O inwestycjach drogowych, które zostały zaplanowane do realizacji przez powiat, trasie S8 i odpowiedzialności za dziurawe nawierzchnie ze Sławomirem Ludwiniakiem, przewodniczącym Koła Platformy Obywatelskiej w Radzyminie rozmawia Teresa Urbanowska.? W ostatnim czasie w liście otwartym podpisanym przez Pana, Zarząd Koła PO domaga się porozumienia władz Radzymina i powiatu w sprawie inwestycji w Radzyminie. Skąd ten pomysł?
? W Radzyminie rządzi Wspólnota Samorządowa burmistrza Zbigniewa Piotrowskiego z ludźmi z list PiS i Centrum Samorządowego, kojarzonego z wiceburmistrzem Andrzejem Siarną, a w powiecie rządzi PiS ze Wspólnotą Samorządową. Trójka radnych z Radzymina czyli Marta Rajchert, Mirosław Jusiński i Elżbieta Główka jest w koalicji w powiecie, a ich polityczni koledzy rządzą Radzyminem. Dotychczas mieszkańcy miasta nie otrzymali od swych przedstawicieli wyraźnie zarysowanej wizji rozwoju i planu inwestycji infrastrukturalnych w mieście i gminie Radzymin. Życie toczy się od wyborów do wyborów, a władza skupia się na wizerunkowych trickach.
? Powiat informuje o 200 milionach zł. na inwestycje wpisanych do WPI. Są tam również inwestycje radzymińskie. Nie ma więc raczej powodów do narzekania…
? Po pierwsze to nie o 200. milionach a raczej 78 milionach, bo tyle faktycznie pochodzi z budżetu powiatu. Reszta to wkład innych samorządów, bądź środki zewnętrzne, które do budżetu wejdą o ile zostaną pozyskane. To są często wirtualne pieniądze, a wpisane w Wieloletni Program Inwestycyjny (WPI) powiatu na lata 2013-2017 są fikcją, przynajmniej dla Radzymina .
? Jednym słowem nie jest Pan zadowolony z planowanych inwestycji powiatowych w Radzyminie? A może to tylko takie opozycyjne „Nie” bo „Nie”? trudno nie zauważyć, że w szeregach działaczy różnych organizacji czuje się już przedwyborcze ruchy.
? W tym roku w WPI powiatu na terenie Radzymina planowana jest przebudowa mostu w Dybowie. Most ten czeka na modernizację od kilku lat. Środki na realizację tej inwestycji są zabezpieczone jedynie w połowie. Patrząc na problemy z zadłużeniem wołomińskiego szpitala, liczonym na poziomie kilkunastu milionów złotych oraz 17 milionów złotych środków, jakie faktycznie posiada powiat na inwestycje, istnieje poważne zagrożenie nie zrealizowania tej inwestycji. Kolejne dwie, zaplanowane w Radzyminie inwestycje w roku 2014, to modernizacja ul. Norwida i chodnik przy ul. Korczaka. Obie są moim zdaniem mało realne do zrealizowania przed końcem kadencji z uwagi, na fakt iż powiat oferuje na te inwestycje jedynie cząstkę potrzebnych środków. Reszta ma pochodzić ze środków zewnętrznych i z budżetu Gminy Radzymin. Gmina może, ale nie musi uczestniczyć w partycypacji kosztów. Przecież są to zadania własne powiatu. Pozostałe zawarte w WPI inwestycje są planowane w dłuższej perspektywie czasowej. Więc o jakich 200 milionach my tu mówimy?
? Kto w takim razie jest odpowiedzialny za taką sytuację?
? Dekada rządów w Radzyminie i w powiecie związana jest z ludźmi ze Wspólnoty i z PiS. Natomiast nasi radzymińscy radni są nieskuteczni. Wystarczy przejechać się po drogach powiatowych. Dziura jest przy dziurze. Wystarczy przejechać się od Centrum Radzymina. Ulica Weteranów, czyli droga powiatowa 4303W, od przejazdu kolejowego była niefachowo naprawiana poprzez nalanie asfaltu na odcinku kilkuset metrowym. Tworzą się kolejne nierówności, a kruszejący asfalt stanowi zagrożenie dla uczestników ruchu. Jakość tej naprawy świadczy o podejściu powiatu do Radzymina. To totalna ignorancja, a radzymińscy radni czują się bardziej niż pewni wyboru na kolejną kadencję, więc po co się starać. Od Coca- Coli przez Łąki i Borki (droga powiatowa 4368W) dziura za dziurą. Główna droga Starych Załubic (droga powiatowa 4338W) też nie jest chlubą rządzących z PiSu i Wspólnoty. Reszta jest w podobnym stanie, z wyjątkiem drogi powiatowej przez Rudę, która została modernizowana za czasów rządów starosty Macieja Urmanowskiego.
? Ogłoszono przetarg na budowę obwodnicy Marek. To duża szansa w dużej mierze również dla Radzymina. Przecież władze Radzymina zabiegały o tą inwestycję…
? Oczywiście budowa trasy szybkiego ruchu S8, łączącej Warszawę z Radzyminem jest najistotniejszą inwestycją dla Radzymina. My też jako lokalna ? radzymińska i marecka Platforma Obywatelska mamy swój wkład w to, że ta inwestycja ma szansę na realizację. Informację o tej inwestycji ogłosił w Radzyminie w styczniu 2012 roku Jacek Kozłowski ? wojewoda mazowiecki, przedstawiciel rządu Donalda Tuska i jednocześnie, przyjaciel i częsty gość Radzymina. A wszystko zaczęło się od przełomowego spotkanie w Radzyminie z listopada 2009r., zorganizowanego przez radzymińskie koło PO. Na spotkaniu był wojewoda Jacek Kozłowski, wraz z posłem na Sejm Tadeuszem Rossem i ówczesnym wicemarszałkiem województwa mazowieckiego Stefanem Kotlewskim. Wojewoda postanowił wesprzeć budowę S8, zwanej potocznie obwodnicą Marek i potraktował jako sprawę priorytetową. Otwarcie trasy wartej prawie miliard złotych planowane jest w 2016 roku. Budowa rozpocznie się w 2014 r. Mamy nadzieje, że budowę symbolicznie rozpocznie wojewoda Jacek Kozłowski czyli ?ojciec? tej strategicznej dla miasta inwestycji.