Gimnastyka Mózgu ?

Paul E. Dennison dr filozofii, swoje życie zawodowe poświęcił pionierskim badaniom nad pracą mózgu oraz pracy pedagogicznej. Jest twórcą Kinezjologii Edukacyjnej oraz procedur Gimnastyki Mózgu?. Metodę swą oparł na badaniach z zakresu psychologii rozwojowej i eksperymentalnej Uniwersytetu Południowej Kalifornii.

 Dr Dennison przez wiele lat był dyrektorem Valley Remedial Group Center w Kalifornii gdzie pomagał dzieciom i dorosłym przezwyciężać ich problemy w uczeniu się opierając się na metodzie opracowanej przez siebie i swoją żonę Gail Dennison. Najważniejszym osiągnięciem Dennisona było odkrycie dwóch podstawowych ruchów, za co otrzymał bardzo prestiżową nagrodę, tj. ruchu naprzemiennego i ruchu jednostronnego.

Kinezjologia Edukacyjna została uznana w USA oraz innych 80 krajach za jedną z czołowych metod wspierających uczenie się. Obecnie w świecie istnieje wiele uczelni kinezjologicznych np. w Szwajcarii, Austrii, Francji czy USA. Ćwiczenia Gimnastyki Mózgu? są wstępem do Kinezjologii Edukacyjnej. Składają się one z ruchów, które wykonują dzieci w pierwszych latach życia niezbędnych dla rozwoju koordynacji oczu, uszu, rąk i całego ciała. Dzięki ćwiczeniom Gimnastyki Mózgu? wszystkie części mózgu włączają się i mogą ze sobą współpracować.

W Polsce Kinezjologia edukacyjna znana i stosowana jest od lat 90-tych .Znalazła swoje miejsce w szkołach , przedszkolach , poradniach pedagogiczno – psychologicznych , warsztatach terapii zajęciowej , w ośrodkach rehabilitacji , placówkach opiekuńczo- wychowawczych . Proste , bezpieczne i skuteczne ćwiczenia na przekroczenie granicy środka energetyzujące , rozciągające, ,rozluźniające , usprawniają nasze widzenie, słyszenie , czytanie ,pisanie ,koncentrację , myślenie , zapamiętywanie , pomagają uczyć się i organizować nasze życie w sposób efektywny , spokojny i twórczy.
Każdy człowiek uczy się w specyficzny dla siebie sposób, jest wyposażony w typowy dla siebie profil funkcjonowania mózgu. Znając ten profil możemy zrozumieć i pomóc dzieciom oraz dorosłym w radzeniu sobie ze stresem oraz ze zdobywaniem nowych informacji i skutecznym zapamiętywaniem ich. Według Kinezjologii Edukacyjnej nie ma ludzi niezdolnych, są tylko tacy, którym trzeba stworzyć odpowiednie warunki do pełnego rozwoju. Często zdarza się, że dzieci mające problem z nauką są bardzo inteligentne lecz nie mają dostępu do wszystkich swoich możliwości, gdyż bodźce z dominującej ręki, ucha, oka bądź nogi wędrują do wyłączonej półkuli mózgowej.

Nasz mózg składa się z dwóch półkul, które połączone są ze sobą ciałem modzelowatym, co pozwala na szybki dostęp do nich – półkuli lewej, która umożliwia dostrzeganie szczegółów, w której odbywają się procesy językowe, planowanie, analiza. logika, poczucie czasu, myślenie przyczynowe i półkuli prawej, w której zachodzą procesy dotyczące wyobrażeń, emocji, spontaniczności, intuicji, wrażeń.
GIMNASTYKA MÓZGU ?- to program rozwoju ruchowego, ukierunkowany na łatwe uczenie się dzieci i na stymulowanie ich rozwoju. To także program aktywizacji układu nerwowego i uwalniania się od stresu. Zaletą tej metody jest to, iż jej stosowanie wcale nie jest ani praco-, ani czasochłonne. Gimnastyce mózgu wystarczy poświęcić dosłownie kilkanaście minut dziennie, by w krótkim czasie osiągnąć wymierne, zauważalne rezultaty.

MAGDALENA KALINOWSKA
Tel. Kom. 0-505 56 53 54
NZOZ MAK- MED. S.C.
05-200 WOŁOMIN
Al. Armii Krajowej 64/13
022 787 80 10