Wyniki raportu ?Polska 2030. Tu mieszkam, tu kupuję ? Społeczności Jutra? pokazały, że obecność handlu lokalnego w znacznym stopniu wpływa na zwiększenie sumy wpływów do budżetu lokalnego z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej.
Jeszcze kilka lat temu w centrum Wołomina było wiele niewielkich sklepików i warzywniaków. Znajdowały się niemalże na każdej ulicy miasta. Dziś, aby kupić bułkę na śniadanie, trzeba czasem przejść kilka ulic. Nie ma dużych centrów handlowych, jest za to kilka dużych sklepów różnych sieci. Wydawać by się mogło, że nie ma już miejsca na budowę kolejnych, a jeśli już powstanie coś nowego, to będzie to raczej obiekt taki, który oprócz handlu zaoferuje mieszkańcom również inne atrakcje ? centrum rozrywkowo-handlowe. Kilka miesięcy temu głośno dyskutowano o pomyśle budowy takiego centrum, co spotykało się z zainteresowaniem dużej części mieszkańców i ze sprzeciwem środowisk kupieckich. Jak się okazuje, w cieniu tej wrzawy przygotowano projekt budowy kolejnego dużego sklepu w sąsiedztwie osiedla Niepodległości. Jak wieść gminna niesie, za tą budową stoi jeden z najzagorzalszych przeciwników budowy centrum handlowego na terenach po Stolarce. To się nazywa spryt…
?Tu mieszkam, tu kupuję? to ogólnopolska akcja społeczna, której celem jest wsparcie niezależnych, osiedlowych sklepów spożywczych. W wyniku akcji powstał raport, z którego wynika, że ponad 50% badanych (ok 300) samorządowców wiąże wyniki finansowe swojej gminy z rozwojem handlu lokalnego. Aż 47% z nich twierdzi również, że ich samorząd nie dysponuje instrumentami, które wspierają uczestników rynku handlu detalicznego. Pośród osób, które twierdzą, że samorząd dysponuje narzędziami wsparcia, najczęściej wymieniana jest polityka podatkowa (72%), wsparcie prawne (34%) oraz szkolenia w zakresie kompetencji handlowych (33%).
? Zachęcając Polaków do kupowania w osiedlowych sklepach, możemy sprawić, że będą lepiej czuli się w swoim otoczeniu, a ich osiedle, wieś lub dzielnica będą się szybciej rozwijały dzięki podatkom, które trafią do lokalnego budżetu ? mówi Maja Andersz, koordynator kampanii ?Tu mieszkam, tu kupuję?.
? Niestety ciągle u nas pokutuje myślenie typu ?Dlaczego mam komuś pomóc, jeśli nic z tego nie będę miał??. Skutki takich postaw są szersze ? problem zaczyna dotykać mieszkańców, którzy mają coraz większy problem z dostępem do podstawowych produktów. Najbardziej to odczuwają osoby słabsze, starsze, rodziny z małymi dziećmi czy niepełnosprawni. W krajach, w których ludzie mają realny wpływ na rozwój swoich społeczności, bardzo aktywni są sami obywatele, działający w stowarzyszeniach czy partnerstwach lokalnych. Takie formy stanowią realną siłę negocjacyjną z przedstawicielami lokalnych władz. W Polsce nadal wyzwaniem jest, aby ludzie chcieli się organizować i współpracować ze sobą ? przekonuje Rafał Krenz, ekspert z zakresu ekonomii społecznej i bezpieczeństwa ekonomicznego państwa, Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, ekspert kampanii ?Tu mieszkam, tu kupuję?. Podobnie do swoich kolegów uważają nasi lokalni samorządowcy.
? Zgadzam się z ideą promowania małych sklepów osiedlowych, które często są przykładem inicjatywy, zaangażowania oraz pracowitości naszych mieszkańców ? mówi Robert Roguski, burmistrz Kobyłki. ? To na ogół małe rodzinne firmy dające zatrudnienie i perspektywę przekazania biznesu młodemu pokoleniu ?następców?. Bardzo mi się ta akcja podoba ? zachęcam do działania zgodnie z tym hasłem. Sam preferuję zakupy w Kobyłce ? dodaje.
Taką opinię podziela również Robert Perkowski, burmistrz Ząbek ? miasta, na którego terenie znaleźć można zarówno małe osiedlowe sklepiki, jak również te wielkopowierzchniowe. ? Popieram każdą akcję promującą lokalną przedsiębiorczość. Równomierny rozwój miasta, dobrobyt mieszkańców, ale i komfort życia nas wszystkich zależy od lokalnej aktywności. Ta akcja promuje właśnie taką lokalną przedsiębiorczość i powrót do małych osiedlowych sklepików ? przekonuje.
Partnerami III edycji kampanii ?Tu mieszkam, tu kupuję? zostało szereg organizacji i instytucji m.in.: Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Naczelna Rada Zrzeszeń Handlu i Usług, Polska Federacja Producentów Żywności, Związek Pracodawców, Krajowa Izba Gospodarcza i wiele innych.
Więcej na stronie www.tumieszkamtukupuje.pl.
Teresa Urbanowska