Gwarancja

Z Iwoną Truszkowską Powiatowym Rzecznikiem Konsumenta kolejny raz rozmawiamy o gwarancji i możliwościach zwroru zakupionego sprzętu. Zadaliśmy pytania, które najczęściej nurtują nabywcę danego produktu a odpowiedź na nie, nie zawsze jest oczywista.

– Czy jest termin w którym można oddać produkt bez podania przyczyny?

– Możliwość dokonania zwrotu pełnowartościwego produktu bez podania przyczyny jest uprawnieniem, które występuje jedynie w przypadku zakupu dokonanego poza lokalem przedsiębiorstwa (np. akwizycja) bądź na odległość (np. telefon). Wówczas konsument ma prawo w terminie 10 dni od wydania rzeczy, a gdy umowa dotyczy świadczenia usług – od dnia jej zawarcia, odstąpić od umowy składając sprzedawcy na piśmie stosowne oświadczenie woli. W przypadku zakupu kredytowanego o dokonanym względem sprzedawcy odstąpieniu od umowy należałoby powiadomić również Bank.

W przypadku zakupu produktu bądź usługi w tradycyjnej formie, zwrot pełnowartościowego produktu nie jest możliwy.

Podstawa prawna: ustawa z dnia z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny. (1) (Dz.U.2000.22.271 z późn. zm.)

– Czy gdy skończy się gwarancja na jakiś produkt, jest możliwość starania się o jej przedłużenie, czy też wykupienie nowej?

– Odpowiedzi na to pytanie należy udzielić odnosząc się do ?przedłużenia gwarancji?.

Ustawodawca określił kiedy, w jakich okolicznościach i w jaki sposób następuje ? z mocy prawa ? zmiana bądź przedłużenie biegu terminu gwarancji jakości. Zatem, jeśli wykonując obowiązki gwarant dostarczył uprawnionemu z gwarancji (nabywcy produktu bądź usługi) zamiast rzeczy wadliwej rzecz wolną od wad albo dokonał isotnych napraw, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy wadliwej. Jeżeli gwarant wymienił część rzeczy, powyższe stosuje się odpowiednio do części wymienionej. W innym przypadku termin gwarancji ulega przedłużeniu o czas, w ciągu którego wskutek wady rzeczy objętej gwarancją nabywca nie mógł z niej korzystać.

Ewentualne przedłużenie gwarancji ponad powyższe nie będzie czymś niezgodnym z prawem, pod warunkiem, że nie będzie pociągać za sobą konieczności uiszczenia opłaty. Podstawa prawna: art. 581 Kodeksu Cywilnego

– Kupiliśmy produkt, zaraz po jego uruchomieniu okazało się, że jest on uszkodzony, nie chcemy by był naprawiany. Czy jest możliwość zażądania zwrotu pieniędzy?

– Nie. Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego na podstawie, której konsument kieruje roszczenia do sprzedawcy w ramach niezgodności towaru konsupmcyjnego z umową wskazuje, kiedy jest możliwe odstąpienie od umowy.

Jednocześnie wskazać należy, że poza roszczeniem nieodpłtnej naprawy, konsument może żądać od sprzedawcy doprowadzenia produktu do stanu zgodnego z umową poprzez wymianę produktu na nowy. Prawo wyboru między nieodpłatną naprawą, a wymianą na nowy leży po stronie konsumenta. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U.2002.141.1176 z późn. zm.)

– Zgubiliśmy część obudowy sprzętu. Czy brak elementu, jest podstawą do anulowania gwarancji?

– Gwarancja jakości to szczególny rodzaj uprawnienia nadanemu nabywcy. Jego dobrowolny charakter oraz duża swoboda w kreowaniu warunków i uprawnień wynika z zasady swobody umów cywilno-prawnych. W związku z czym może zdarzyć się, że gwarant wskaże taką ewentualność jako okoliczność uprawniającą go do anulowania gwarancji. Jednakże w warunkach gwarancji winno być wskazane w jakich okolicznościach może dojść do takiej sytuacji. Jeśli takiego zastrzeżenia nie ma, a fakt braku części obudowy nie ma związku z reklamowaną wadą, – w ocenie rzecznika ? nie powinno dojść do cofnięcia gwarancji.

– Czy oddając sprzęt do naprawy możemy zażądać urządzenia zastępczego?

– Nie ? z punktu widzenia przepisów prawa. Jednakże, często takie uprawnienie jest konsumentom dane, ale jest to wyłącznie praktyka marketingowa danej firmy.

Rozmawiała Emilia Chąchira