W ramach projektu edukacyjnego realizowanego przez Stowarzyszenia KLATRAT, w Radzyminie odbyły się w dniu 14 maja TECHNO-warsztaty z Politechniką Warszawską. Licealiści z radzymińskiego LO zapoznali się z Robotyką w wersji LEGO Mindstorms NXT 2.0
Celem warsztatów TECHNO było zapoznanie uczestników z podstawowymi zagadnieniami związanymi z robotyką oraz mechatroniką poprzez realizację własnych robotów. W tym celu w trakcie warsztatów wykorzystane zostały zestawy klocków Lego MindStorms NXT 2.0* oraz proste środowisko do ich zaprogramowania. W trakcie warsztatów uczestnicy zostali podzieleni na 3-4 osobowe zespoły, z których każdy miał za zadanie zbudować i zaprogramować na kolejnych panelach roboty o coraz bardziej zaawansowanej konstrukcji i wykonujących coraz bardziej rozbudowane funkcje.
Aby zachęcić do tworzenia samodzielnych projektów i pokazać różne możliwości, jakie daje zestaw, podczas pierwszych paneli uczestnicy mogli realizować takie modele robotów jak: robot jaszczurka, poruszający się na gąsienicach czołg strzelający kolorowymi kulkami, robot sortujący kulki, android niepozwalający się oszukać. Projekt został dofinansowany przez Fundację PGNiG i Politechnikę Warszawską, Dzięki temu dofinansowaniu we wtorek 14 maja magister inżynier Jan Semeniuk i inżynier Paweł Borzym z Wydziału Mechatroniki Politechniki Warszawskiej, odwiedzili Liceum Ogólnokształcące im. C.K. Norwida w Radzyminie, w którym przeprowadzili warsztat zROBOTYKI o nazwie Robotyka w wersji LEGO Mindstorms NXT 2.0.
Podczas pierwszego panelu zapoznano uczestników z teorią do robotyki i mechatroniki, a także omówiono dostępne rodzaje czujników i strukturę programu, w którym podczas zajęć powstawały programy sterujące robotami. W części drugiej konstruowano prostego robota z wykorzystaniem przykładowej instrukcji, dzięki czemu można było w praktyce zapoznać się z dostępnymi elementami zestawu LEGO Mind-Storms NXT 2.0. Uczniowie uczyli się również pracować w programie NXT do pisania programów sterujących robotami.
Programy były tworzone w prosty sposób, poprzez łączenie ze sobą odpowiednich bloczków odpowiadających różnym funkcjom. Celem panelu trzeciego było wykonanie bardziej skomplikowanego modelu robota, wykorzystującego większą liczbę czujników, w stosunku do pierwszej przygotowanej przez uczestników konstrukcji. W ten sposób uczestnicy mieli możliwość stworzenia robota, realizującego więcej funkcji lub którego funkcje będą bardziej złożone.