Izabela Kieś
Gdzie jest kosa? Gdzie jest koza? Takie pytania stawia logopeda dziecku, prezentując odpowiednie obrazki. Jeśli dziecko wskazuje prawidłowo, ma dobry słuch fonematyczny, czyli potrafi dobrze rozróźnić dźwięki mowy występujące w naszym języku. To ważna umiejętność, bo pozwala dziecku wyodrębnić w wypowiedzi wyrazy, w wyrazach sylaby, w sylabach głoski, uchwycić kolejność głosek w wyrazie. Słuch fonematyczny zaczyna rozwijać się w okresie gaworzenia. Najintensywniejszy okres jego rozwoju przypada na okres jego między 1 a 2 rokiem życia. Zanim dziecko będzie świadomie dzieliło wyraz na sylaby, wyróżniało głoski w wyrazach, może ćwiczyć na materiale nie związanym z dźwiękami mowy. Propozycje zabaw:
– rozpoznawanie dźwięków instrumentów (zapoznajemy dziecko z brzmieniem prostych instrumentów muzycznych typu : bębenek, trąbka, cymbałki, flet prosty)potem gramy na wybranym instrumencie dźwięk, a dziecko zgaduje, co słyszało)
– rozpoznawanie głosów zwierząt (sami naśladujemy szczekanie psa, pianie koguta itp.)
– rozpoznanie rożnych dźwięków z otoczenia (szelest papieru, darcie papieru, przelewanie wody, stukanie klocka o klocek itp; możemy podawać kilka dźwięków i pytać, który dźwięk był pierwszy, co było potem)
– rozpoznawanie głosów osób (dziecko zgaduje, kto się odezwał, czyj głos usłyszało – mamy, taty, dziadka, babci, brata, kolegi itp.)
– powtarzanie rytmu (wystukiwanie, wyklaskiwanie prostych rytmów, które dziecko powtarza)
– określenie liczby dźwięków (dziecko podaje liczby dźwięków prezentowanych przy użyciu bębenka wyklaskiwanych itp. Zamiast mówić 4, 5 … , może kłaść odpowiednią ilość klocków, kredek, karteczek). Bawić się w ten sposób można nawet z bardzo małym dziećmi, ucząc je uważnego słuchania.
Izabela Kieś
Gabinety Logopedyczne, tel. 501 83 02 89
Wołomin, ul. Kościelna 59, Zielonka, Mickiewicza 18