W lipcu 2010 roku Szkoła Podstawowa Nr 3 im Janusza Korczaka w Zielonce otrzymała grant na realizację projektu europejskiego w kooperacji z pięcioma szkołami: z Islandii, Norwegii, Estonii, Włoch i Grecji, noszącego nazwę ? SMArT Homes in Europe, czyli Mądre Domy w Europie.Projekt „Mądre Domy w Europie” realizowany jest w ramach programu ,,Uczenie się przez całe życie? Comenius ? Wielostronne Partnerskie Projekty Szkół, który wspiera i finansuje partnerską współpracę europejskich placówek edukacyjnych polegającą na realizacji wspólnego projektu.
Tytuł projektu SMArT Homes jest akronimem słów Science Maths Art Technology Homes (podkreśla wykorzystanie wiedzy i informacji z zakresu przyrody, matematyki, sztuki oraz techniki w tworzeniu nowoczesnych domów w Europie).
Jego realizacja potrwa 2 lata. Efektem współpracy będą modele energooszczędnych domów przyjaznych środowisku, z każdego kraju. Domy mają być zaprojektowane i zbudowane przez uczniów, z wykorzystaniem zdobytej przez nich wiedzy o możliwościach użycia odnawialnych źródeł energii do ich ogrzewania, recyklingu, ochrony środowiska. Produktem finalnym projektu będzie wizja przyjaznej środowisku osady, składającej się z domków wykonanych przez uczniów z poszczególnych krajów partnerskich.
Współpraca z innymi krajami ma uświadomić dzieciom różnice kulturowe, historyczne i językowe między krajami partnerskimi. Projekt ma pokazać dzieciom, że jesteśmy integralną częścią Europy, lecz mamy tak jak inne kraje, swoją kulturę i obyczaje.
Udział w projekcie ma pomóc wdrożyć uczniów do krytycznego myślenia, uczulić ich na potrzeby racjonalnego gospodarowania zasobami energetycznymi i uwrażliwić na ochronę przyrody. Nauczyciele ze szkół partnerskich będą odwiedzać się wzajemnie. Założeniem docelowym jest usprawnienie i urozmaicenie dotychczasowych metod pracy tak, aby zachęcać uczniów już na etapie szkoły podstawowej do nauki przedmiotów ścisłych.
Pierwsze spotkanie nauczycieli ze szkół partnerskich odbyło się w październiku w Polsce. 20 października 2010 r Szkoła Podstawowa Nr 3 w Zielonce gościła nauczycieli z Islandii, Norwegii, Estonii, Włoch i Grecji.
Uczniowie przygotowywali prezentacje o państwach, z których pochodzą uczestnicy. Uczestnicy projektu wzięli udział w programie artystycznym, przygotowanym przez uczniów specjalnie na tę okazję. Polskie piosenki zaśpiewał chór szkolny pod kierownictwem Ewy Pryt. Uczniowie zagrali również utwory na fletach. Grupa teatralna pod przewodnictwem pań polonistek: Ewy Pyziołek i Uli Rudnickiej pokazała przedstawienie ekologiczne p.t. ,,Soła ? czysta woda z gór?. Pokazano krótkie filmy nagrane przez uczniów w wersji angielskiej o Zielonce. Szkoła pełna była dekoracji związanych z pięcioma państwami europejskimi, ale także z dziedzictwem kulturowym Polski. Goście zaprezentowali swoje szkoły. i obejrzeli uroczystość pasowania na ucznia. Dowiedzieliśmy się, że w żadnej z goszczących u nas szkół nie ma podobnego zwyczaju.
W pierwszym dniu wizyty wieczorem, ówczesny burmistrz – Adam Łossan, podjął uczestników projektu oraz nauczycieli zielonkowskiej „Trójki” na uroczystej kolacji.
Zagraniczni nauczyciele obserwowali metody pracy naszych nauczycieli, oraz uczniów w wybranych klasach. Porównywali metody i style nauczania przedmiotów ścisłych. Uczniowie z zainteresowaniem uczestniczyli w lekcjach prowadzonych przez pedagogów z Grecji, Norwegii, Włoch, Estonii oraz Islandii, którzy zaprezentowali swoje metody nauczania.
Rok 2010 był rokiem Chopinowskim, w związku z tym zorganizowano w szkole ,,Wieczór Chopinowski?. Równocześnie odbywały się spotkania projektowe i kontynuowano pracę nad projektem, w który zaangażowali się wszyscy nauczyciele pracujący w szkole. Nie sposób wymienić wszystkich, ale każdy był w mniejszy, lub większy sposób zaangażowany. Wiele pracy mieli szczególnie nauczyciele angliści, nauczyciel informatyki oraz dyrekcja. Dużo czasu i pracy nad projektem poświęciła nauczycielka języka angielskiego pani Małgosia Zawisza, która opracowała i koordynowała cały projekt w Polsce.
Po pracy nasi nauczyciele pokazywali gościom zabytki Warszawy i opiekowali się nimi codziennie. Ostatniego dnia, dyrekcja, nauczyciele i goście spotkali się na uroczystej kolacji w restauracji, gdzie rozmowom nie było końca. Spotkanie przebiegło w miłej, przyjaznej atmosferze. Stało się to kolejną okazją do poznania zwyczajów w różnych częściach Europy. Dowiedzieliśmy się, że naszym gościom bardzo podobała się Warszawa, i nasze zbytki. Byli pod wrażeniem zaangażowania i kulturalnego zachowania uczniów zielonkowskiej szkoły. Stwierdzili, że bardzo wysoko postawiliśmy poprzeczkę i że chętnie do nas jeszcze przyjadą. Wyjeżdżali bardzo zadowoleni.
W tej chwili mamy kolejny rok i w dalszym ciągu pracujemy nad projektem. Ostatnio omawialiśmy sposoby uzyskiwania energii w Polsce na przestrzeni wieków.
Ewa Dunin-Wilczyńska
nauczyciel ? bibliotekarz