W ubiegłym tygodniu opisywałem sprawy zawiązane z postępowaniem w przypadku kolizji lub wypadku. Dziś chciałbym się zająć sprawnym otrzymaniem roszczenia z ubezpieczenia komunikacyjnego, czy to z OC lub AC.Odszkodowania z tytułu z AC, są to świadczenia wypłacane w przypadku szkody na własnym mieniu, czy to jest samochód czy inny pojazd. Wypłaty dokonuje zakład ubezpieczeń, w którym mamy wykupioną polisę. Inna sprawa gdy sprawcą zdarzenia jest inna osoba, w tym przypadku dochodzimy roszczenia u ubezpieczyciela sprawcy, który powinien pokryć szkodę w odpowiedniej wysokości, aby poszkodowany przywrócił pojazd do stanu przed zdarzeniem.
Podstawowym naszym obowiązkiem w przypadku OC jak i AC jest zgłoszenie do odpowiedniego ubezpieczyciela szkody w jak najszybszym terminie. Następnie oczekujemy na likwidatora – jest to osoba, która opisze uszkodzenia pojazdu i dokona wstępnej kalkulacji szkody.
W większości przypadków wycena odszkodowania jest adekwatna do poniesionych strat, ale co zrobić gdy koszty naprawy są większe niż proponowane odszkodowanie? Występujemy do firmy ubezpieczeniowej z odwołaniem, możemy przedstawić wycenę sporządzoną przez warsztat naprawczy, może okazać się to wystarczające. W sytuacji gdy nasze oczekiwania nie są w dalszym ciągu zaspokojone, w ponownym odwołaniu powinniśmy powołać się na rozwiązania zastosowane w innych podobnych sytuacjach. Tu posłużę się przykładem, klient uczestniczył w kolizji drogowej, kalkulacja szkody wystawiona przez firmę nie była wystarczająca na pokrycie naprawy. Firma ubezpieczeniowa uznała, że szkoda jest całkowita, ale wysokość odszkodowania nie pokrywała wartości pojazdu. Pisał odwołanie, ale nie przyniosło to oczekiwanego skutku. Dopiero gdy w następnym odwołaniu powołał się na wyrok NSA, dotyczący szkody całkowitej i sposobu jej rozliczania, który znalazł w Internecie a dotyczył takiej samej sytuacji, sprawa została załatwiona pozytywnie. W dobie Internetu możemy bez większych problemów znaleźć opisy spraw dotyczących roszczeń i związanymi z nimi problemami, ale też ich rozwiązania.
Następnym i bardzo skutecznym rozwiązaniem jest zwrócenie się do Rzecznika Praw Ubezpieczonych. Zadaniem tej instytucji jest ochrona praw ubezpieczonych w sprawach spornych z firmami ubezpieczeniowymi. Kontakt do rzecznika praw ubezpieczonych znajdziemy w Internecie, znajdziemy też tam opis w jaki sposób skonstruować podanie, co powinno zawierać, jakie informacje przekazać aby biuro rzecznika mogło wystąpić w naszym imieniu.
Dobrym, a może najlepszym rozwiązaniem jest wykupywanie polis u agenta, który w momencie szkody podpowie jak mamy postępować, aby roszczenie było sprawnie otrzymane.