TIK w SAT

Edukacja informatyczna jest jednym z elementów niezbędnych do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Nowe technologie bezpowrotnie wkroczyły w nasze codzienne życie. Dla nowych pokoleń nie istnieje życie bez komputerów, smartphonów i internetu. Naturalne jest korzystanie ze zdobyczy postępu technologicznego, lecz należy pamiętać, że to tylko narzędzia, którymi trzeba się umieć posłużyć.

Rolą nauczyciela jest wskazanie dzieciom możliwości jakie dają nowoczesne technologie, ich użyteczności w praktycznym działaniu i właściwego doboru w zależności od celu, który chcą osiągnąć. Zajęcia komputerowe w szkole dają szansę nauczycielowi wykazać się kreatywnością. Rozpoczynając swoją pracę zawodową w Niepublicznej Szkole Podstawowej Nr 48 Aktywności Twórczej najbardziej ceniłam sobie możliwość wykorzystania swoich pomysłów w pracy z dziećmi już sześcioletnimi. Wykorzystanie programu autorskiego w zwiększonej ilości godzin informatyki dawała mi możliwość rozwinięcia skrzydeł. Zaowocowało to współpracą z wydawnictwem – jestem współautorką pakietu edukacyjnego ?Mój Kuferek?, który jako pierwszy na rynku wprowadzał propozycje zajęć informatycznych dla dzieci sześcioletnich już w roku 2004. Zmiany w podstawie programowej – wprowadzenie zajęć komputerowych w klasach 1-3 potwierdziły konieczność edukacji dzieci w zakresie korzystania z Technologii Informacyjno Komunikacyjnych (TIK).

W Szkole Aktywności Twórczej, w której pracuję uczniowie już od klasy 0 poznają szerokie możliwości jakie daje wykorzystanie TIK. Początkowo w formie zabawy ?oswajają” mysz komputerową, klawiaturę i podstawowe umiejętności korzystania z zestawu komputerowego, wykorzystując oprogramowanie edukacyjne oraz korzystając z bezpiecznych stron internetowych. Nie lada frajdą są wirtualne podróże ? te bliskie: zobaczenie szkoły lub swojego domu, po te odległe ? zwiedzanie miast, galerii i muzeów bez wychodzenia z pracowni komputerowej. Montują film o swojej klasie z wykorzystaniem efektów specjalnych. Działania związane z multimediami rozszerzane są w kolejnych klasach poprzez wykonywanie prezentacji w nowoczesnej formie na bazie wielokrotnych zbliżeń, czy też tworzenie filmu animowanego metodą poklatkową. W miarę nabywania przez uczniów umiejętności pisania i czytania tworzą dokumenty tekstowe z wykorzystaniem grafiki i formatowania elementów. Uczą się doboru układu treści podczas tworzenia wizytówek, dyplomów czy zaproszeń. Ciekawym elementem zajęć komputerowych jest wykorzystanie metody projektów lub WebQest. Planowanie wycieczki klasowej poprzez wyszukanie bazy noclegowej, atrakcji turystycznych, zaplanowanie trasy wycieczki wraz z wykonaniem kalkulacji kosztów i oceną opłacalności wyjazdu to tylko jeden z wielu realizowanych projektów. Grafika komputerowa to kolejny interesujący dział. Już klasy 3 wykonują animowane gify pracując na wielu warstwach w zaawansowanym programie graficznym.

Korzystanie ze stron internetowych, selekcja informacji, zasady bezpiecznego serfowania po sieci, korzystanie z poczty e-mail to niezbędnik każdego ucznia SAT. To tylko niektóre przykładów z tematów realizowanych w klasach 0-3 na zajęciach komputerowych. Nie należy zapominać o korelacji zajęć komputerowych i technicznych. W klasach 4-6 wykonywanie projektu 3D własnego pokoju z zachowaniem funkcjonalności wnętrza i dostosowaniem kolorystyki wzbudziło zainteresowanie uczniów. Tworzenie scenariusza i nagrywanie własnego filmu z wykorzystaniem efektów specjalnych, również nie generowanych komputerowo – choćby wymuszona perspektywa, dało wiele radości uczniom klasy 6. W bieżącym roku wprowadzam elementy algorytmiki i programowania już od klasy 3. Daje to podstawy do planowanego, w kolejnym roku szkolnym, wdrożenia zajęć z robotyki.

Własne strony internetowe to możliwość zaprezentowania swoich zainteresowań w kreatywny sposób. Prowadzenie badań i prezentowanie ich wyników z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego nie stanowi żadnego problemu dla naszych uczniów. Korzystanie z nowych mediów, ich odbiór i krytyczne spojrzenie na współczesny świat realizowane jest podczas zajęć edukacji medialnej prowadzonej jako dodatkowy przedmiot w klasach 4-6.

Ponadto uczniowie mają możliwość uzyskiwania w szkole Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych (ECDL?European Computer Driving Licence) w certyfikowanym Laboratorium Edukacyjnym ECDL, które funkcjonuje w szkole. Do tej pory certyfikaty uzyskało kilkunastu uczniów.

W bieżącym roku po raz kolejny uczniowie uzyskali nagradzane miejsca w VII Międzynarodowym Konkursie Informatycznym Bóbr.

Uczniowie Szkoły Aktywności Twórczej realizując zwiększoną ilość godzin informatyki już od klasy 0 mają możliwość pełniejszego rozwoju swoich umiejętności i talentów w dziedzinach związanych z TIK. Wykorzystują zdobyte umiejętności w praktyce również na innych przedmiotach.

Mimo kilkunastoletniego doświadczenia, każda lekcja jest dla mnie nową przygodą i wyzwaniem, aby wskazać uczniom nowe horyzonty i zastosowania TIK. Chcę, aby każde dziecko miało szansę rozwinąć skrzydła, tak jak ja mogłam rozwinąć swoje. Próbki prac moich uczniów można znaleźć na stronie szkoły: www.sat.edu.pl. Zachęcam do oglądania.

Mirosława Wypchło