Badanie przeprowadzone przez Centrum Edukacji Obywatelskiej w pierwszych dniach po powrocie do stacjonarnej szkoły pokazuje, że młodzi ludzie są z tego powodu pełni obaw, w zdecydowanej większości zestresowani, często też zniechęceni. Przyznają, że naukę w formie zdalnej utrudniał im brak bezpośredniego kontaktu z nauczycielem i rówieśnikami. Jednak, co zaskakujące, aż 47% z nich jest zdania, że to edukacja stacjonarna jest trudniejsza niż zdalna.
Nauczyciele przejawiają większy entuzjazm związany z powrotem do szkoły. Jednocześnie w części tej grupy widoczny jest problem wypalenia zawodowego. Eksperci Centrum Edukacji Obywatelskiej w opublikowanym raporcie alarmują, że to, jak przebiega powrót do stacjonarnej szkoły, w dużym stopniu ukształtuje sytuację w edukacji na kolejne lata.
Dla aż 73% badanych uczniów powrót do szkoły oznacza stres, a 52% komunikuje w związku z powrotem tylko negatywne emocje. Wśród nauczycieli tak krytyczny stosunek do powrotu przejawia 20% badanych. Sytuacja jest trudniejsza w szkołach średnich. Co ważne, aż 25% uczniów i 53% nauczycieli biorących udział w badaniu chciałoby otrzymać wsparcie psychologiczne.
Nauczyciele często wskazywali, że powrót do pracy stacjonarnej rozbudza w nich chęć do działania (48%). Jednak pytani o objawy wypalenia zawodowego przyznawali, że w ostatnim czasie jest więcej dni, kiedy już przed pracą czują się zmęczeni (47%). Problem wypalenia zawodowego może dotyczyć nawet 15% nauczycieli.
?Powrót do tradycyjnej szkoły jest trudny zarówno dla uczniów, jak i nauczycieli. Dlatego dobrze, że MEiN apelowało do szkół o skupienie się na odbudowywaniu szkolnych relacji i dbaniu o kondycję psychiczną uczniów. Zdecydowana większość szkół przyjęła ten priorytet, choć w naszej ankiecie pojawiały się głosy uczniów, których nauczyciele nadal weryfikują ich wiedzę po powrocie do szkół. Są to zwykle przypadki pojedynczych nauczycieli, ale rzutują na odbiór powrotu do szkoły? – komentuje dr Jędrzej Witkowski, prezes Centrum Edukacji Obywatelskiej.
Prawie połowa uczniów (43%) uważa, że obecność w szkole nie jest konieczna do zdobywania wiedzy, a 47% uznaje edukację stacjonarną za trudniejszą. ?Przyczyną takiego stanu rzeczy może być mniejsza elastyczność edukacji stacjonarnej, większy zakres kontroli nauczyciela w czasie zajęć w szkole, trudności w relacjach z rówieśnikami, czasochłonność dojazdów? – piszą autorzy raportu.
W raporcie ?Szkoła ponownie czy szkoła od nowa? Jak wygląda powrót do stacjonarnej edukacji?? Centrum Edukacji Obywatelskiej zwraca uwagę, że okres po powrocie do szkół silnie wpłynie na nasz system edukacji w kolejnych latach. ?Możemy teraz skupić się na odtwarzaniu szkolnych rutyn sprzed pandemii lub przyjrzeć się wnikliwe obecnej sytuacji i na jej podstawie wyobrazić sobie, jaka powinna być szkoła, która lepiej odpowiadałaby na potrzeby uczniów i nauczycieli? – komentuje Witkowski.
Z raportu wynika, że najważniejsze wyzwania stojące przed szkołami to:
– odbudowa motywacji i zaangażowania uczniów zestresowanych powrotem do szkoły,
– praca nad wyrównywaniem większych niż dotychczas różnic w poziomie wiedzy pomiędzy uczniami,
– zapewnienie dostępności psychologów i pedagogów szkolnych oraz elementów wsparcia psychologicznego dla nauczycieli,
– odpowiedzenie na potrzeby grupy nastolatków, którzy docenili elastyczność edukacji zdalnej, a teraz sceptycznie patrzą na powrót do szkoły.
Raport i pełne rekomendacje dla szkół, jednostek samorządu terytorialnego, instytucji, organizacji edukacyjnych dostępne są do bezpłatnie na: https://ceo.org.pl/publikacje/rozwoj-szkoly-i-doskonalenie/szkola-ponownie-czy-szkola-od-nowa-jak-wyglada-powrot-do. Mogą być one przydatne zarówno w ostatnich tygodniach pracy przed wakacjami, podczas przygotowywania się do nowego roku szkolnego oraz w długoterminowej perspektywie.
Grafiki do pobrania: https://pap-mediaroom.pl/polityka-i-spoleczenstwo/73-uczniow-odczuwa-stres-niepewnosc-i-strach-po-powrocie-do-stacjonarnej
Źródło informacji: Centrum Edukacji Obywatelskiej
Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego
![Potężna kraksa na DW 634](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/lipka1001.jpg)
Potężna kraksa na DW 634
![Karambol na 7 samochodów na trasie S8](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/karambol1002.jpg)
Karambol na 7 samochodów na trasie S8
![Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2022/09/prad.jpg)
Planowane wyłączenia prądu w Powiecie Wołomińskim
![Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/1-411243-3.jpg)
Policyjna mapa wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym – Wakacje 2024
![Informacje z Mazowsza](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/2024-07-22_101702.jpg)
Informacje z Mazowsza
![](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/drogi-634-i-635-z-lotu-ptaka.jpg)
W połowie września rozpocznie się przebudowa skrzyżowania w Wołominie!
![Kobyłka - łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/1-80-e1721389998653.jpg)
Kobyłka – łącznik między tunelem a ul. Warszawską – inwestycja, na którą czekali wszyscy
![Marki - Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/1-76-e1721307147461.jpg)
Marki – Intensywne prace drogowe: raport z 17 lipca
![Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2021/03/roboty.jpg)
Budowa wiaduktu nad linią PKP na ul. Chełmżyńskiej: utrudnienia dla kierowców
![Wypadek samochodu z przyczepą kempingową na S8](https://www.zyciepw.pl/wp-content/uploads/2024/07/przyczepa02.jpg)