„Pozory mylą, dowód nie” to hasło rozpoczętej 2 lipca ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, pod patronatem Komendanta Głównego Policji. Jej partnerami są Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu niepełnoletnim.
Chcemy między innymi przypomnieć sprzedawcom o konieczności sprawdzania dowodów tożsamości młodych osób, które chcą kupić alkohol, jeśli mają wątpliwości co do ich pełnoletności.
2 Lipca w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyła się konferencja
prasowa inaugurująca kampanię społeczną „Pozory mylą, dowód nie”. Jej
celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców, ale również świadków sprzedaży w
sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości. Założenia i cele
kampanii przedstawili podczas konferencji podinsp. Marek Walczak,
Zastępca Biura Prewencji KGP i Danuta Gut, dyrektor Biura ZPPP Browary
Polskie.
Osoby poniżej 18 roku życia mają stosunkowo łatwy dostęp do alkoholu.
Ten problem dostrzega większość z nas. Żeby kupić alkohol nastolatki
stosują różne sztuczki: poważny ubiór, pomoc dojrzalej wyglądającego
kolegi, czy przekonywanie sprzedawcy, że dowód mają, ale zostawili go w
domu. To tylko niektóre z nich. Stąd hasło kampanii społecznej „Pozory
mylą, dowód nie”. Organizatorzy, czyli Komenda Główna Policji i Związek
Browary Polskie, chcą zwrócić uwagę na problem zakupu alkoholu przez
osoby, które nie ukończyły 18 lat. Chcemy przypomnieć sprzedawcom, że
sprzedaż alkoholu małoletnim to przestępstwo. Będziemy więc wskazywać,
jak można uniknąć popełnienia przestępstwa i jednocześnie utraty
zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Chcemy również zwrócić uwagę, by
sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na
dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol. Od
stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat). Do roku 2001 funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się od tych wydawanych osobom dorosłym. Jednak od ponad ośmiu lat w polskim prawie nie ma nawet pojęcia dowodu tymczasowego.
Wsparciem dla prowadzonych działań będzie symbol „Alkohol. Tylko dla
pełnoletnich”, który od lipca pojawi się w spotach reklamowych piwa
produkowanego w Polsce przez browary zrzeszone w Związku. Ten sam
przekaz pojawi się również na materiałach kampanii „Pozory mylą, dowód
nie”. Wprowadzenie symbolu „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” to wspólna
inicjatywa browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu
Piwowarskiego – Browary Polskie.
W ramach kampanii policjanci w całej Polsce będą docierać do punktów
sprzedaży napojów alkoholowych i przypominać o obowiązujących przepisach
regulujących zasady sprzedaży alkoholu. Do sprzedawców trafią też
plakaty, ulotki i naklejki z hasłem przewodnim akcji.