Chyba wszystkim miłośnikom motoryzacji motocykl kojarzy się z głośną, potężną i ociekającą chromem maszyną. Rasowe brzmienie silnika, wzbudzająca zazdrość sylwetka od dawna fascynuje. Tym bardziej ciekawa jest nietypowa pasja Jacka i Darka Brzozowskich z Kobyłki. Od kilku lat kolekcjonują oni popularne niegdyś motorowery.
Te lekkie, przypominające swą konstrukcją rower pojazdy dziś już niemal całkowicie znikły z naszych dróg. Nietypowe hobby zaczęło się dawno temu, gdy będąc kilkuletnimi chłopcami z podziwem patrzyli na swego dziadka, dosiadającego czerwonego Komara. Po kilku latach dziadek nauczył ich jeździć, a jakiś czas później przerejestrował na Jacka blisko dwudziestoletni jednoślad. Komar sprawował się wspaniale do czasu poważnej awarii silnika, która unieruchomiła go na blisko 2 lata. W tym czasie pojazd został rozebrany na części pierwsze, pomalowany, a silnik wyremontowany. W 2002 roku Jacek wziął udział na poczciwym komarze w III Powiatowym Zlocie Pojazdów Zabytkowych, co jeszcze bardziej rozbudziło miłość do tego lekkiego motoroweru. Zrozumiałe zaczęło być, że jeden komar nie wystarczy dla dwóch osób. Od tego momentu zaczęła powstawać kolekcja. Dziś obejmuje on pierwszy polski motorower ?Ryś” z 1963 roku, Komara z silnikiem uruchamianym za pomocą pedałów, dwa Komary z końca lat 70tych oraz motorynkę Romet ?Pony” z lat 80tych, jeszcze z oryginalnym lakierem. Obok polskich modeli stoi enerdowski Simson SR4-4 ?Habicht”, który jest zachowany w oryginalnym stanie. Oprócz motorowerów bracia Brzozowscy posiadają popularny niegdyś polski motocykl, WSK M06 z 1971 roku. Obecnie cała uwaga pasjonatów skupiona jest na odbudowie unikalnego Komara Sport 2361. Przygoda z tym pojazdem zaczęła się od tabliczki znamionowej, którą znaleźli w otrzymanej skrzynce z częściami. Przez kilka lat udało się skompletować niezbędne elementy – jak kierownicę, której poszukiwania zajęły 2 lata i obecnie motorower jest już złożony i trwają przy nim prace wykończeniowe. Uzupełnieniem kolekcji jest też motorower Romet ?Pegaz” 710 z 1974 roku, który posiada sprzęgło odśrodkowe, spotykane dziś w skuterach. Zakupiony został też jeszcze jeden, wcześniejszy egzemplarz ?Pegaza”, który ma zachowane prawie wszystkie oryginalne części. W garażu obok kompletnych pojazdów wszędzie widać części do innych motorowerów – ramy, silniki, zawieszenia, koła. Większość mopedów jest gotowa do uruchomienia i można nimi się poruszać.
Jackowi i Darkowi Brzozowskim radość sprawia nie tylko wyszukiwanie unikatowych pojazdów i ich własnoręczna renowacja. W miarę możliwości starają się normalnie je eksploatować, jeżdżąc nimi po drogach naszego powiatu. Są częstymi gośćmi licznych zlotów motocyklowych, a ich maszyny zawsze wzbudzają duże zainteresowanie. W czerwcu 2007 roku prezentowali swą kolekcję szerszej publiczności na wystawie na XII Mazowieckim Rajdzie Weteranów Szos w Mińsku Mazowieckim. Uważają, że jazda kilkudziesięcioletnim motorowerem jest wspaniałym przeżyciem, pozwalającym na kontakt z naturą i na przeniesienie się w czasie, posmakowanie codziennego życia w socjalistycznej Polsce. Zostawiając za sobą błękitny dymek z dwusuwowego silniczka przenoszą się w nieistniejący już obraz, gdzie nie ważne były prędkości, czy przyspieszenia, a życie płynęło wolniej.
W sprzedaży wciąż dostępne są części do prezentowanych modeli. Gorzej jest z elementami karoseryjnymi, czy detalami, których należy szukać na giełdach motocyklowych czy internetowych serwisach aukcyjnych. Na przejechanie 100 kilometrów wystarcza średnio 3 litry benzyny, oczywiście z dodatkiem oleju Mixol. Nie są to nadzwyczajnie trwałe pojazdy, ale troskliwa obsługa zapewni względną niezawodność.
Ważnym momentem w pasji Jacka i Darka Brzozowskich był 3 stycznia 2004 roku, kiedy wystartowała przygotowana przez Jacka strona internetowa www.jacomoto.prv.pl. Początkowo miała dotyczyć całej polskiej motoryzacji, jednakże z biegiem lat jej autor skupił się na motorowerach produkcji polskiej i z innych państw bloku wschodniego. Oprócz prezentowanych modeli ukazany został klimat tamtych lat, są przedstawione artykuły prasowe, instrukcje obsługi, akcesoria i wiele innych elementów, które nadają motorowerowej pasji niepowtarzalny klimat. Od chwili uruchomienia stronę obejrzało blisko 53 tysiące osób.
Bohaterowie niniejszego artykułu posiadają jedną największych kolekcji motorowerów w Polsce. Ich wiedza na temat poszczególnych modeli, znajomość szczegółów budowy, które odróżniają poszczególne konstrukcje jest ogromna. Wszyscy, którzy chcieliby obejrzeć kolekcję, pomóc w jej rozbudowie lub w inny sposób wesprzeć jej rozwój mogą kontaktować z jej właścicielami mailowo: jacomoto@o2.pl.
Karol Boński
Miałem okazję poznać owych braci na III Wołomińskim Zlocie Pojazdów zabytkowych 2007. Podziwiam ich pasje i sposób w jaki pomagali podczas ww zlotu blokując drogi i torując przejazd :)
Ja tez ich znam . Bardzo Ładna Kolekcja . Podziwiam ich Pasje