Możemy nareszcie powiedzieć, że na podwarszawskiej kolei już nie obietnice, zapowiedzi a czyny i fakty a raczej Flirty. W połowie 2006 roku Samorząd Województwa Mazowieckiego zamówił dziesięć czteroczłonowych pojazdów niskopodłogowych FLIRT szwajcarskiej firmy Stadler.
Pojazdy zostały wyprodukowane w siedleckim zakładzie firmy wybudowanym w starych niepotrzebnych państwowej kolei zmodernizowanych halach. Na zakup pojazdów (w sumie 10 szt.) Samorząd Województwa Mazowieckiego przeznaczył 222 mln zł.
28 maja 2008 r. firma Stadler Rail AG otrzymała świadectwo dopuszczenia pojazdów szynowych FLIRT do eksploatacji na terenie Polski, które jest wydawane przez Urząd Transportu Kolejowego. W ciągu ostatnich miesięcy pierwsze dwa pojazdy były poddawane licznym próbom eksploatacyjnym. Elektryczny Zespół Trakcyjny typu FLIRT mierzy 74 m długości i posiada 212 miejsc siedzących oraz 284 miejsca stojące.
Wagony środkowe zostały wyposażone w pomieszczenia wielofunkcyjne na wózki dziecięce, rowery i duży bagaż. Znajdują się w nich również stanowiska dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Toaleta w każdym pojeździe została dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Flirt jeździ cicho. Komfort podróżnym zapewnia klimatyzacja. Pociąg znacznie ostrzej przyspiesza. Może osiągać prędkość do nawet 160 km na godzinę.
Na razie pojedzie jednak najwyżej 130 km na godz. A wszystko przez polskie przepisy( Ministerstwo Infrastruktury zapowiada ich zmianę), które mówią, że szybsze pociągi musi prowadzić aż dwóch maszynistów. We FLIRT-ach jest zaś miejsce tylko dla jednego.
Pierwsze dwa Flirty zostały przekazane Kolejom Mazowieckim w sobotę na Dworcu Wschodnim. Przez dwa tygodnie będą pracowały promocyjnie prawie w całym warszawskim węźle kolejowym. Następnie, ze względu na nienajlepszą jakość torowisk, kursować będą między Sochaczewem a Siedlcami jadąc z prędkością ponad 120 km na godzinę.
Do końca roku ma być w sumie dziesięć FLIRT-ów. To jednak w małym stopniu rozładuje tłok na liniach do Warszawy, bo Koleje Mazowieckie użytkują teraz blisko 200 elektrycznych pociągów. Od jesieni stopniowo ma być dostarczanych 11 piętrowych składów wagonów, które w Goerlitz produkuje koncern Bombardier.
Janusz Piechociński
fot. Michał Wagner
Jedno przemyślenie nt. „Kolejowy Flirt Mazowiecki”
Możliwość komentowania jest wyłączona.