Projekt konkursowy nr POKL.09.01.01-14-091/11 pn. ?Odkryjmy wspólnie świat?, Priorytet IX. Rozwój wykształcenia i kompetencji w regionach, Działanie 9.1. Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, Poddziałanie 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej.
W 5 szkołach podstawowych funkcjonujących na terenach wiejskich Gminy Wołomin realizowany jest projekt, w ramach którego dzieci 3 i 4 – letnie uczestniczą w zajęciach opiekuńczo ? wychowawczych, finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego. W Zespole Szkół w Czarnej, Zespole Szkół w Duczkach, Zespole Szkół w Ossowie, Szkole Podstawowej w Starym Grabiu i w Szkole Podstawowej w Zagościńcu odbywają się bezpłatne zajęcia dla 105 dzieci z terenów wiejskich Gminy Wołomin.
Na realizację tego zadania pozyskano 533 532,00 PLN, w tym płatność ze środków europejskich w kwocie 470 629,70 PLN oraz dotacja celowa z budżetu krajowego w kwocie 62 902,30 PLN.
Początek wspólnej pracy wcale nie był łatwy, bowiem dzieci wcześniej nie uczęszczały do przedszkoli. Przedszkolaki przezwyciężyły jednak lęk przed nieznanym i dziś z uśmiechem na ustach rozstają się z rodzicami, chętnie uczestniczą w organizowanych zajęciach i zabawach. Dzieci coraz lepiej i pewniej czują się w grupie przedszkolnej, zdarza się, że nie chcą wracać do domu.
Przedszkolaki lubią zabawy tematyczne, konstrukcyjne, ruchowo ? muzyczne, zajęcia plastyczne. Zdarza się, że dziewczynki bawią się w kąciku majsterkowicza używając śrubokręta, przykręcają lub odkręcają śrubki, natomiast chłopcy spędzają czas przy nowej kuchni gotując.
Ulubioną aktywnością dzieci są zabawy klockami – dzieci uwielbiają budować domy, garaże, gospodarstwa. Lubią także zajęcia ruchowe, w tym zabawy z chustą animacyjną. Chętnie biorą udział w zajęciach umuzykalniających z wykorzystaniem gitary. Bawią się w muzyków wykorzystując do tego własnoręcznie wykonane instrumenty perkusyjne z opakowań wtórnych. Wiele frajdy sprawiają im także wspólne zabawy. Dzieci poznają różne techniki plastyczne (rysowanie, malowanie palcem i pędzlem, wydzieranki, wycinanki, lepienie z plasteliny). Szybko uczą się wierszyków i piosenek.
Maluchy bardzo lubią ćwiczenia oparte o techniki M. Montessori tj. podawanie dzwonka, kropelka wody, zaczarowane kule. Dzięki zabawom wyciszającym stają się spokojniejsze i opanowane.
Zastosowanie w codziennej pracy różnych metod aktywizujących np. W. Sherborne czy M. Montessori, wpłynęło na pozytywne zmiany w zachowaniach dzieci, co zauważają nie tylko nauczyciele ale i rodzice dzieci. Dzieci reagują na polecenia, sprawnie sprzątają po skończonej zabawie, lubią wspólnie się bawić i uczyć poprzez zabawę.
Przedszkolaki uspołeczniają się ? chętniej biorą udział w zajęciach grupowych, utożsamiają się z grupą, bawią się z rówieśnikami, są bardziej śmiałe i zdyscyplinowane, także podczas wspólnych zajęć. Chętnie nawiązują kontakty, a dzięki temu między dziećmi zawiązują się przyjaźnie.
W ramach zajęć dzieci spotykają się z ciekawymi ludźmi, poznają różne zawody np. fryzjera, lekarza czy baletnicy-tancerki.
Dzieci systematycznie uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez specjalistów: logopedę i psychologa. Z pomocy i wsparcia specjalistów korzystają także rodzice i nauczyciele.
Na zajęciach terapeutyczno-stymulacyjnych wspólnych dla dzieci i ich rodziców, pod kierunkiem psychologa, rodzice uczą się praktycznego odkrywania na nowo potrzeb swoich dzieci, ich talentów, a także czerpią radość ze wspólnych zabaw i zajęć.
Zajęcia z logopedą, zabawy ortofoniczne i kontakty z rówieśnikami owocują postępem w zakresie rozwoju mowy. Rozmowy z logopedą pomagają zrozumieć rodzicom jak ważna jest stymulacja rozwoju mowy dziecka, m.in. przez czytanie książek, opowiadanie przez dziecko ich treści, wspólne rozmowy, ćwiczenia językowe.
Ważnym elementem pracy punktów przedszkolnych jest wzmacnianie więzi rodzinnych. Dzieci uczą się szacunku do osób starszych i potrzeby pomagania im w codziennych sytuacjach. Wielkim wydarzeniem było wspólne świętowanie Dnia Babci i Dziadka. Dzieci przedstawiły programy artystyczne. Zebrani z wielkim wzruszeniem obejrzeli występy swoich wnuków, jak również przyjęli prezenty przygotowane przez dzieci.
Rodzice są bardzo zadowoleni z zajęć, chętnie zostawiają swoje dzieci pod opieką profesjonalnych i troskliwych nauczycielek. Realizatorzy projektu oraz nauczyciele obserwując rozwój dzieci z wielkim optymizmem przygotowują atrakcje na drugie półrocze realizacji projektu.