?STOP? brawurze na torach

Seniorka w piżamie szła wzdłuż torów w środku nocy

Tylko w lutym br. doszło w powiecie wołomińskim do dwóch wypadków na torach, w tym jednego ze skutkiem śmiertelnym. Choć  2020 rok przyniósł znaczący spadek liczby wypadków w transporcie kolejowym w stosunku do lat poprzednich, to w dużej mierze było to skutkiem  ograniczeń wynikających z pandemii, a nie wzrostu odpowiedzialności i rozwagi pieszych, kierowców i rowerzystów.

Co roku na przejazdach kolejowo-drogowych i tzw. ?dzikich przejściach? w naszym powiecie  dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń z udziałem pieszych, rowerzystów i kierowców. W ogólnej statystyce wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych stanowią mniej niż jeden procent wszystkich wypadków komunikacyjnych.

? W ubiegłym roku na obszarach kolejowych w powiecie wołomińskim doszło do czterech zdarzeń. Po jednym w Wołominie, Tłuszczu, Ząbkach i Kobyłce.  Wszystkie zakończyły się śmiercią poszkodowanych –  informuje asp. szt. Tomasz Sitek, rzecznik prasowy komendy Powiatowej Policji w Wołominie 

Liczby te, choć z pozoru niewielkie, nie odzwierciedlają traumatycznych doświadczeń tych, którzy wypadki przeżyli, ani dramatu rodzin, których najbliżsi podnieśli śmierć. Najmniej się mówi o poszkodowanych pasażerach pociągów, którzy odnieśli ranny  m.in. w wyniku gwałtownego hamowania i zatrzymania składu po wypadku. A przecież także oni są ofiarami.

Jak wykazały analizy zdarzeń na obszarach kolejowych, najczęstszą przyczyną wypadków   jest  przechodzenie przez tory w niedozwolonych miejscach. Kolejne to zderzenia pociągów z pojazdami drogowymi na przejazdach. Równie często dochodzi do incydentów w postaci zignorowania znaku STOP przed przejazdem i niezachowania wystarczającej ostrożności przez kierującego pojazdem na niestrzeżonym przejeździe kolejowym.  Choć przewoźnicy kolejowi, w tym Koleje Mazowieckie organizują ćwiczenia mające na celu sprawdzenie skuteczności działania i współpracy służb ratunkowych na wypadek wystąpienia zagrożenia komunikacyjnego w transporcie kolejowym, to bezpieczeństwo na torach zależy głównie od nas samych.

Coraz cieplejsze dni sprawiają, że chętniej korzystamy ze spacerów na świeżym powietrzu i wyjazdów na wycieczki, nie zawsze zachowując należytą ostrożność przy przechodzeniu lub przejeżdżaniu przez torowiska.

– Wciąż wiele osób sądzi, że czerwone światło przed przejazdem kolejowo-drogowym jest tylko ostrzeżeniem, a nie kategorycznym zakazem wjazdu na tory. Znajdują się tacy, którzy uważają że przejechanie slalomem między opuszczonymi rogatkami to przejaw sprytu i oszczędność czasu, a nie skrajnej głupoty i igranie ze śmiercią. Rozpędzony pociąg może mieć drogę hamowania równą nawet trzynastu boiskom piłkarskim. Różnica mas pomiędzy składem towarowym a samochodem osobowym jest taka, jak między pojazdem a puszką z konserwą. Każdy błąd na torach może mieć nieodwracalne skutki, gdyż maszynista nie ma szans wyhamować w ciągu kilku sekund ? przestrzegają PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., organizator kampanii „Bezpieczny przejazd…”

Aby uniknąć udziału w wypadkach kolejowych warto pamiętać o tym , że droga hamowania pociągu może wynieść nawet 1300 metrów. Dla bezpieczeństwa własnego, swoich bliskich i innych użytkowników dróg należy przestrzegać  kilku podstawowych zasad i pamiętać, m.in. o tym, że pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu przed pojazdami ratunkowymi, uprzywilejowanymi, samochodami i pieszymi. Nie wolno zapominać, że rogatki czy sygnalizacja świetlna lub dźwiękowa może ulec uszkodzeniu tak jak inne urządzenia automatyczne. Podobnie jest z dróżnikami, którzy mogą np. zasłabnąć i nie zamknąć rogatek w odpowiednim momencie.  Dlatego przejeżdżając lub przechodząc przez tory zawsze należy zachowywać zasadę ograniczonego zaufania.  Ważne jest również, aby kierując pojazdem  zachować odpowiednią odległość przed poprzedzającym pojazdem i przed wjechaniem na przejazd kolejowy upewnić się, że samochód, który jest nami znajduje się już kilka metrów za rogatką wyjazdową. W przypadku przejazdów wielotorowych nigdy nie należy wjeżdżać na tory bezpośrednio po przejechaniu pociągu. Należy zaczekać, aż pociąg odjedzie na taką odległość, abyśmy mogli stwierdzić, czy po innych torach nie poruszają się inne pociągi. Jeśli samochód  zostanie zamknięty pomiędzy rogatkami, nie pozostaje nic innego, jak  przejechać przez nie i je wyłamać.

Piesi i rowerzyści. powinni szczególnie pamiętać o tym, że pociąg jest szerszy niż  rozstaw szynk o około 1 metr z każdej ze stron, a przed przechodzeniem przez tory zawsze należy zsiąść z roweru i zdjąć słuchawki z uszu.

Aleksandra Olczyk

Wesprzyj Nas
Wszyscy potrzebujemy rzetelnych i sprawdzonych informacji. Lokalna prasa potrzebuje Twojego wsparcia Wesprzyj Życie Powiatu na Mazowszu >>>

Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego

Potężna kraksa na DW 634

Potężna kraksa na DW 634

19 lipca na drodze wojewódzkiej nr 634 w Lipce doszło do zderzenia 3 samochodów. W wyniku zdarzenia nikt nie ucierpiał – zapewnia rzecznik [...]
0 komentarzy
Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Karambol na 7 samochodów na trasie S8

Zderzenie aż siedmiu samochodów miało miejsce w Emilianowie na trasie S8 19 lipca po południu. Na miejscu pojawiło się kilka zastępów straży pożarnej, [...]
0 komentarzy
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim

W dniach od 23 do 31 lipca planowane są przerwy w dostawie energii elektrycznej na terenie Powiatu Wołomińskiego. Obszar Data rozpoczęcia Data zakończenie [...]
0 komentarzy
Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024

W ciągu ostatniej doby w wypadkach drogowych zginęło 5 osób. Od początku wakacji ofiar śmiertelnych na drogach naszego kraju było 156. Policja prezentuje [...]
0 komentarzy
Informacje z Mazowsza

Informacje z Mazowsza

W tym wydaniu programu informacyjnego samorządu województwa mazowieckiego „Informacje z Mazowsza” mówimy m.in. o programie edukacyjnym „Bezpiecznie nad wodą”, pilotażowym programie badania lokalnych [...]
0 komentarzy

W połowie września rozpocznie się przebudowa skrzyżowania w Wołominie!

W połowie września rozpocznie się rozbudowa skrzyżowania dróg wojewódzkich nr 634 i 635 w m. Wołomin. Teren budowy został przekazany wykonawcy, który przygotowuje [...]
0 komentarzy
Kobyłka - łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy

Kobyłka – łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy

11 lipca stał się dniem, który z pewnością zapisze się w historii Kobyłki. Władze miasta ogłosiły długo oczekiwany przetarg na budowę łącznika między [...]
0 komentarzy
Marki - Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca

Marki – Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca

17 lipca 2024 roku to kolejny dzień intensywnych prac drogowych w Mieście Marki. Marecki samorząd kontynuuje modernizację i budowę miejskich ulic, aby poprawić [...]
0 komentarzy
Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców

Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców

Trwają prace budowlane nad długo oczekiwaną inwestycją – wiaduktem nad linią kolejową PKP Warszawa – Siedlce na ul. Chełmżyńskiej, prowadzącej do Ząbek. Ten [...]
0 komentarzy
Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8

Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8

Ten wypadek wyglądał groźnie. Zderzyły się samochód osobowy ciągnący przyczepę kempingową i bus. Wypadek miał miejsce w Trojanach, na trasie S8 17 lipca o godzinie [...]
0 komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.