Miesiąc temu podpisana została umowa z firmą SKANSKA na budowę tunelu pod torami kolejowymi w Ząbkach. Na stronach ząbkowskiego Urzędu Miasta pojawiła się informacja o utrudnieniach dla mieszkańców związanych z realizacją tej inwestycji wraz z prośbą o cierpliwość i zachowanie ostrożności w rejonie prowadzonych prac.
Osoba, która zredagowała i opublikowała tę informację skupiła się tylko na wyszczególnieniu zamkniętych ulic i pokazaniu dogodnych objazdów. Stworzona została nowa organizacja ruchu kołowego w rejonie budowy. I to wszystko. Niestety to nie koniec utrudnień, które dotkną nie tylko mieszkańców Ząbek, ale również mieszkańców innych gmin powiatu wołomińskiego. Jako radny Ząbek, który poparł tę inwestycję, czuję się w obowiązku uzupełnić informacje opublikowane na stronach ząbkowskiego urzędu.
W dniu 18 października 2012 r. Spółka Koleje Mazowieckie wystosowała pismo zaadresowane m.in. do Burmistrza Miasta Ząbki, w którym zwraca uwagę na problem komunikacji kolejowej podczas planowanej budowy tunelu w ciągu ulic Wojska Polskiego ? Orla. Koleje Mazowieckie zaniepokojone są faktem, że zaakceptowany projekt budowy tunelu zakłada aż ośmiomiesięczne wyłączenie jednego z torów na odcinku Warszawa Wileńska ? Zielonka. Dariusz Grajda, członek Zarządu Spółki pisze: (…) musicie zdawać sobie Państwo sprawę, że 30-40 minutowe przerwy w kursowaniu pociągów szczególnie w porannym szczycie komunikacyjnym spowodują ogromne utrudnienia i niezadowolenie pasażerów, a także nie pozwolą im dotrzeć do miejsc pracy i nauki w oczekiwanym czasie. Wspólnie przeżywaliśmy już taką sytuacją w miesiącach lipiec ? sierpień kiedy rozpoczęto prace przy budowie przystanku Warszawa ? Zacisze ? Wilno i zamknięto jeden z torów na szlaku Warszawa Wileńska ? Zielonka. Niezadowolenie pasażerów było ogromne, czemu dali wyraz w dziesiątkach skarg pisemnych i telefonicznych. O utrudnieniach w ruchu związanych z budową nowego przystanku kolejowego szeroko informowały również media, a należy zwrócić uwagę że wakacje to okres kiedy pasażerów korzystających z naszych usług jest relatywnie mniej niż w innych okresach roku.
Planowany okres rozpoczęcia etapu inwestycji związany z utrudnieniami w ruchu kolejowym ? marzec 2013 r. to okres, kiedy przewozy w ruchu aglomeracyjnym są największe. Należy zwrócić uwagę, że utrudnienia dotkną wszystkich pasażerów którzy dojeżdżają do Warszawy z całej linii Małkinia ? Ząbki. Sprawą z pewnością zainteresują się też media. Mając na uwadze powyższe Spółka Koleje Mazowieckie proponuje przedsięwziąć następujące działania w celu minimalizacji utrudnień dla pasażerów:
? rozważyć technologię zmiany prac budowlanych, tak aby okres wyłączenia jednego z torów był możliwie krótszy (optymalny okres to maj ? sierpień),
? rozważyć zabudowę tymczasowych rozjazdów w okolicy miejsca robót w celu skrócenia odcinka jednotorowego z 10 kilometrów do kilkuset metrów. Powyższe działania z pewnością wymagają większych nakładów finansowych, zmniejszyłyby jednak znacznie utrudnienia dla pasażerów.
W przypadku braku możliwości ich realizacji proponujemy rozważyć następujące czynności:
? umożliwienie krzyżowania pociągów w stacji Warszawa Wileńska ? Marki przez zmianę napędów/zamknięć zwrotnicowych, zabudowę semafora w stacji Warszawa Wileńska ? Marki umożliwiającą wyjazd na przebieg zorganizowany na tor nr 2 szlaku Warszawa Wileńska Marki ? Zielonka
? udrożnienie łącznicy Warszawa Wileńska Marki ? Warszawa Wschodnia Towarowa (linia 503) w celu przeciągania składów Kolei Mazowieckich trakcją spalinową w kierunku przeciwnym do szczytu przewozowego,
? budowa przed miejscem robót w Ząbkach peronu tymczasowego, umożliwiająca prowadzenie wahadłowego ruchu kolejowego torem na którym będą wykonywane prace budowlane, w relacjach Małkinia/Tłuszcz/Wołomin ? Ząbki oraz Ząbki ? Warszawa Wileńska (uciążliwością dla pasażerów byłaby konieczność przesiadki w Ząbkach wraz z koniecznością przejścia kilkudziesięciu metrów.
Dalej Członek Zarządu Kolei Mazowieckich pisze: ? Niestety nie można pozostawić tej sytuacji bez jakiejkolwiek reakcji. Z pewnością zdajecie sobie Państwo sprawę, że brak jest alternatywnej drogi kołowej, która byłaby w stanie przejąć potok pasażerów nie mieszczących się w pociągach. Dodatkowo brak również alternatywnej trasy kolejowej, która pozwoliłaby odciążyć odcinek Zielonka ? Warszawa Wileńska, bo przecież linia średnicowa nie jest już w stanie przejąć dodatkowych przewozów. Koleje Mazowieckie już w chwili obecnej, gdy częstotliwość kursowania pociągów w porannym szczycie przewozowym wynosi 10? zestawiają pociągi w maksymalnych dopuszczalnych ze względu na długość peronów zestawieniach ? 2EN71, 3EN57, a pasażerowie wciąż wskazują nam kolejne pociągi, które wymagają zwiększenia pojemności. Proszę o przedsięwzięcie działań w tej niezmiernie dla nas wszystkich ważnej sprawie, tak abyśmy zapewnili mieszkańcom z linii Małkinia ? Wołomin ? Ząbki możliwie mało uciążliwy dojazd do Warszawy w trakcie prowadzenia prac związanych z budową tunelu w Ząbkach.
Jak widać sytuacja jest poważna i nie powinno się jej bagatelizować. Mam nadzieję, iż sprawę uda się jakoś stosunkowo bezboleśnie dla nas wszystkich rozwiązać. Wierzę, że budowa naszego tunelu za dwa lata przyczyni się do poprawy jakości życia naszych mieszkańców, poprawiając ich bezpieczeństwo, oraz pozwoli zaoszczędzić tracony czas przy korzystaniu z obecnego przejazdu kolejowego.