróżujących pociągami. To może korzystnie wpłynąć na zwiększenie liczby pasażerów, a należy pamiętać, że przesiadka z aut na rzecz transportu zbiorowego jest jednym
z elementów dbałości o środowisko naturalne ? dodaje wójt gminy Jadów, Dariusz Kokoszka.
Na linii kolejowej pomiędzy Warszawą a granicą województwa mazowieckiego Polskie Linie Kolejowe zaplanowały budowę 12 bezkolizyjnych przepraw przez tory. Poza inwestycjami w Zielonce i Mokrej Wsi, bezpieczeństwo i sprawność komunikacji zwiększyły już przejścia w Jasienicy Mazowieckiej oraz Łochowie, a także wiadukty drogowe w Toporze, Łochowie-Jasiorówce i Małkini. Budowany jest aktualnie wiadukt w centrum Łochowa.
Na terenie powiatu wołomińskiego prace będą jeszcze prowadzone w Kobyłce, gdzie powstanię wiadukt oraz tunel drogowy, a także w Tłuszczu, gdzie zaplanowana jest budowa wiadukt u drogowyego. Już poza granicami naszego powiatu – w Toporze powstanie przejście pod torami.
Bezkolizyjne skrzyżowania budowane są w ramach projektu ?Prace na linii E75 na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z robotami pozostałymi na odcinku Warszawa Rembertów – Sadowne?, współfinansowanego
z instrumentu Unii Europejskiej ?Łącząc Europę? (CEF). Łączna wartość inwestycji to 248 mln zł netto.
Na linii Rail Baltica – ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej, można już korzystać z efektów prac na trasie Warszawa – Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew ? Białystok. W sierpniu 2021 roku podpisano umowę na modernizację stacji Ełk. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa.
A co z Kobyłką? Tu również pojawiło się wreszcie zielone światełko. ? (…)razem ze Zbigniewem Kropiewnickim, Wiceprzewodniczącym Rady Miasta Kobyłka, byliśmy w Ministerstwie Infrastruktury z wizytą u Ministra Andrzeja Bittela, z którym rozmawialiśmy o (…) przejazdach bezkolizyjnych i już dziś mamy dobrą wiadomość, że w końcu doszło do wyboru najkorzystniejszej oferty na budowę wiaduktu w lokalizacji Kobyłka Ossów, zaś jeśli chodzi o przetarg na tunel ? dowiedzieliśmy się że składanie ofert trwa do 29 listopada 2021. Ogłoszono też przetarg na zarządzanie i sprawowanie nadzoru nad realizacją wiaduktu – termin składania ofert potrwa do 16.12.2021 ? poinformowała kilka dni temu Edyta Zbieć w mediach społecznoścowych.
Na linii Rail Baltica – ważnej dla europejskiej i krajowej sieci kolejowej, korzystamy już z efektów prac na trasie Warszawa – Czyżew. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace na odcinku Czyżew ? Białystok. W sierpniu podpisano umowę na modernizację stacji Ełk. Przygotowywane są realizacje na kolejnych odcinkach od stolicy Podlasia do granicy państwa.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu ?Łącząc Europę?.
(opr.)

 

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Potężna kraksa na DW 634

Potężna kraksa na DW 634

19 lipca na drodze wojewódzkiej nr 634 w Lipce doszło do zderzenia 3 samochodów. W wyniku zdarzenia nikt nie ucierpiał – zapewnia rzecznik [...]
0 komentarzy
Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Zderzenie aż siedmiu samochodów miało miejsce w Emilianowie na trasie S8 19 lipca po południu. Na miejscu pojawiło się kilka zastępów straży pożarnej, [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 23 do 31 lipca planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

W ciągu ostatniej doby w wypadkach drogowych zginęło 5 osób. Od początku wakacji ofiar śmiertelnych na drogach naszego kraju było 156. Policja prezentuje [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o programie edukacyjnym „Bezpiecznie nad wodą”, pilotażowym programie badania lokalnych [...]
0 komentarzy

W połowie września rozpocznie się przebudowa skrzyżowania w Wołominie!

W połowie września rozpocznie się rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 634 i 635 w m. Wołomin. Teren budowy został przekazany wykonawcy, który przygotowuje [...]
0 komentarzy
Kobyłka - łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy

Kobyłka – łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy

11 lipca stał się dniem, który z pewnością zapisze się w historii Kobyłki. Władze miasta ogłosiły długo oczekiwany przetarg na budowę łącznika między [...]
0 komentarzy
Marki - Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca

Marki – Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca

17 lipca 2024 roku to kolejny dzień intensywnych prac drogowych w Mieście Marki. Marecki samorząd kontynuuje modernizację i budowę miejskich ulic, aby poprawić [...]
0 komentarzy
Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców

Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców

Trwają prace budowlane nad długo oczekiwaną inwestycją – wiaduktem nad linią kolejową PKP Warszawa – Siedlce na ul. Chełmżyńskiej, prowadzącej do Ząbek. Ten [...]
0 komentarzy
Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8

Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8

Ten wypadek wyglądał groźnie. Zderzyły się samochód osobowy ciągnący przyczepę kempingową i bus. Wypadek miał miejsce w Trojanach, na trasie S8 17 lipca o godzinie [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.