W styczniu UM Marki ogłosił przetarg na profilowanie dróg gruntowych. Do postępowania przystąpiły dwie firmy. Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma ?Dróg-Pol? z Mińska Mazowieckiego. W tym tygodniu podpisano z nią umowę na realizację robót.
?Gruntówek? jest w mieście ponad 75 km i oczywiście po okresie zimowym ich stan wymaga poprawy. Wykonanie prac naprawczych możliwe jest wyłączenie przy sprzyjających warunkach atmosferycznych. Wyrównanie nawierzchni dróg, na których znajdują się kałuże i błoto, przyczyni się tylko do zwielokrotnienia problemu. Wzruszenie takiej nawierzchni oraz przemieszanie jej z zalegającymi wodami opadowymi przyczyni się tylko do utworzenia kolejnej warstwy błota.
Skuteczne wykonanie prac wyrównujących nawierzchnię możliwe jest dopiero po przeschnięciu drogi gruntowej. Tymczasem w wielu rejonach miasta występuje glina, która skutecznie uniemożliwia szybkie wsiąkanie wód opadowych w grunt.
Teoretycznie w przypadku dróg z zalegającymi warstwami błota możliwe jest wysypanie warstwy kruszywa, które chwilowo poprawi przejezdność. Ale jest to działanie tymczasowe – wysypany w błoto tłuczeń bardzo szybko pod naciskiem pojazdów wniknie w strukturę gruntu i po krótkim okresie problem powróci. Dodatkowo takie działanie wiąże się z ciągłym podnoszeniem poziomu nawierzchni drogi i w efekcie zalewaniem wodami opadowymi posesji sąsiadujących z taką drogą, co jest niedopuszczalne.
Kompleksowe równanie dróg gruntowych planowane jest więc niezwłocznie po osuszeniu się gruntu przy sprzyjających warunkach atmosferycznych.