Na wstępie mojej odpowiedzi na Państwa pismo zatytułowane ?opinia?, chciałbym bardzo podziękować za to, że w końcu, zainteresowaliście się sprawą odzyskiwania przez Gminę Tłuszcz podatku VAT. Swoją ?opinię? skierowaliście Panowie do mediów, w celu poinformowania opinii publicznej o ww. sprawie. Ja również chciałbym poinformować mieszkańców o przebiegu moich starań odnośnie pozyskania dodatkowych środków finansowych na kontynuację budowy sieci wodociągowej na terenie Gminy Tłuszcz.
Podejmowane przeze mnie działania mają zawsze na celu dobro mieszkańców. Budowa sieci wodociągowej to temat najczęściej poruszany na spotkaniach z mieszkańcami. Nie wszyscy mieszkańcy wiedzą, że Gmina Tłuszcz jest w posiadaniu kompletnej dokumentacji projektowej na budowę sieci wodociągowej wraz z pozwoleniami na budowę, której wybudowanie wyceniono w kosztorysach inwestorskich na ponad 70 000 000 PLN (siedemdziesiąt milionów złotych). Wykonanie tej dokumentacji pochłonęło już z budżetu Gminy Tłuszcz ponad 1 630 000,00 PLN (jeden milion sześćset trzydzieści tysięcy złotych). Wszelkie działanie opóźniające pozyskiwanie środków zagrażają realizacji ww. inwestycji, w związku z terminowością pozwoleń na budowę. Mając to na uwadze, nie wyobrażam sobie, ażeby działania Radnych Rady Miejskiej w Tłuszczu doprowadziły do utraty pozwoleń na budowę, a co za tym idzie ? naraziły na stratę finansową całą naszą gminę. Dokładam wszelkich starań w celu pozyskania dodatkowych środków na cele inwestycyjne. Tym właśnie podyktowane było podpisanie w dniu 26 marca 2012 r. umowy z firmą Deloitte Legal, Pasternak i Wspólnicy Kancelaria Prawnicza sp. k. na świadczenie usług doradztwa prawnego polegających na zastępstwie procesowym/doradztwie w zakresie zastępstwa procesowego w postępowaniu o zwrot nadpłaty w podatku od towarów i usług w obszarze optymalizacji podatkowej związanej z rozliczeniem ww. podatku VAT przez Gminę Tłuszcz. Legalność zawarcia tej umowy nie podlega żadnej dyskusji. Jako Burmistrz Tłuszcza posiadam kompetencje by taką umowę zawrzeć i nie potrzebuję do tego zgody Rady Miejskiej. Nie miałem również obowiązku informowania radnych, że podjąłem działania mające na celu odzyskanie zapłaconego już podatku VAT.
Firma Deloitte jest światową marką z ogromnym doświadczeniem działającą również na polskim rynku. Firma ta zajmuje się audytem, konsultingiem, doradztwem finansowym, zarządzaniem ryzykiem i doradztwem podatkowym, prowadzi również kancelarię prawniczą. Deloitte, zatrudniając ponad 1000 specjalistów może kompleksowo i w sposób pełny zrealizować zapisy umowy, która obejmuje między innymi wykonanie diagnozy (przygotowano trzy odrębne rozwiązania odzyskiwania VAT z oceną ryzyka poszczególnych rozwiązań) oraz wykonanie fazy wdrożeniowej, podczas której pracownicy Deloitte będą przygotowywać wnioski o interpretacje prawa podatkowego oraz reprezentować Gminę w tych postępowaniach, w tym między innymi przed Naczelnikiem Urzędu Skarbowego, Dyrektorem Izby Skarbowej, Dyrektorem Urzędu Kontroli Skarbowej oraz Sądami Administracyjnymi. O wysokości wynagrodzenia związanego z zawarciem tej umowy nie będę z Panami Radnymi polemizował, gdyż nie miałem możliwości zapoznania się z treścią cytowanych w Państwa ?opinii? umów i zakresu prac jakie mają wykonać ich wykonawcy. Nie posiadam również wiedzy na temat – czy cytowane przez Panów przykłady innych Gmin posiadają zakłady budżetowe czy spółki prawa handlowego, a są to bardzo ważne informacje wpływające na nakład pracy wykonawców umów i stopień trudności ich realizacji. Mam nadzieję, że jesteście Panowie w posiadaniu wskazanych w ?opinii? umów i możecie mi je na dzisiejszej komisji udostępnić w celu zapoznania się z nimi.
W dniu 17 lipca 2012 roku odbyło się spotkanie radnych z przedstawicielami firmy Deloitte, na którym zostały przedstawione wyniki ?fazy diagnostycznej?. Zaproponowano trzy rozwiązania z czego najkorzystniejszym wg. Wykonawcy jest rozwiązanie pierwsze polegające na rozwiązaniu ZGKiM, a w jego miejsce zostałaby utworzona spółka prawa handlowego. Na początku sierpnia zwróciłem się do wszystkich Komisji Rady Miejskiej z prośbą o wyrażenie stanowiska w przedmiotowej sprawie. Z przykrością muszę stwierdzić, że Komisje jedynie opowiedziały się przeciwko przekształceniu ZGKiM w spółkę i odłożeniu decyzji w tej sprawie na późniejszy czas. Komisje nie wyraziły swego stanowiska na temat innych rozwiązań. Podjęta przez pięciu radnych próba publicznej polemiki na temat zasadności zawarcia umowy z firmą Deloitte, kilka miesięcy po przedstawieniu jej wyników radnym, w mojej ocenie ma na celu jedynie wywołanie sztucznego ?szumu medialnego?, nic nie wnosząc do sprawy. Zwłaszcza, że zapomnieliście Panowie podać również do publicznej wiadomości, że firma Deloitte poinformowała o możliwości odzyskania podatku VAT ze zrealizowanych już inwestycji na kwotę prawie jednego miliona złotych. Dalsze odkładanie w czasie decyzji w sprawie odliczania podatku VAT spowoduje brak możliwości odliczenia podatku zapłaconego w 2008 r. Nie poinformowaliście Panowie mieszkańców o tym, że podatek VAT można odzyskać tylko pięć lat wstecz. Wszelkie przedłużające się dyskusje odnośnie tej kwestii traktuję jako działanie celowe, wymierzone w mieszkańców Gminy i wbrew interesowi publicznemu, ukryte ?pod płaszczykiem? troski o Gminę. Z przykrością muszę jeszcze wspomnieć, że zarówno radni poprzedniej, jak i obecnej kadencji nie poczynili żadnych kroków, ażeby należny podatek próbować odzyskać!!!
Na koniec odniosę się do postulatów.
1)W świetle przedstawionego powyżej uzasadnienia uważam, że wywieranie na mnie nacisku w celu wypowiedzenia umowy zawartej z firmą Deloitte jest próbą odwrócenia uwagi mieszkańców od rzeczy ważnych. Radni boją się podejmować decyzje i brać za nie odpowiedzialność. Każda odważna decyzja lub działanie podjęte przez burmistrza są krytykowane i negowane (np. parking przy dworcu, projekt wiaduktu, powołanie spółki wodnej, wykonanie projektu hali sportowej i wiele innych). Po przeanalizowaniu ?opinii? pięciu radnych – nie widzę zasadności zrywania umowy z firmą Deloitte. Jeżeli radni nie dokonają wyboru jednego z rozwiązań zaproponowanych w raporcie przez Wykonawcę, będę jak zwykle zmuszony sam podjąć kolejną decyzję, ażeby uniknąć kolejnych strat. Decyzja ta zaś na pewno zostanie skrytykowana przez radnych. Radni Rady Miejskiej w Tłuszczu są w posiadaniu umowy z firmą Deloitte, a co za tym idzie sami mogą dokonać szczegółowej oceny treści tej umowy. Jednocześnie informuję mieszkańców Gminy Tłuszcz, że umowa przewiduje zmianę jej treści za zgodą obu stron dokonanych w formie pisemnej.
2)Odnośnie przystąpienia do Partnerstwa Publiczno-Prywatnego, informuję opinię publiczną, że proces ten nie jest przeprowadzany w pośpiechu. Do działań w ramach PPP należy się oczywiście odpowiednio przygotować. Pierwsze moje działania w tej sprawie miały miejsce w 2011 r. Na spotkaniu z radnymi, a później jeszcze na sesji Rady Miejskiej, która miała miejsce w Centrum Kultury, została zaprezentowana możliwość podjęcia takiej współpracy. Pod koniec ubiegłego roku przygotowałem projekt uchwały w sprawie podjęcia działań zmierzających do przygotowania realizacji przedsięwzięć w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Sam tytuł uchwały wskazuje na to, że miała ona być zgodą na podjęcie działań przygotowujących Gminę do wdrożenia PPP. W uzasadnieniu podkreślony był wyraźnie intencyjny charakter uchwały, oraz fakt, że omawiana uchwała ?nie rodzi żadnych skutków finansowych dla budżetu gminy?. Niestety, została ona zdjęta z porządku obrad XIX Sesji Rady Miejskiej w dniu 4 grudnia 2012 r. na wniosek jednego z autorów przedmiotowego pisma ? Pana radnego Roberta Szydlika. Tym samym, po raz kolejny, Rada Miejska w Tłuszczu uchyliła się od podjęcia tak ważnej decyzji dla mieszkańców Gminy Tłuszcz. Radni swą decyzję argumentowali tym, że mają zbyt małą wiedzę na ten temat. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zorganizowałem szkolenie mające na celu przybliżenie tej problematyki, na które zaproszeni byli wszyscy radni. Niestety dwóch z pięciu autorów tej ?opinii? nie wzięło w nim udziału, a trzeci wyszedł w połowie szkolenia.
Prowadziła je pani Agata Kozłowska ? Dyrektor Investment Support ? firmy, wspierającej samorządy i podmioty prywatne w przygotowaniu i realizacji przedsięwzięć inwestycyjnych w dziedzinie partnerstwa publiczno-prywatnego.
W trakcie szkolenia prowadząca wielokrotnie podkreślała, że proces jest długotrwały i zasadność jego dalszego prowadzenia jest na każdym etapie weryfikowana.
Zaraz po szkoleniu ustaliliśmy z radnymi, że Pani prowadząca przygotuje analizę możliwości i kosztów realizacji przedsięwzięcia oraz możliwych wariantów. Uważam, że wobec podjętych przeze mnie przedstawionych tu działań, zarzut o pośpiechu we wdrażaniu PPP w naszej Gminie jest bezpodstawny. Szkolenie miało miejsce 24 stycznia 2013 r. i od tego czasu żaden z radnych nie przedstawił swoich oczekiwań co do wariantów przedsięwzięcia. W związku z powyższym, po raz kolejny będę musiał podjąć decyzję samodzielnie.
3)Podczas szkolenia prowadząca informowała, że w zależności od wyboru wariantu realizacji partnerstwa może ono wchodzić, choć nie musi, w zadłużenie Gminy. Na dzień dzisiejszy nie znam Państwa propozycji w tej sprawie. Odwlekanie rozpoczęcia gruntownie zaplanowanych inwestycji, stwarza niebezpieczeństwo zaprzepaszczenia szansy na spełnienie oczekiwań mieszkańców w najbliższym czasie. Jednocześnie pragnę zauważyć, że nie kto inny tylko właśnie radni stali na stanowisku, że za mało inwestuję i zadłużam Gminę. Skąd ta nagła zmiana? Niestety, najprawdopodobniej w najbliższym okresie programowania tj. w latach 2014 -2020 na Mazowszu będzie znacznie mniej pieniędzy na inwestycje wodno-kanalizacyjne, ze względu na fakt zakwalifikowania naszego województwa do tzw. regionów przejściowych. Stąd moja decyzja o próbie przystąpienia do Partnerstwa Publiczno ? Prywatnego.
Po dzisiejszym spotkaniu oczekuję od Państwa radnych jasnych deklaracji dotyczących poruszonych w ?opinii? tematów, konkretnych decyzji i ustaleń.
Do wiadomości:
1.Rada Miejska w Tłuszczu,
2.Media lokalne