Chcąc rozpocząć inwestycję należy mieć aktualne pozwolenie na budowę. Jest to proste jeśli lokalizacja naszej inwestycji dotyczy terenu objętego obowiązującym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Procedura wydłuża się, gdy chcemy budować w miejscu, które takim planem nie jest objęte
Budowa własnego domu to dla wielu z nas wyzwanie finansowe, organizacyjne i logistyczne. Cały proces od podjęcia decyzji do zamieszkania trwa wiele miesięcy a czasem nawet lat. Mimo to wielu z nas podejmuje decyzję i zostaje inwestorem.
Aby zamieszkać w upragnionym domu trzeba spełnić szereg wymogów formalnych i prawnych.
Wszędzie tam, gdzie jest obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania nie jest potrzebne uzyskiwanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu co znacznie skraca cały proces inwestycyjny. Po przygotowaniu dokumentacji projektowej Starosta, w oparciu o wspomniany plan miejscowy wydaje pozwolenie na budowę. Jeśli planowana przez nas inwestycja znajduje się na obszarze nie objętym obowiązującym planem miejscowego zagospodarowania procedura wydłuża się. – Postępowanie administracyjne w sprawie ustalenia warunków zabudowy należy do skomplikowanych, wymaga udziału w nim wszystkich stron oraz organów i instytucji właściwych w sprawie ? podkreśla pracownik Wydziału Urbanistyki wołomińskiego urzędu miasta.
Aby uzyskać warunki zabudowy w sytuacji, gdy nasza inwestycja znajduje się na terenie nie objętym miejscowym planem zagospodarowania, należy wypełnić wniosek, który wraz ze stosownymi załącznikami składamy w Urzędzie Miejskim lub Urzędzie Gminy.
Wymagane załączniki to między innymi:
1.Dwa egzemplarze kopii mapy zasadniczej w skali 1:500 lub 1:1000. Oba egzemplarze bez naniesień projektowych, o precyzyjnym określeniu granic terenu objętego wnioskiem oraz granicami obszaru, na który planowana inwestycja będzie oddziaływać.
2. Kopia mapy zasadniczej (wymienionej w punkcie 1) lub jej fragmentu z:
precyzyjnym określeniem granic terenu objętego wnioskiem oraz granicami obszaru, na który planowana inwestycja będzie oddziaływać
3. Charakterystyka projektowanych obiektów kubaturowych w formie graficznej. Załącznik ten powinien zawierać czytelnie opisane proponowane wysokości obiektów. Wytyczne dotyczące ustalenia parametrów inwestycji podane są na stronie internetowej UM w Wołominie www.um.wolomin.pl.
4. Dokumenty od gestorów sieci zapewniające, że istniejące lub projektowane uzbrojenie terenu jest wystarczające dla zamierzenia inwestycyjnego oraz cały szereg innych dokumentów (kompletny wniosek wraz z wypisem niezbędnych załączników powinien znajdować się na stronach internetowych urzędów gminnych.
Będzie go można również znaleźć na stronie internetowej: www.zyciepw.pl, po publikacji powyższego materiału.
Warto zapoznać się z tymi materiałami przed przystąpieniem do gromadzenia dokumentacji gdyż, w razie stwierdzenia braków formalnych wniosku, organ I instancji wezwie wnioskodawcę w trybie art. 64 § 2 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98 poz.1071 z późn. zm.) do uzupełnienia braków w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Teresa Urbanowska
Uwaga pierwsza: kopiując treść z innych materiałów należałoby się na nie powołać (wszystkie 4 punkty są kopią z dokumentu: WNIOSEK_WARUNKI_ZABUDOWY.pdf dostępnego na stronie http://wolomin.bip.net.pl/?a=3902). Uwaga druga: Wytyczne dotyczące ustalenia parametrów inwestycji _BYŁY_ dostępne na stronie internetowej UM w Wołominie http://www.um.wolomin.pl ale niestety po ostatnich wyborach zniknęły (ciekawe czemu?). Należałoby sprawdzać aktualność kopiowanych informacji. Nawiasem mówiąc, aktualny sposób prezentacji dostępnych dokumentów na stronie Urzędu nie jest zbyt czytelny (wszystkie wrzucone w jeden folder). Poprzedni był bardziej intuicyjny (i były wtedy również wspomniane Wytyczne).