O założeniach polityki oświatowej i wynikających z nich zmian organizacyjnych, koniecznościach dostosowania bazy oświatowej do tych założeń, mówi Halina Bonecka, dyrektor ZEASiP w Wołominie.
Biorąc pod uwagę założenia zawarte w nowej podstawie programowej, w tym zalecane warunki i sposoby realizacji treści programowych (spójność programową kształcenia ogólnego na III i IV etapie edukacyjnym, zmiany w formach realizacji nauczania na
I i II etapie edukacyjnym, także proponowane obniżenie wieku rozpoczynania nauki w szkole), realizując założenia polityki oświatowej państwa w Gminie Wołomin należy rozważyć między innymi: ? wprowadzenie zmian w sieci szkół podstawowych i gimnazjów w Gminie, ? możliwość ?wprowadzenia? dzieci 6 i 5 ? letnich do szkół podstawowych, dzięki czemu poprawiłaby się sytuacja w przedszkolach, gdzie nadal brakuje miejsc w przedszkolach publicznych – mimo pojawiania się coraz większej ilości przedszkoli niepublicznych, ? budowę kompleksowych boisk sportowo ? rekreacyjnych w Gminie, ? poprawę bazy lokalowej przedszkoli, ? poprawę warunków realizowania procesu dydaktycznego w Szkole Podstawowej nr 3,
? budowę sal gimnastycznych przy tych szkołach, które w dalszym ciągu nie mają odpowiednich warunków do prowadzenia zajęć z wychowania fizycznego, ? wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży poprzez realizację projektów finansowanych ze środków unijnych. Powyższe założenia będą przedmiotem obrad Komisji Oświaty i Rady Miejskiej w Wołominie, a także przedmiotem dyskusji w szkołach i środowisku lokalnym, ponieważ wszelkie zmiany w zakresie oświaty powinny dokonywać się także z aprobatą rodziców uczniów i wychowanków.
Zespół Ekonomiczno ? Administracyjny Szkół i Przedszkoli w Wołominie w najbliższym czasie przygotuje odpowiedni materiał do dyskusji. Już została sporządzona informacja ze stopnia realizacji założeń polityki oświatowej Gminy Wołomin, wdrożonej Uchwałą nr XXIV-146/2004 Rady Miejskiej w Wołominie z dnia 25 listopada 2004 r. Zostanie również przygotowany materiał dotyczący aktualizacji polityki oświatowej, oczywiście już w kontekście proponowanych przez państwo zmian w zakresie podstawy programowej i zmian w ustawie o systemie oświaty.
Nie sposób również nie wspomnieć o słabych stronach i zagrożeniach w realizacji założeń polityki oświatowej państwa (tak w Gminie Wołomin, jak i pewnie w wielu gminach Polski): ? trudności organizacyjne w małych szkołach ? brak odpowiednich sal i pomieszczeń koniecznych do właściwego realizowania zadań dydaktycznych w klasach
I ?III, ? znaczny wzrost nakładów finansowych w okresie dostosowawczym (to koszt dla organu prowadzącego ? koszty związane ze zmianami architektonicznymi i wyposażeniem szkół, wzrost bieżących kosztów utrzymania, wzrost kosztów wynagrodzeń),
? brak nauczycieli języków obcych, ? zwiększenie liczby godzin zajęć w świetlicy to wzrost kosztów wynagrodzeń, ? konieczność wyposażenia szkół w większą liczbę komputerów z dostępem do Internetu, ? opór ze strony społeczeństwa przed wprowadzaniem zmian.
Jednakże warto również wskazać na mocne strony i szanse, jakie pojawiają się w naszej Gminie, w zakresie realizacji założeń proponowanych zmian: ? nowoczesny budynek szkolny z salą gimnastyczną w Zagościńcu, ? dobrze przygotowana kadra dyrektorów, kreatywna i otwarta na zmiany, ? gotowość nauczycieli do doskonalenia, ? możliwość oddzielania szkół podstawowych od gimnazjów.
Halina Bonecka