Janusz Piechociński : Drogi Krajowe w budżecie

Dział 600 ? Transport i łączność:Wydatki dla tego działu zostały zaplanowane w kwocie 11.614.985 tys zł (tj. 236.9% ustawy budżetowej na 2007r.)

z tego na:

  • krajowe pasażerskie przewozy kolejowe – 610.000 tys. zł
  • infrastrukturę kolejową – 1.818.327 tys zł
  • autostrady płatne – 428.468 tys zł
  • drogi publiczne krajowe – 8.177.072 tys zł
  • Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad – 465.425 tys zł
  • Urzędy Żeglugi Śródlądowej – 3.596 tys zł
  • Główny Inspektorat Transportu Drogowego – 13.543 tys zł
  • Urząd Lotnictwa Cywilnego – 56.422 tys zł
  • pozostałą działalność – 42.132 tys zł

Drogi publiczne krajowe

W projekcie ustawy budżetowej na 2008 rok na wydatki związane z budową, modernizacją, utrzymaniem, ochroną, zarządzaniem drogami krajowymi oraz finansowaniem projektów z udziałem środków UE zaplanowano kwotę 9.070.965 tys. zł, tj. 288,1% ustawy budżetowej 2007r. (w tym z akcyzy ? 2.800.395 tys. zł).

Z kwoty 9.070.965 tys. zł przypada na:

  1. Autostrady płatne – 428.468 tys. zł

z tego:

  1. wykupy gruntów pod budowę autostrad płatnych – 383.901 tys. zł

(w tym w ramach POIiŚ ? 54.956 tys. zł)

  1. prace przygotowawcze – 44.567 tys. zł

w tym na projekty w ramach:

    • Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 30.240 tys. zł
    • Funduszu Spójności – 7.327 tys. zł
  1. wydatki związane z budową, przebudową, remontem,

utrzymaniem i ochroną dróg oraz finansowaniem

projektów z udziałem środków UE – 8.177.072 tys. zł

z tego przypada na:

    1. wydatki bieżące – 1.954.520 tys. zł

z tego:

  • bieżące utrzymanie dróg i mostów – 782.200 tys. zł
  • odnowy nawierzchni dróg i obiektów mostowych – 795.850 tys. zł
  • prace przygotowawcze – 139.712 tys. zł
  • nadzory, programy wsparcia pomocy technicznej oraz pozostałe – 236.758 tys. zł
    1. wydatki majątkowe – 4.038.992 tys. zł

z tego na:

    • realizację inwestycji wieloletniej pn.

?Budowa obwodnicy Wrocławia A-8? – 350.000 tys. zł

(zadanie przewidziane do realizacji w latach 2005 ? 2010)

    • pozostałe zadania budowlane – 2.595.399 tys. zł

z tego:

      • autostrady – 200.000 tys. zł
      • drogi ekspresowe – 240.000 tys. zł
      • obwodnice – 570.525 tys. zł
      • wzmocnienia i przebudowy – 1.576.924 tys. zł
      • budowa magazynów na sprzęt i sól – 5.000 tys. zł
      • budowa obiektów kubaturowych – 2.950 tys. zł
    • zakupy inwestycyjne – 1.093.593 tys. zł

z tego na:

      • wykupy gruntów pod drogi krajowe – 1.081.093 tys. zł
      • zakup maszyn i urządzeń technicznych – 10.000 tys. zł

(sprzęt do prac interwencyjnych, pługi, solarki, sprzęt laboratoryjny)

      • zakup środków transportu – 2.500 tys. zł

(m.in. samochody dla brygad patrolowych oraz inspektorów nadzoru)

 

    1. finansowanie projektów z udziałem środków UE – 2.183.560 tys. zł

z tego na realizację:

  • Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – 1.202.675 tys. zł
      • wydatki bieżące (dokumentacja i pomoc techniczna) – 67.560 tys. zł
      • wydatki majątkowe – 1.135.115 tys. zł
  • Projektów: SPO ? Transport oraz Funduszu Spójności – 947.734 tys. zł
      • wydatki bieżące (dokumentacja, programy wsparcia) – 15.305 tys. zł
      • wydatki majątkowe – 932.429 tys. zł
  • Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej – 33.151 tys. zł

(wydatki majątkowe)

W 2008 r. w zakresie budownictwa drogowego przewiduje się:

  1. Budowę autostrad i dróg ekspresowych.

W budowie będą: autostrada A-1 na odc. od Nowych Marz do Strykowa oraz od Pyrzowic do Gorzyczek (gr. państwa), autostrada A-4 odcinki: Zgorzelec ? Krzyżowa oraz Wielicka ? Szarów, przebudowa jezdni południowej odcinka Olszyna Golnice autostrady A-18 a także obwodnica Wrocławia A-8

W budowie będą odcinki następujących dróg ekspresowych S-1, S-2, S-3, S-5, S-7, S-8, S-10, S-11, S-17, S-19, S-22, S-69.

  1. Dostosowanie dróg krajowych do normy naciskowej dla samochodów ciężarowych
    115 kN/oś.

W ramach tego działania będą prowadzone w pierwszej kolejności roboty na drogach stanowiących ciągi międzynarodowe o zwiększonym ruchu pojazdów ciężarowych.

Realizowane będą wzmocnienia na odcinkach dróg krajowych nr : 1, 2, 3, 4, 7, 8, 12, 16, 20, 50, 61, 63 i 81. Wzmacniane drogi krajowe przebiegają w większości w korytarzach transportowych I, II, III i VI.

  1. Wyprowadzenie ruchu drogowego z obszarów miejskich.

Wyprowadzenie ruch drogowego z obszarów miejskich realizowane będzie przez budowę obwodnic miast i miejscowości w ciągach dróg krajowych. Projekty do realizacji wybierane są w oparciu o kryteria ruchowe, uciążliwość ruchu dla mieszkańców oraz wpływ na zmniejszenie liczby wypadków drogowych.

W 2008 roku planowana jest realizacja między innymi obwodnic następujących miejscowości:, Wrocław /A-8/, Grójec /S-7/, Stargard /S-10/,Wyrzysk /S-10/, Ostrów Wielkopolski /S-11/, Kowal /Nr 1/, Międzyzdroje /Nr 3/, Nowa Sól /Nr 3/, Słupsk /Nr 6/, Płońsk /Nr 7/, Augustów /Nr 8/, Puławy /Nr 12/, Łęknica /Nr 12/, Wasilków /Nr 19/, Chojnice /Nr 22/, Nowe Skalmierzyce /Nr 25/, Konin /Nr 25/, Biecz /Nr 28/, Myślina /Nr 46/, Gostynin /Nr 60/.

  1. Poprawę stanu odcinków dróg w miastach i miejscowościach.
    Odcinki dróg przebiegające przez miasta są często w złym stanie technicznym. Drogi te wymagają m.in. przebudowy skrzyżowań, przebudowy sytemu odwodnienia, wzmocnienia nawierzchni i budowy ciągów pieszych.

W 2008 roku planowane jest zakończenie przebudowy odcinków dróg krajowych w miejscowościach: Starogard Gdański /Nr 22/, Pisz /Nr 63/.

  1. Zwiększenie i wzmocnienie istniejących obiektów mostowych oraz wiaduktów.

Mankamentem sieci dróg publicznych w Polsce jest niedostateczna liczba przepraw mostowych oraz zły stan istniejących mostów i wiaduktów.

Kontynuowana będzie budowa mostów przez Wisłę w Chełmnie w ciągu drogi krajowej nr 1, w Nagnajowie w ciągu drogi krajowej Nr 9 oraz w Puławach w ciągu drogi krajowej Nr 12, a także wiaduktów w Legionowie w ciągu drogi krajowej Nr 61. Istotne znaczenie dla transportu ma również wzmocnienie istniejących obiektów mostowych zapewniających poprawę warunków ruchu, zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników, wydłużenie trwałości, a także niedopuszczenie do paraliżu komunikacyjnego na najważniejszych kierunkach transportowych w kraju.

  1. Poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Realizacja celu ?bezpieczeństwo ruchu drogowego? dotyczy miejsc szczególnie niebezpiecznych o dużej ilości wypadków. Przewiduje się w tych miejscach przebudowę dróg i skrzyżowań.

 

Janusz Piechociński
Wiceprzewodniczący
Sejmowej Komisji Infrastruktury

 

janusz@piechocinski.pl
www.piechocinski.pl

 

 

Komisja infrastruktury przyjęła kilka poprawek zgłoszonych przez posłów.

W jednej z nich (zgłoszonej przez Janusza Piechocińskiego z PSL) chodzi o to, by 4,4 mld zł przesunąć z puli środków przeznaczonych na finansowanie projektów z udziałem UE, na usprawnienie procesów inwestycyjnych w obszarze infrastruktury z wykorzystaniem środków unijnych.

Piechociński zgłosił również dwie poprawki, które zmierzają do zwiększenia kwot będących w dyspozycji Funduszu Kolejowego i Funduszu Drogowego. Fundusz Kolejowy ma pozyskać 300 mln zł, a Fundusz Drogowy 320 mln zł, w obu przypadkach poprzez emisję obligacji. Uzyskane w ten sposób środki mają być przeznaczone na poprawę bezpieczeństwa w tych gałęziach transportu.

pap

 

6 przemyśleń nt. „Janusz Piechociński : Drogi Krajowe w budżecie

  1. Bardzo ładnie Panie Pośle,ale może kilka optymistycznych słów na temat naszejwymarzonej a w fatalnym stanie E 634 i E635.Jak komentują nasze władze samorządowe starostwa to te drogi dalej są w swerze koncepcji i projektów.Co wybory to obietnicy ,i na tym się kończy.W panu Panie Pośle jedyna nadzieja.Liczymy na Naszego Pana Posła.Powodzenia.

  2. PANIE POŚLE czy w 2008 roku przewidziany jest wykup gruntów pod trasę ekspresowa puławska bis czyli S-7 jeżeli tak to kiedy.POZDRAWIAM.

  3. nie toi nie jest zadanie gotowe i na liscie euro 2012 nie jest umieszczone pozdrawiam jp

  4. TO po co tyle obietnic że na EURO2012 puławska bis będzie gtowa .pozdrawiam.

  5. a w jakim terminie przewidywana jest budowa trasy S-7 ;pozdrawiam.

  6. Cieszę się że bedą drogi na Wołomin, tu już działki podrożały 2-3 krotnie w ostatnich latach…

Możliwość komentowania jest wyłączona.