Nowa usługa NFZ – teleporady lekarskie

Nowa usługa NFZ - teleporady lekarskie

Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił TPK (Teleplatformę Pierwszego Kontaktu). Jest to platforma za pomocą której, po godzinach pracy podstawowej opieki zdrowotnej, w przypadku nagłego pogorszenia zdrowia, można telefonicznie uzyskać pomoc lekarską.

Dotychczas pacjenci potrzebujący pomocy lekarskiej, mogli skorzystać z opieki Miejskiego Ośrodka Zdrowia w Zielonce, w godzinach 8:00-18:00. W godzinach nocnych i w święta pomocy udziela Nocna Opieka Zdrowotna. NFZ zaproponował nową usługę, w ramach której z teleporady skorzystać można również w porze nocnej i w okresie świątecznym.

Dzwoniąc pod bezpłatny, ogólnopolski numer TPK:
800 137 200, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 kolejnego dnia, czyli po godzinach pracy poradni POZ oraz w weekendy, święta oraz inne dni ustawowo wolne od pracy – całodobowo.

Pod powyższym numerem dyżurują pielęgniarki, położne i lekarze, którzy udzielą pomocy dzwoniącym. Połączenie z numerem TPK jest bezpłatne i możliwe jedynie na terenie Polski.

Lekarze udzielają porad w kilku językach:

  • w języku polskim,
  • w języku angielskim,
  • w języku rosyjskim,
  • w języku ukraińskim
  • w języku migowym poprzez wideoczat (za pośrednictwem tłumacza Polskiego Języka Migowego).

Teleplatforma nie zastępuje świadczeń udzielanych przez nocną i świąteczną opiekę zdrowotną, której zadania pozostają bez zmian. TPK działa na podobnych zasadach do nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, z tą różnicą, że porady udzielane są przez telefon.

Podczas porady telefonicznej, w razie potrzeby, pacjent może otrzymać e-receptę,
e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli konsultacja telefoniczna okaże się niewystarczająca, wtedy personel medyczny zaleci:

  • wizytę w stacjonarnej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ),
  • kontakt ze swoim lekarzem POZ (w godzinach pracy POZ: 8.00 – 18.00,
    od poniedziałku do piątku),
  • a w przypadku podejrzenia stanu nagłego zagrożenia zdrowia i życia, zaleci bezpośredni
    kontakt z numerem alarmowym 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Zasady działania Teleplatformy pierwszego kontaktu

Po połączeniu z numerem TPK 800 137 200, pacjent słyszy krótki komunikat informujący
o dodzwonieniu się na Teleplatformę pierwszego kontaktu. Po odsłuchaniu komunikatu, można wybrać język, w którym będzie udzielana porada.

W pierwszej kolejności z pacjentem łączy się pielęgniarka lub położna. Po sprawdzeniu danych pod kątem uprawnień do świadczeń opieki zdrowotnej i zarejestrowaniu zgłoszenia, pielęgniarka lub położna przeprowadza wywiad niezbędny do oceny stanu zdrowia. Podczas tego połączenia pacjent może liczyć na profesjonalną poradę, w czasie której pielęgniarka lub położna może wystawić e-receptę oraz udzielić zaleceń co do dalszego sposobu postępowania. W stanach nagłych, które mogą zagrażać życiu i zdrowiu, poinformuje dzwoniącego o konieczności pilnego kontaktu z numerem alarmowym 112, w celu wezwania zespołu ratownictwa medycznego.

Jeśli pielęgniarka lub położna uzna, że pacjent potrzebuje dodatkowej konsultacji, wówczas przekieruje dzwoniącego do lekarza, podczas tego samego połączenia.

Konsultacja lekarska rozpoczyna się od uzupełnienia wywiadu przeprowadzonego przez pielęgniarkę lub położną. W czasie rozmowy z lekarzem, po ocenie stanu zdrowia, pacjent może otrzymać e-receptę, e-skierowanie lub e-zwolnienie. Jeśli w ocenie lekarza, pacjent będzie wymagał osobistego kontaktu, może także skierować pacjenta do najbliższej stacjonarnej placówki nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Gdy będzie potrzeba pilnej interwencji medycznej, lekarz może również zalecić kontakt z nr 112 i wezwanie zespołu ratownictwa medycznego.

Z usługi Teleplatformy pierwszego kontaktu mogą korzystać także pacjenci niesłyszący. Specjalnie z myślą o nich, TPK oferuje udzielanie porad przez wideoczat. Komunikacja odbywa się w języku migowym, przy wsparciu tłumacza Polskiego Języka Migowego.

Aby skorzystać z porady pielęgniarki/położnej lub lekarza w ramach Teleplatformy poprzez wideoczat należy wejść na stronę internetową Narodowego Funduszu Zdrowia (www.nfz.gov.pl).

Na wskazanej stronie, w prawym górnym rogu, znajduje się zakładka dedykowana Teleplarformie pierwszego kontaktu. Po kliknięciu tejże zakładki Pacjent zostaje przeniesiony na podstronę TPK: (https://www.nfz.gov.pl/kontakt/teleplatforma-pierwszego-kontaktu/), gdzie na dole znajduje się odnośnik, po kliknięciu którego Pacjent może połączyć się z tłumaczem Polskiego Języka Migowego, a następnie z personelem medycznym. Tłumaczenia w ramach Usługi wykonywane są przez doświadczonych tłumaczy Polskiego Języka Migowego (PJM). Treści tłumaczone przez tłumaczy języka migowego są traktowane jako poufne i nie są udostępniane osobom trzecim.

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Planowane wyłączenia prądu

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 5 do 15 lipca planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Okresowy zakaz wstępu do lasu

Okresowy zakaz wstępu do lasu

Nadleśnictwo Drewnica od 02.07.2024r do 31.08.2024r z powodu klęski wiatrołomów wprowadziło okresowy zakaz wstępu do lasu na terenie gminy Zielonka, leśnictwa Leśniakowizna i [...]
0 komentarzy

Klembów – VIII Zlot Starych Traktorów na Mazowszu

W dniach 6-7 lipca 2024 r. odbędzie się VIII Zlot Starych Traktorów na Mazowszu. Serdecznie zapraszamy wszystkich na wydarzenie, które łączy miłośników zabytkowych [...]
0 komentarzy
Alzheimer – sejmik Mazowsza wspiera budowę domów dziennego pobytu seniorów

Alzheimer – sejmik Mazowsza wspiera budowę domów dziennego pobytu seniorów

W Polsce na choroby otępienne (w tym na chorobę Alzheimera), które dotykają głównie ludzi starszych, choruje już 600 tys. osób. Właśnie z myślą [...]
0 komentarzy
Zderzenie dwóch cystern. W jednej z nich było 15 ton paliwa. W akcji ratunkowej - 15 zastępów straży pożarnej.

Zderzenie dwóch cystern. W jednej z nich było 15 ton paliwa. W akcji ratunkowej – 15 zastępów straży pożarnej.

2 lipca w miejscowości Rasztów (gmina Klembów) na łuku drogi kierowca ciężarówki typu cysterna stracił panowanie nad pojazdem, wpadł w poślizg i uderzył [...]
0 komentarzy
Powołanie zastępców burmistrza Miasta Kobyłka

Powołanie zastępców burmistrza Miasta Kobyłka

Konrad Kostrzewa Burmistrz Miasta Kobyłka powołał z dniem 1 lipca 2024 r. dwóch zastępców burmistrza Miasta Kobyłka. Pierwszym zastępcą została Paulina Tlaga, a [...]
Jeden komentarz
Dachowanie na S8 podczas wyprzedzania ciężarówki

Dachowanie na S8 podczas wyprzedzania ciężarówki

1 lipca tuż przed godziną piętnastą na trasie S8 doszło do kolizji podczas wyprzedzania na wysokości miejscowości Zwierzyniec (gmina Radzymin). Osobówka zahaczyła o [...]
0 komentarzy

Volvo w rowie na DW 631

To zdarzenie drogowe mogło zakończyć się tragicznie jak wiele podobnych, do których doszło już na drodze DW631 w Markach. 30 czerwca kierowca Volvo [...]
0 komentarzy
Do Berlina pociągiem, z powrotem kradzioną toyotą - dynamiczne zatrzymanie na moście

Do Berlina pociągiem, z powrotem kradzioną toyotą – dynamiczne zatrzymanie na moście

To było dynamiczne zatrzymanie 48-latka i zabezpieczenie skradzionej kilka godzin wcześniej w Berlinie toyoty. Na jednym z warszawskich mostów policjanci z „Kobry” wspólnie [...]
0 komentarzy

Nowy Komendant Komisariatu Policji w Radzyminie

Wczoraj w Komisariacie Policji w Radzyminie nastąpiło uroczyste wprowadzenie nowego Komendanta Komisariatu podkom. Piotra Jesionkowskiego, który zastąpił na stanowisku dotychczasowego szefa komisariatu podkom. [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.