Polacy bardzo chcieli zrobić naszą rodzimą ?Bezsenność w Seattle”, a więc komedię romantyczną, którą mogliby cytować samotni 30-latkowie. Jednak tak się mają ?Rozmowy nocą” do filmu Nory Ephron, jak ?Wiedźmin” z Żebrowskim do ?Władcy pierścieni” Jacksona. Po pierwsze, między bohaterami nie ma chemii.
Marcin Dorociński snuje się po ekranie i mamrocze coś pod nosem, nic zresztą dziwnego – przyszło mu zagrać 30-letniego prawiczka, kontrolowanego przez samotną mamusię, co słucha za głośno starych rockowych przebojów. Różczka nie ma tej charyzmy, co w ?Lejdis”, bo i nie ma co grać.
Dialogi są wymuszone, źle sklecone, nie mają tego dynamizmu, błyskotliwości i zaciętości, co chociażby te w filmach Saramonowicza i Koneckiego (niestety ich filmy są wyznacznikiem polskiego, dobrego filmu rozrywkowego o sprawach damsko-męskich).
?Rozmowy nocą” miały być manifestem samotnych 30-latków. Jacy oni są? Otóż poza Bartkiem (Dorociński), który jest kucharzem i marzy o pracy w ekskluzywnej knajpie, są blondyneczka-kelnerka, co się ?buja” w wielkim dresiarzu; nimfomanka, superlaska, co chodzi na castingi i daje się uwodzić producentom, bo to może być szansa na sukces; Matylda (Różczka), która marzy o dziecku, ale kandydata brak, więc daje anons do gazety; itd.
Dziwaczna ta galeria postaci, przez swoją dziwaczność psująca nam identyfikację z bohaterami. Pamiętacie Meg Ryan – dziewczynę z sąsiedztwa i Toma Hanksa – przeciętnego faceta? Z nimi potrafili się identyfikować widzowie na całym świecie, ale z Dorocińskim i Różdżką nie potrafimy (mówię również w imieniu znajomych, z którymi oglądałem film). Wiadomo, że mamy do czynienia z komedią romantyczną i przedstawia nam się baśń z happy-endem, ale chociaż odrobinę normalności wypadałoby w bohaterów włożyć.
Na koniec perełka – warto obejrzeć ten film dla …product placement – reklamowane towary mamy w dialogach, na pierwszym planie, na drugim planie, wszędzie… Subtelności za grosz. Są sceny zrealizowane specjalnie, by zareklamować produkt. Paranoja!
Rozmowy nocą
Polska 2007
Reż.: Maciej Żak
Obsada: Marcin Dorociński, Magdalena Różczka
95′, SPI
Marcin Pieńkowski